Η ανάγκη διατήρησης του αεροπορικού στρατηγείου της Λάρισας (CAOC -4) με τη νέα δομή του ΝΑΤΟ, έστω και ως εφεδρικό άρχισε να φαίνεται μ...
Η ανάγκη διατήρησης του αεροπορικού στρατηγείου της Λάρισας (CAOC -4) με τη νέα δομή του ΝΑΤΟ, έστω και ως εφεδρικό άρχισε να φαίνεται με την έναρξη των επιχειρήσεων στη Λιβύη. Τα ιπτάμενα ραντάρ που επιχειρούν στο Λιβυκό Πέλαγος μεταδίδουν την εικόνα τους στο ΝΑΤΟικό στρατηγείο των Βρυξελλών μέσω του υποστρατηγείου της Λάρισας. Η λαϊκή παροιμία ότι «η πείνα ακονίζει το πνεύμα»...
φάνηκε να παίρνει «σάρκα και οστά» στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπία στο ΝΑΤΟ με το που ξεκίνησαν οι στρατιωτικές επιχειρήσεις «Αυγή της Οδύσσειας» στη Λιβύη.
Οι στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Λιβύη βρήκαν τη Συμμαχία στην τελική ευθεία των διαπραγματεύσεων μεταξύ των χωρών-μελών για τη νέα δομή. Η Ελλάδα όλο αυτό το διάστημα βρίσκεται σε μειονεκτική θέση διότι εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης που διέρχεται δεν μπορεί να ακολουθήσει τους βηματισμούς της Συμμαχίας και να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στη νέα δομή διοίκησης. Πλέον σταματάει η συμμαχική επιδότηση και οι ίδιες οι χώρες θα αναλάβουν το κόστος εγκατάστασης και συντήρησης των στρατηγείων και υποστρατηγείων.
Αδιέξοδο
Μπροστά λοιπόν στο οικονομικό αδιέξοδο που βρίσκεται η Ελλάδα εν' όψει της νέας δομής του ΝΑΤΟ, η Μόνιμη Αντιπροσωπία μας στο ΝΑΤΟ αναζητούσε διόδους διαφυγής ώστε να μη βγει εντελώς από το ΝΑΤΟικό παιχνίδι και τη νέα δομή διοίκησης.
Οι άξονες που αποφασίστηκαν για να κινηθεί η Ελλάδα ήταν τρεις:
Να απαιτήσει ίση μεταχείριση με την Τουρκία στα δύο στρατηγεία (αεροπορικό και ναυτικό). Αυτό ακριβώς κάνει εδώ και μια βδομάδα στις Βρυξέλλες η ελληνική αντιπροσωπία στο ΝΑΤΟ.
Να επιμείνει στην αναβάθμιση του Κέντρου Ναυτικής Αποτροπής στη Σούδα καθότι λόγω της γεωγραφικής θέσης και του επιχειρησιακού αντικειμένου που πραγματεύεται παραμένει στην αιχμή της γεωστρατηγικής σκακιέρας.
Οι ναυτικές επιχειρήσεις έχουν μέλλον καθότι μεταφέρονται από τον αέρα στη θάλασσα. Τεράστια χρηματικά ποσά διατίθενται ήδη για τον έλεγχο των θαλασσίων οδών. Το ΝΑΤΟ προσανατολίζεται να δημιουργήσει δικό του στόλο προστασίας διεθνών εμπορικών γραμμών! Τα τελευταία εικοσιτετράωρα διαφαίνεται ότι η Ελλάδα άδραξε την ευκαιρία και οι επιχειρήσεις για το εμπάργκο κατά της Λιβύης θα κατευθύνονται από τη Σούδα!
Να παλέψει ώστε το αεροπορικό υποστρατηγείο της Λάρισας (CAOC) να μην χάσει τα χρηματοδοτικά πακέτα υποδομής του ΝΑΤΟ, ασχέτως εάν μετατραπεί από στατικό σε αναπτυσσόμενο που απαιτεί η νέα δομή διοίκησης. Σήμερα το CAOC της Λάρισας είναι στατικό, δηλαδή, μπορεί και επιχειρεί μόνο από τη Λάρισα. Η μετατροπή του σε αναπτυσσόμενο ώστε να μπορεί να επιχειρεί από οποιοδήποτε σημείο της υφηλίου είναι μία πολυδάπανη υπόθεση που θα επιβαρύνει αποκλειστικά την Ελλάδα. Επομένως η Ελλάδα θα πρέπει να προετοιμαστεί ότι δεν θα έχει πια Νατοικό Αεροπορικό Στρατηγείο?
Ωστόσο στην παρούσα φάση η Ελλάδα τάσσεται υπέρ της παραμονής του CAOC της Λάρισας ως εθνικού στρατηγείου στο οποίο θα συνεχιστούν οι νατοικές ενισχύσεις, ώστε να μπορεί η Συμμαχία να το υπολογίζει ως εφεδρικό! Αυτόν ακριβώς το ρόλο του εφεδρικού αεροπορικού στρατηγείου κατά τις επιχειρήσεις στη Λιβύη επιδιώκει η κυβέρνηση. Γι' αυτό και έσπευσε να εντάξει το ιπτάμενο ραντάρ στις επιχειρήσεις. Δηλαδή, η Αθήνα επιδιώκει τη λειτουργία του CAOC Λάρισας υπό ΝΑΤΟικό «καπέλο» στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης καθώς το κύριο αναπτυσσόμενο αεροπορικό υποστρατηγείο (JH 2) κατά πάσα πιθανότατα θα έχει έδρα τη Νάπολι