Του Ηλία Προύφα Χθες με επιστολή τους στο kranosgr, στελέχη γονείς των Ενόπλων Δυνάμεων, ζητούν την παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας...
Του Ηλία Προύφα
Χθες με επιστολή τους στο kranosgr, στελέχη γονείς των Ενόπλων Δυνάμεων, ζητούν την παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Άμυνας, για το θέμα των βρεφονηπιακών σταθμών, όπου λόγω αυξημένου εισοδήματος από τα αναδρομικά, δεν θα μπορέσουν να στείλουν τα παιδιά τους.
Σήμερα το πρωί αναγνώστης του kranosgr, απευθυνόμενος στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, αποστέλλει την παρακάτω επιστολή:
1. Σε συνέχεια του δημοσιεύματος Την παρέμβαση των Παναγιωτόπουλου - Στεφανή ζητούν γονείς στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, επισημαίνονται τα ακόλουθα:
α. Βάσει των ρητώς και με σαφήνεια καθοριζομένων στην παρ.1. του άρθρου 47 του Ν.4609/2019 (Α’ 67):
«1. Ειδικά για την καταβολή πάσης φύσεως κοινωνικών επιδομάτων, παροχών ή οικονομικών ενισχύσεων και την εφαρμογή λοιπών προγραμμάτων και δράσεων κοινωνικής ή προνοιακής πολιτικής από τους φορείς του δημόσιου τομέα, τα εφάπαξ χρηματικά ποσά που καταβλήθηκαν στους δικαιούχους των άρθρων 10 έως 15 του ν. 4575/2018 (Α΄ 192) δεν συνυπολογίζονται στο εισόδημα του φορολογικού έτους 2018, εφόσον το ύψος του αποτελεί κριτήριο για τη χορήγηση ή την εφαρμογή τους.»
β. Περαιτέρω, το σκεπτικό του νομοθέτη για την εν λόγω ρύθμιση αποτυπώνεται στην Αιτιολογική Έκθεση του σχεδίου νόμου, όπου στις σελ.50-51 αυτής επισημαίνονται ρητώς και με σαφήνεια -μεταξύ άλλων- τα ακόλουθα:
«… Ωστόσο, εφόσον τα ως άνω εφάπαξ ποσά απεικονίζονται στις δηλώσεις φόρου εισοδήματος έτους 2018, και δεν κατανέμονται στα έτη αναφοράς, υπάρχει ο κίνδυνος για τους χαμηλόβαθμους και χαμηλόμισθους, κυρίως, δικαιούχους, το συνολικό εισόδημά τους, όπως αποτυπώνεται στις εκκαθαρισμένες δηλώσεις φόρου εισοδήματος έτους 2018, να υπερβαίνει -οριακά σε ορισμένες περιπτώσεις- το ύψος εισοδήματος που τίθεται, κατά περίπτωση, ως όριο/προϋπόθεση για την καταβολή ορισμένων κοινωνικών παροχών και επιδομάτων από φορείς του Δημοσίου και την παροχή ελαφρύνσεων που ερείδονται σε εισοδηματικά κριτήρια (ιδίως επίδομα στέγασης, επίδομα θέρμανσης, επίδομα παιδιού, κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο, συμμετοχή του Δημοσίου στην αποπληρωμή του σχεδίου διευθέτησης οφειλών της παρ.2 του άρθρου 9 του ν. 3869/2010). Ως εκ τούτου, ελλοχεύει ο κίνδυνος η καταβολή των εφάπαξ ποσών να αποβεί εν τέλει σε βάρος των χαμηλόμισθων, κυρίως, στελεχών, καθώς το όφελος από την καταβολή των ποσών αυτών θα περιορισθεί ή και όλως θα υπερκαλυφθεί από την απώλεια των προσδοκώμενων οικονομικών ελαφρύνσεων και παροχών, επιβαρύνοντάς τους οικονομικά. Συνεπώς, η οικονομική ανάσα στην οποία αποσκοπούσε η ρύθμιση για την καταβολή των εφάπαξ ποσών, ως αποκατάσταση παλαιότερων αδικιών, αντί του προσδοκώμενου οικονομικού οφέλους, τείνει τελικά να λειτουργήσει αντίρροπα. Κατόπιν των παραπάνω, και δεδομένου ότι τα κοινωνικά επιδόματα και παροχές αποσκοπούν στην ισότιμη οικονομική ενίσχυση των χαμηλότερων εισοδημάτων, με τη ρύθμιση της παραγράφου 1, προωθείται ρύθμιση, ώστε τα εφάπαξ ποσά που καταβλήθηκαν κατά το έτος 2018 προς αποκατάσταση αδικιών παλαιότερων ετών, να μην καταστούν πρόσκομμα στην καταβολή πάσης φύσεως κοινωνικών επιδομάτων και παροχών που συνδέονται με εισοδηματικά κριτήρια. Με τον τρόπο αυτόν δεν αναιρείται η πρόθεση του νομοθέτη για στήριξη των χαμηλών εισοδημάτων και εξασφαλίζεται όλες οι κοινωνικές ομάδες να απολαμβάνουν τον ίδιο βαθμό προστασίας και κοινωνικής μέριμνας με βάση τις αρχές της ισότητας, της αναλογικότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης.»
2. Κατόπιν των ανωτέρω, προκύπτει -κατά την άποψή μου- ότι τα διαλαμβανόμενα στην ανωτέρω ρύθμιση καταλαμβάνουν την εξεταζόμενη περίπτωση της Δράσης "Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής Περιόδου 2019-2020", δύνανται δε να χρησιμοποιηθούν τα προαναφερθέντα κατά την άσκηση ένστασης ενώπιον της ΕΕΤΑΑ.
3. Σε περίπτωση αρνητικών αποφάσεων, δέον παρέμβει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ.
Με εκτίμηση,
Τ. Α