Βγαίνει σήμερα το
ερευνητικό σκάφος “Πίρι Ρέις” στη Μεσόγειο και συγκεκριμένα στα ανοιχτά
της Αττάλειας και της Κύπρου για έρευνες «αντιποίνων» προς την Κύπρο και
το Ισραήλ, ανακοίνωσε χθες (Πέμπτη 22/9/11) ο Τούρκος υπουργός
Ενέργειας, Τανέρ Γιλντίζ.
Βέβαια, το συγκεκριμένο πλοίο είναι ειδικό για σεισμικές έρευνες, όχι όμως και για έρευνες φυσικού αερίου και πετρελαίου. Για τις τελευταίες, ο Τανέρ Γιλντίζ, ανακοίνωσε ότι η Τουρκία θα συνεργαστεί με τη Νορβγηγική εταιρεία «Veritas».
Βέβαια, το συγκεκριμένο πλοίο είναι ειδικό για σεισμικές έρευνες, όχι όμως και για έρευνες φυσικού αερίου και πετρελαίου. Για τις τελευταίες, ο Τανέρ Γιλντίζ, ανακοίνωσε ότι η Τουρκία θα συνεργαστεί με τη Νορβγηγική εταιρεία «Veritas».
Ο Τούρκος υπουργός είπε ότι «αρχικά οι τουρκικές έρευνες θα γίνουν
στο βόρειο θαλάσσιο τμήμα της Κύπρου και στις περιοχές εκείνες που
καθορίζει η συμφωνία οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας που υπογράφηκε χτες»,
αλλά όταν ρωτήθηκε τι θα γίνει, αν υπάρξουν σημεία που συμπέσουν οι
τουρκικές με τις κυπριακές έρευνες, απάντησε “υπάρχουν τέτοια σημεία και
αν χρειαστεί θα γίνει έρευνα κι εκεί”, εννοώντας ότι δεν αποκλείεται να
μπουν τα τουρκικά πλοία και στην κυπριακή ΑΟΖ.
Πάντως, στις δηλώσεις του υπάρχουν αντικρουόμενα σημεία. Όταν
ερωτήθηκε για το αν θα υπάρξει στρατιωτική ένταση στην περιοχή, ο
Γιλντίζ είπε “δεν νομίζω προς το παρόν να θερμανθούν τα νερά της
Μεσογείου”. Ωστόσο, «Πίρι Ρέις» θα βγει με τη συνοδεία πολεμικών πλοίων,
όπως έχει προαναγγείλει η Άγκυρα και μπορεί να προκληθεί κάποιο θερμό
επεισόδιο.
Τουρκία: «Οι εταιρείες έρευνας που εργάζονται για τους Ε/κ μπήκαν στη μαύρη λίστα της Άγκυρας»
Εξάλλου, σε αποκλειστικές δηλώσεις του στο Anadolu, ο ευρισκόμενος
στη Στουτγάρδη Υπουργός Ενέργειας της Τουρκίας Taner Yildiz εξήγγειλε
ότι, μετά τη υπογραφή της «συμφωνίας οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας»
μεταξύ Τουρκίας και ψευδοκράτους, η χώρα του θα επεκτείνει τις σεισμικές
έρευνες σε διευρυμένη πλέον βάση εντός της «οριοθετηθείσας» περιοχής.
Επίσης, είπε ότι οι εταιρείες έρευνας που εργάζονται για λογαριασμό της ε/κ πλευράς έχουν μπει ήδη στη μαύρη λίστα της Αγκυρας.
Χθες, η εφημερίδα «Σαμπάχ» έγραψε ότι τα τουρκικά πλοία θα βρεθούν
απέναντι από το οικόπεδο 12 όπου τα ισραηλινά και ελληνοκυπριακά πλοία
πραγματοποιούν έρευνες. Τονίζει ότι αυτό θα συμβεί “εάν η υφαλοκρηπίδα
των δύο ακραίων σημείων της Κύπρου, του Ριζοκάρπασου και της Αμμοχώστου
ληφθεί υπόψη ως 12 μίλια.
