Χρηματοοικονομικός – Διαχειριστικός Έλεγχος Μετοχικού Ταμείου Στρατού 1 . Με την Φ.951.1/1/68/2193/Σ.61/5-1-2011 Απόφαση του ...
Χρηματοοικονομικός – Διαχειριστικός Έλεγχος Μετοχικού Ταμείου Στρατού
1. Με την Φ.951.1/1/68/2193/Σ.61/5-1-2011 Απόφαση του κ. ΥΕΘΑ, η οποία ενέκρινε το υπ΄ αριθ. 19/3/16-12-2010 Πρακτικό του ΔΣ/ΜΤΣ, το χορηγούμενο μέρισμα για το έτος 2011 μειώθηκε σε ποσοστό είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) έναντι του καταβληθέντος μερίσματος κατά το έτος 2010.
2. Παρά τη μεγάλη περικοπή των εισοδημάτων μας, στην οποία προστέθηκε και η ως άνω μείωση, θεωρήσαμε ότι αυτή ήταν αναγκαία, σαν ένα από τα μέτρα που αναλαμβάνονταν από τη Διοίκηση του ΜΤΣ και του υπουργού, με σκοπό την επιβίωση...
εξυγίανση και ανάπτυξη του Μετοχικού μας Ταμείου, επ΄ ωφελεία, τόσο ημών των ιδίων, όσο και των μελλοντικών αποστράτων, ενεργών σήμερα συναδέλφων μας, μακροπρόθεσμα. Εξ αυτού του λόγου, με την υπ΄ αριθ. 172/2011 από 1-4-2011 επιστολή μας προς το
ΜΤΣ, ζητήσαμε:
α. Αντίγραφο του υπ’ αριθ. 19/3/16-12-2010 Πρακτικού του Διοικητικού Συμβουλίου του Μετοχικού Ταμείου Στρατού (ΜΤΣ), προκειμένου να λάβουμε γνώση για τους νομικούς και οικονομικούς λόγους με βάση τους οποίους ήταν αναγκαία και αποτελεσματική η παραπάνω συγκεκριμένη μείωση, ώστε να έχει νόμιμη υπόσταση. β. Την απόφαση με βάση την οποία χρησιμοποιήθηκαν πόροι του διακριτού Ειδικού Λογαριασμού του ΕΚΟΕΜΣ, για την εξυπηρέτηση του διακριτού λογαριασμού καταβολής μερισμάτων, ο οποίος έχει διαφορετικούς δικαιούχους από αυτούς του ΕΚΟΕΜΣ. γ. Την απόφαση με βάση την οποία χρησιμοποιήθηκαν κεφάλαια που προέρχονταν από διαφορετικούς μετόχους – μερισματούχους, προοριζόμενα για την καταβολή ΒΟΕΑ, για την εξυπηρέτηση διαφορετικών παροχών σε διαφορετικούς δικαιούχους. δ. Τα συγκεκριμένα μέτρα που έχει λάβει το ΜΤΣ και την χρονική προοπτική επίλυσης του προβλήματος χορήγησης του ΒΟΕΑ στους δικαιούχους του, μετά την χρησιμοποίηση των πόρων του για άλλους σκοπούς και την στάση πληρωμών του για πάνω από 2,5 χρόνια.
3. Απαντώντας στην ως άνω επιστολή μας, με το Φ.900/ 18 /9782, Σ. 725 από 13-4- 2011 έγγραφό του, το ΜΤΣ δεν μας χορηγεί αντίγραφο του ανωτέρω ζητηθέντος πρακτικού του ΔΣ και ως εκ τούτου, αναγκαστήκαμε την 2-5-2011, να ζητήσουμε το ανωτέρω Πρακτικό του ΔΣ του ΜΤΣ με παραγγελία του εισαγγελέα πρωτοδικών κου Κωνσταντίνου Σπηλιόπουλου, αντίγραφο του οποίου παραλάβαμε δι’ αυτής της οδού.
