Με την ουρά στα σκέλια έχει βρεθεί κολοσσιαία αμερικανική εταιρία κατασκευής ελικοπτέρων και ικανοποιεί κάθε τουρκική απαίτηση… ως τιμωρ...
Με την ουρά στα σκέλια έχει βρεθεί κολοσσιαία αμερικανική εταιρία κατασκευής ελικοπτέρων και ικανοποιεί κάθε τουρκική απαίτηση… ως τιμωρία για την η καθυστέρηση παράδοσης παραγγελθέντος υλικού…
Τα πράγματα είναι απλά: Η Τουρκία ζήτησε και θα λάβει ένα επιπλέον ελικόπτερο τύπου S-70B Seahawk από την κατασκευάστρια, αμερικανική Sikorsky, ως αποζημίωση για την μεγαλύτερη του ενός έτους καθυστέρηση στην παράδοση των 17 ελικοπτέρων.
Και πώς να έκανε διαφορετικά τη στιγμή που συγκρούεται κατά μέτωπο με την AgustaWestland για συμβόλαιο ύψους τεσσάρων (4) δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή 109 ελικοπτέρων γενικής χρήσης για τις τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις, με την απόφαση των Τούρκων να αναμένεται περί τον ερχόμενο Μάρτιο…
Πρόκειται για το συμβόλαιο ύψους 550 εκατομμυρίων δολαρίων το οποίο υπέγραψε τον Νοέμβριο του 2006 η Sikorsky για να παραδώσει τα ελικόπτερα. Η Τουρκία διέθετε ήδη οκτώ ελικόπτερα του τύπου, πριν συντριβεί το ένα εξ αυτών. Σύμφωνα με το συμβόλαιο οι παραδόσεις θα έπρεπε να ξεκινήσουν το 2009. Προβλήματα στη διαδικασία παραγωγής οδήγησαν στην έναρξη των παραδόσεων στα τέλη του 2010.
Οι Τούρκοι έχουν καλλιεργήσει διεθνώς τη φήμη ότι δεν αστειεύονται και καλώς πράττουν. Τα εξοπλιστικά συμβόλαια περιλαμβάνουν ρήτρες οι οποίες ανέρχονται στο 5-8% του ύψους του συμβολαίου, σε περίπτωση κατά την οποία δεν τηρηθούν οι όροι του συμβολαίου. Μια τέτοια ρήτρα «ψαλιδίζει» άγρια το ποσοστιαίο περιθώριο κέρδους της εταιρίας, ενώ ενίοτε μπορεί να οδηγήσει και σε οικονομικές απώλειες την συνολική επιχειρηματική εμπλοκή στη χώρα.
Το ζητούμενο είναι κατά πόσον ο πελάτης έχει… το στομάχι να διεκδικήσει τα συμβατικά κατοχυρωμένα δικαιώματά του, ή θα επικαλεστεί «πολιτικούς λόγους» και διάφορες ομιχλώδεις «διπλωματικές διευθετήσεις» για να καλύψει με τον τρόπο αυτό τη φοβία του να μην προκαλέσει με τη συμπεριφορά του την εταιρία μιας μεγάλης χώρας – συμμάχου.
Και στο χώρο των εξοπλισμών παίζει ρόλο η φήμη που οικοδομεί κανείς. Τι να θυμίσει κανείς για την ελληνική αντίστοιχη συμπεριφορά; Τα NH-90; Τα υποβρύχια; Μήπως με τέτοια ιστορία δεν θα πρέπει να περιμένουμε να μας σεβαστούν; Βέβαια, άλλο Μουράτ Μπαγιάρ και άλλο Βαγγέλης Βασιλάκος…
Τι να πεις όμως όταν βγαίνουν και αναφέρουν απίστευτες ανακρίβειες δημοσίως και δεν κουνιέται φύλλο…