Σύμφωνα με την εφημερίδα, η «συμφωνία περί υφαλοκρηπίδας αναγνωρίζει
το δικαίωμα να γίνουν έρευνες σε απόσταση μέχρι 12 μιλίων από τις ακτές
της λεγόμενης ΤΔΒΚ». Έτσι, το «Πίρι Ρέις» θα βγει σε απόσταση 12 μιλίων,
αν και η σχετική συμφωνία δεν έχει ακόμη εγκριθεί από τις
εθνοσυνελεύσεις της Τουρκίας και του ψευδοκράτους.
Ως προς τον απόηχο της “συμφωνίας”, αν και ο τύπος παρουσιάζει μια
κατάσταση ροζ, έχει σαφώς ύφος ‘μονομέρειας’ και έναν αέρα ‘επιθετικό’,
τα σχόλια αναγνωστών στις ιστοσελίδες των εφημερίδων είναι ενθουσιωδώς
‘πολεμικά’, πράγμα που έχει να κάνει κυρίως, με το γεγονός των σχεδόν
καθημερινών επιθέσεων των Κούρδων. Άρα το εθνικό αίσθημα φουσκώνει.
Υπάρχουν όμως και πιο συγκρατημένες απόψεις. Ο γνωστός δημοσιογράφος
της Τουρκίας, Τζενγκίζ Ακτάρ, και σχολιαστής του CNN Türk, είπε στη
ραδιοφωνική του εκπομπή ότι «η συμφωνία είναι γελοία, αφορά το χώρο
μεταξύ Μερσίνας και Κυρήνειας –όπου δεν υπάρχει ίχνος πετρελαίου- ενώ οι
γεωτρήσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας γίνονται νότια της Κύπρου και η
Τουρκία δεν έχει δικαίωμα ένστασης σε αυτές, παρά μόνο ίσως αν την κάνει
στο όνομα του ψευδοκράτους που όμως δεν αναγνωρίζεται διεθνώς». Ο Ακτάρ
σχολίασε τέλος ότι «η Τουρκία στέλνει το στόλο γιατί δεν έχει
πολιτική».
Η περιοχή που αμφισβητούν οι Τούρκοι
Την ίδια ώρα, κατόπιν πληροφόρησης από πηγή του Υπουργείου
Εξωτερικών, το Σίγμα ετοίμασε έναν χάρτη ο οποίος δείχνει την περιοχή
που αμφισβητεί η Τουρκία και εμπίπτει στα οικόπεδα που ελέγχει η
Δημοκρατία.
Παράλληλα, αποκαλύπτουμε επί χάρτου την πρόταση της Noble η οποία είναι ξεχασμένη στα συρτάρια της κυβέρνησης.
Η πρόταση υποβλήθηκε από τις 13/4 και αφορά σχέδιο μεταφοράς του αερίου από το οικόπεδο 12 και τη δημιουργία τερματικού στο Βασιλικό. Το τερματικό αφορά συγκέντρωση και υγροποίηση του φυσικού αερίου. Επίσης θα καταλήγουν αγωγοί και από άλλες εταιρείες που πιθανόν να δραστηριοποιηθούν αλλά κυρίως ο αγωγός από το Λεβιάθαν του Ισραήλ και από την Αίγυπτο. Από εκεί θα φορτώνεται σε πλοία και θα μεταφέρονται στις αγορές της Ευρώπης και όχι μόνο.
Ενδιαφέρονται… και άλλοι
Σε μια άλλη εξέλιξη, σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει αυξημένο
ενδιαφέρον για τα οικόπεδα της Κύπρου από 2 μεγάλες Βρετανικές
εταιρείες, έναν ιαπωνικό κολοσσό, μια ινδική εταιρεία, μία νορβηγική, τη
ρωσική Γκάζμπρομ και μια γαλλική.
http://www.sigmalive.com/news/politics/421394