ΜΤΣ, ζητήσαμε:
α. Αντίγραφο του υπ’ αριθ. 19/3/16-12-2010 Πρακτικού του Διοικητικού Συμβουλίου του Μετοχικού Ταμείου Στρατού (ΜΤΣ), προκειμένου να λάβουμε γνώση για τους νομικούς και οικονομικούς λόγους με βάση τους οποίους ήταν αναγκαία και αποτελεσματική η παραπάνω συγκεκριμένη μείωση, ώστε να έχει νόμιμη υπόσταση. β. Την απόφαση με βάση την οποία χρησιμοποιήθηκαν πόροι του διακριτού Ειδικού Λογαριασμού του ΕΚΟΕΜΣ, για την εξυπηρέτηση του διακριτού λογαριασμού καταβολής μερισμάτων, ο οποίος έχει διαφορετικούς δικαιούχους από αυτούς του ΕΚΟΕΜΣ. γ. Την απόφαση με βάση την οποία χρησιμοποιήθηκαν κεφάλαια που προέρχονταν από διαφορετικούς μετόχους – μερισματούχους, προοριζόμενα για την καταβολή ΒΟΕΑ, για την εξυπηρέτηση διαφορετικών παροχών σε διαφορετικούς δικαιούχους. δ. Τα συγκεκριμένα μέτρα που έχει λάβει το ΜΤΣ και την χρονική προοπτική επίλυσης του προβλήματος χορήγησης του ΒΟΕΑ στους δικαιούχους του, μετά την χρησιμοποίηση των πόρων του για άλλους σκοπούς και την στάση πληρωμών του για πάνω από 2,5 χρόνια.
3. Απαντώντας στην ως άνω επιστολή μας, με το Φ.900/ 18 /9782, Σ. 725 από 13-4- 2011 έγγραφό του, το ΜΤΣ δεν μας χορηγεί αντίγραφο του ανωτέρω ζητηθέντος πρακτικού του ΔΣ και ως εκ τούτου, αναγκαστήκαμε την 2-5-2011, να ζητήσουμε το ανωτέρω Πρακτικό του ΔΣ του ΜΤΣ με παραγγελία του εισαγγελέα πρωτοδικών κου Κωνσταντίνου Σπηλιόπουλου, αντίγραφο του οποίου παραλάβαμε δι’ αυτής της οδού.
4. Από τη μελέτη του εν λόγω Πρακτικού, ομολογουμένως βρεθήκαμε με περισσότερα ερωτηματικά, παρά με απαντήσεις και πληροφορίες τις οποίες αναμέναμε. Συγκεκριμένα, στην εισηγητική έκθεση της Διευθύντριας Οικονομικών Υπηρεσιών του ΜΤΣ, Μ.Υ με Α ‘ Βαθμό, κας Αθανασίας Παπανικολάου, με την οποία συμφωνούν η κα Παπαδημητρίου Ελένη Δικηγόρος της Νομικής Υπηρεσίας του ΜΤΣ, ο Συνταγματάρχης Πασχάλης Καρυώτης, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής και ο Ταξίαρχος Χαράλαμπος
Καλατζόγλου, Γενικός Διευθυντής, υπάρχουν τα παρακάτω ενδεικτικά αναφερόμενα στοιχεία, τα οποία μπορεί να θεωρηθούν είτε ως ασαφή, επιδεχόμενα ερωτημάτων, είτε ως ανακριβή, δίνοντας το δικαίωμα σε πολλούς να μιλούν ακόμη και για παραπλάνηση του Δ.Σ.: α. Είναι αδύνατο το ποσό που προέρχεται από τις μετοχικές εισφορές και εισφορές υπέρ ΒΟΕΑ των μετόχων να είναι μόνο 10.000.000 € ετησίως (παρ. 5α(2) του Πρακτικού), αν το συγκρίνει κανείς με τα αντίστοιχα των άλλων, σαφώς μικρότερων Μετοχικών Ταμείων, που είναι της τάξης των 35.000.000 € ετησίως! Επιπρόσθετα, δεν διαχωρίζει, ως όφειλε, το ποσό που αφορά στις κρατήσεις των στρατιωτικών που προορίζονται για το ΒΟΕΑ . β. Στην παράγραφο 5α(3) του ιδίου Πρακτικού, αναφέρεται ότι από τις συνολικές εισπράξεις της επιχειρηματικής δραστηριότητας του ΜΤΣ, ύψους 80.000.000 €, παρακρατείται ποσό 65.680.000 € (80.000.000 – 14.320.000) από το Υπ. Οικονομικών. Δεν είναι σαφές όμως, έναντι ποίας οφειλής ή ελλείμματος παρακρατείται το εν λόγω ποσό και πως η παρακράτηση αυτή επηρεάζει τα μεγέθη αυτά. Την ίδια στιγμή, μας προκαλεί εντύπωση, το ότι στην παράγραφο 12 δ, αναφέρεται ότι το Υπ. Οικονομικών παρακρατεί μόνο τις ασφαλιστικές εισφορές για αποπληρωμή του δανείου. Γιατί τότε το Υπ. Οικονομικών παρακράτησε ποσό 65.680.000 € από τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του Ταμείου; Τι διακανονισμό έχει κάνει το ΜΤΣ με το Υπ. Οικονομικών και πως θα αποπληρωθεί αυτό το ποσό; Δεν έπρεπε να αναφέρεται στην ανάλυση εν όψει μιας τόσο σοβαρής απόφασης;
5. Πέραν των ανωτέρω, ιδιαίτερη εντύπωση κάνουν οι δηλώσεις του προέδρου του ΔΣ του ΜΤΣ κ. Χαράλαμπου Σωτηρόπουλου, όπως αυτές καταγράφονται στην παράγραφο 16στ του Πρακτικού. Πιο συγκεκριμένα, ο πρόεδρος του ΔΣ δηλώνει τα παρακάτω ενδεικτικά αναφερόμενα:
«α. Συμφωνώ ότι ο κ. ΥΕΘΑ διορίζει την Διοίκηση του ΜΤΣ κ. Κοράκη, όμως ο κ. ΥΕΘΑ διορίζει και τα μέλη του ΔΣ που θα πρέπει και όλα να αναλογίζονται τις αστικές και ποινικές ευθύνες και να τοποθετούνται επί των θεμάτων του ΜΤΣ με γνώμονα το συμφέρον του Ταμείου.
β. Το ΜΤΣ δεν έφθασε εδώ τυχαία δεν ήταν παιδί που σκόνταψε και έπεσε. Κάποιοι το έφθασαν σ’ αυτό το σημείο και θεωρώ ότι και τα ΔΣ/ΜΤΣ των τελευταίων ετών δεν ήσαν αμέτοχοι με τις πράξεις και τις παραλήψεις.
β. Το ΜΤΣ δεν έφθασε εδώ τυχαία δεν ήταν παιδί που σκόνταψε και έπεσε. Κάποιοι το έφθασαν σ’ αυτό το σημείο και θεωρώ ότι και τα ΔΣ/ΜΤΣ των τελευταίων ετών δεν ήσαν αμέτοχοι με τις πράξεις και τις παραλήψεις.
γ. Το έλλειμμα κ. Κοράκη δεν είναι αναλογιστικό. Είναι πραγματικό, δημιουργήθηκε την τελευταία πενταετία, δεν αντιμετωπίστηκε η ανησυχητική οικονομική κατάσταση ούτε έγκαιρα ούτε επιτυχώς και το μέγεθος του σήμερα είναι 380.000.000,00 € περίπου.
δ. Πολλοί αναφέρονται στην Γ.Τ.Ε, ότι ήταν μια δική μας Τράπεζα, ότι χάθηκε αδίκως αλλά είμαι βέβαιος ότι ούτε Τραπεζική Οικονομία γνωρίζουν ούτε επενδυτική τεχνική και διαδικασία, ούτε τις υποχρεώσεις του Στρατηγικού Επενδυτή Τραπέζης, πολύ δε περισσότερο φρονώ ότι δεν γνωρίζουν ότι η Γ,Τ.Ε μέχρι το έτος 2000 είχε εισπράξει από το ΜΤΣ περίπου 200.000.000,00 € χωρίς όφελος για το ΜΤΣ σε τίποτε.
ε. Όσο για τις αποφάσεις του ΔΣ/ΜΤΣ στο παρελθόν γνωρίζω ότι συζητήθηκαν ως προτάσεις που όμως δεν υποστηριζόντουσαν από μελέτες τεκμηριωμένες για την δυνατότητα εφαρμογής τους και την αποτελεσματικότητα τους…..»
6. Τα ελάχιστα, τα οποία θα μπορούσε να σκεφθεί κανείς, επί των ανωτέρω δηλώσεων είναι ότι, εφόσον ο κος πρόεδρος δηλώνει μετά παρρησίας ότι κάποιοι είναι υπεύθυνοι για τη σημερινή κατάσταση του ΜΤΣ και σε αυτή την κατάσταση δεν είναι αμέτοχοι με τις πράξεις και τις παραλείψεις τους τα ΔΣ/ΜΤΣ των τελευταίων ετών, τα οποία, όπως ο ίδιος αναφέρει, πρέπει να αναλογίζονται τις αστικές και ποινικές ευθύνες τους, έχετε , κ. Υπουργέ, ως προϊστάμενος του ΜΤΣ, υποχρέωση και ευθύνη: (1) Να διερευνήσετε τα καταγγελλόμενα από τον Πρόεδρο του ΜΤΣ, τουλάχιστον με τη διενέργεια μιας Διοικητικής Εξετάσεως, ώστε να εντοπισθούν παραλείψεις και ν’αποδοθούν οι ανάλογες ευθύνες. (2) Να αναλάβετε την πρωτοβουλία για πλήρη οικονομικό και διαχειριστικό έλεγχο του ΜΤΣ, της τελευταίας 40ετίας, προκειμένου πέσει άπλετο φως και ενημερωθούν όλοι αυτοί που καλούνται να πληρώσουν τα λάθη αυτών που δείχνει πως γνωρίζει.
7. Όλο αυτό το χρονικό διάστημα και ιδιαίτερα μετά την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης για τη μείωση του μερίσματος, αναμέναμε τόσον από τον τέως Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, όσο και από εσάς, να αναλάβετε τις παραπάνω ενέργειες. Ωστόσο, με έκπληξη παρατηρούμε ότι υφίσταται μια απαθής στάση, έως προκλητική αδιαφορία, για την ανάληψη των ενεργειών που θα συμβάλλουν στην πλήρη διαλεύκανση τόσον της πραγματικής καταστάσεως του ΜΤΣ, όσο και στον εντοπισμό και
κολασμό ευθυνών και υπευθύνων. Αρνούμεθα ν’αποδεχθούμε ότι εσείς κ. Υπουργέ, με την αργοπορία αναλήψεως των ενεργειών, θα ταυτισθείτε ως πρόσωπο που θα συμβάλλετε με την αδράνειά σας, στην ΣΥΓΚΑΛΥΨΗ μιας καταστάσεως που αποδεδειγμένα είναι αποτέλεσμα, αν όχι παράνομης συμπεριφοράς, τουλάχιστον ανεπαρκούς Διοικητικής διαχειρίσεως. Άλλωστε, ακόμη και στην αναλογιστική μελέτη που εκπονήθηκε από τον καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Νικόλαο Φράγκο και παραδόθηκε στο ΥΕΘΑ την 25-11-2010, αναφέρεται ρητά στη σελίδα 24 αυτής (παράγραφος 7): «Η
διαχείριση της περιουσίας, αν και δεν έχω λεπτομερή στοιχεία, δεν πρέπει να ήταν και η πλέον ενδεδειγμένη».
κολασμό ευθυνών και υπευθύνων. Αρνούμεθα ν’αποδεχθούμε ότι εσείς κ. Υπουργέ, με την αργοπορία αναλήψεως των ενεργειών, θα ταυτισθείτε ως πρόσωπο που θα συμβάλλετε με την αδράνειά σας, στην ΣΥΓΚΑΛΥΨΗ μιας καταστάσεως που αποδεδειγμένα είναι αποτέλεσμα, αν όχι παράνομης συμπεριφοράς, τουλάχιστον ανεπαρκούς Διοικητικής διαχειρίσεως. Άλλωστε, ακόμη και στην αναλογιστική μελέτη που εκπονήθηκε από τον καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Νικόλαο Φράγκο και παραδόθηκε στο ΥΕΘΑ την 25-11-2010, αναφέρεται ρητά στη σελίδα 24 αυτής (παράγραφος 7): «Η
διαχείριση της περιουσίας, αν και δεν έχω λεπτομερή στοιχεία, δεν πρέπει να ήταν και η πλέον ενδεδειγμένη».
8. Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συνεργασία σας και είμαστε στη διάθεσή σας για οτιδήποτε μας χρειαστείτε.
9. Τα κόμματα του Ελληνικού Κοινοβουλίου, προς τα οποία αποστέλλεται το παρόν, παρακαλούνται για την κατά την κρίση τους υποβολή σχετικής ερώτησης στο Ελληνικό κοινοβούλιο, προς το αρμόδιο υπουργείο.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Η
Αναπλ. Γενικός Γραμματέας Ο Πρόεδρος
Άννα Βλαχοπούλου Εμμανουήλ
Σαρτζετάκης
Αξιωματικός Ε.Δ. ε.α. Αξιωματικός Ε.Δ. ε.α.
Αξιωματικός Ε.Δ. ε.α. Αξιωματικός Ε.Δ. ε.α.