Ο Τομεάρχης Οικονομικών και Νομικών θεμάτων της ΠΟΜΕΝΣ Γιώργος Λέντζιος αναλύει στον προσωπικό του λογαριασμό το θέμα των ΕΜΘ, σύμφωνα μ...
Ο Τομεάρχης Οικονομικών και Νομικών θεμάτων της ΠΟΜΕΝΣ Γιώργος Λέντζιος αναλύει στον προσωπικό του λογαριασμό το θέμα των ΕΜΘ, σύμφωνα με τις διαρροές του επικείμενου νομοσχεδίου του ΥΠΕΘΑ:
Συνταξιοδοτικό Ε.Μ.Θ και Υπαξιωματικών του ΝΔ 445/1974
Οι προβλέψεις του άρθρου 39§2α του Ν.Δ. 445/1974 ορίζουν ότι: όσοι Υπαξιωματικοί (μέχρι Αρχιλοχίας) καταλαμβάνονται από το όριο ηλικίας των 50 ετών, και όσοι Ανθυπασπιστές Ε.Μ.Θ καταλαμβάνονται από το όριο ηλικίας των 54 ετών, τίθενται σε αυτεπάγγελτη αποστρατεία και συνταξιοδοτούνται υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 26 του ΠΔ 169/2007:
α) να έχουν 15ετή τουλάχιστον συντάξιμη υπηρεσία
β) να έχουν 10ετή πλήρη πραγματική στρατιωτική υπηρεσία, &
γ) πριν από την κατάληψη του ορίου ηλικίας να έχουν 3ετή συνεχή πραγματική στρατιωτική υπηρεσία.
Εάν υπάρχουν οι παραπάνω προϋποθέσεις, θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης {εθνικής/15ετία: 345,60 ευρώ (10% μικρότερη της εθνικής σύνταξης με βάση την 20ετια/384 ευρώ)} και για τα δε επιπλέον χρόνια της 15ετίας λαμβάνουν ανταποδοτική σύνταξη.
Ενδεικτικά: ΚΥΡΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ = ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ + ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞH
Όπου :Η Εθνική Σύνταξη (για 15ετία/346,50 ευρώ και για 20ετία/384 ευρώ)
Όπου :Ανταποδοτική Σύνταξη {λαμβάνονται υπόψη οι αποδοχές για τις οποίες καταβλήθηκαν εισφορές / η αναπροσαρμογή των αποδοχών / χρόνος της πραγματικής και της πλασματικής ασφάλισης (με εξαγορά και χωρίς εξαγορά) / οι χρόνοι προαιρετικής ασφάλισης}
Οι ανωτέρω {Ε.Μ.Θ και υπαξιωματικοί (ΕΠ.ΟΠ.)} δεν επηρεάζονται από τον νόμο 3865/2010 ο οποίος σταδιακά καθιερώνει την 40ετή συντάξιμη υπηρεσία και το 58 έτος για τους στρατιωτικούς (υπάρχουν εξαιρέσεις σε άλλα βαθμολογικά κλιμάκια) ως όριο κατάληψης ηλικίας για την συνταξιοδότηση.
Ενδεχομένως περιπλέκεται η κατάσταση για τους εισαχθέντες στις Ένοπλες Δυνάμεις μεταξύ του 1990 και του 1993.
Που όμως έγκειται το πρόβλημα με τα όρια ηλικίας του νόμου 445/1974;
Όποιος συνταξιοδοτείται με βάση αυτόν τον νόμο το κάνει παρά την θέλησή του (αυτεπάγγελτα). Η σύνταξη που θα θεμελιώσει θα είναι εξαιρετικά μικρή (σε σχέση με τις πραγματικές αποδοχές του ως στέλεχος εν ενεργεία), βρίσκεται σε μια ηλικία αυξημένων υποχρεώσεων (50 ή 54) όπου πιθανότατα έχει ανήλικα τέκνα ή τα στηρίζει στις πτυχιακές / μεταπτυχιακές σπουδές τους ή ακόμα μπορεί να συντηρεί τέκνο ή σύζυγο με προβλήματα υγείας. Η υποχρεωτική αφυπηρέτηση θα αποτελέσει (εν μέσω κρίσης) λίγο πολύ ισοδύναμο οικονομικού θανάτου για την στρατιωτική οικογένεια. Σε κάθε περίπτωση καθιστά έναν σχετικά νέο άνθρωπο σε συνταξιούχο παρά την θέλησή του και ενώ ακόμα έχει (και πιθανότατα να θέλει) να προσφέρει πολλά στην Υπηρεσία και την Πατρίδα.
Η ξεκάθαρη πρόθεση της Πολιτικής Ηγεσίας, με βάση την διαρροή του σχεδίου νόμου είναι: η ύπαρξη δυνατότητας, εντός 5 ημερών, από της κοινοποιήσεως στον Ε.Μ.Θ της αποστρατείας του, να υποβάλλει με αναφορά το αίτημα παραμονής του στο στράτευμα και να εξεταστεί εν συνεχεία το τελευταίο υπό όρους. Η πρόβλεψη κάνει λόγο για έλεγχο του επαγγελματικού φακέλου του Ε.Μ.Θ, (αμέσως μετά την υποβολή του σχετικού αιτήματος), εξέταση των επαγγελματικών του προσόντων, των κοινωνικών κριτηρίων και κυρίως των υπηρεσιακών αναγκών στον βαθμό και την ειδικότητά του. Περαιτέρω η Γραμματεία του Ανωτάτου Συμβουλίου Μεταθέσεων, η οποία θα εξετάσει τον φάκελό του, θα εισηγηθεί με γνώμη για τον ΥΕΘΑ την παραμονή του ή όχι, για ένα έτος, με την εισαγωγή του στην κατηγορία των Εκτός Οργανικών Θέσεων (Ε.Ο.Θ). Θα φέρει τον ίδιο βαθμό κατά την συνέχιση της υπηρεσίας του μέχρι την ανά πάσα στιγμή (μετά από κρίση) αποστρατεία του. Τέλος, κάθε έτος θα αξιολογείται εφ’ όλης της ύλης, μέχρι την συμπλήρωση του 58 έτους ηλικίας (αυτεπάγγελτη αποστρατία). Εάν κάθε έτος αξιολογείται ως «διατηρητέος», θα παραμένει στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων για ένα ακόμα έτος (μέχρι το 58 έτος), εάν αξιολογηθεί κάποια φορά ως «μη διατηρητέος», θα αποστρατευτεί άμεσα.
Η όλη διαδικασία θεωρούμε ότι αποτελεί ομηρία και εμπαιγμό για τους επηρεαζόμενους από το σχέδιο νόμου. Που επιδρούν τα κοινωνικά κριτήρια; Μήπως μπαίνουν απλά γιατί δεν υπάρχει πρόθεση να διατηρηθούν εν ενεργεία το σύνολο όσων θα φτάσουν στο όριο ηλικίας αφυπηρέτησης και απλά αναζητείται τρόπος περιορισμού του αριθμού τους; Που αποσκοπεί η ρήτρα των υπηρεσιακών αναγκών αν όχι στην πόρτα της εξόδου (για όσους δεν είναι απαραίτητοι πλέον);
Η Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ δεν λειτουργεί ως «Μαύρο κουτί». Αφουγκράζεται τον παλμό του στρατεύματος και αντιλαμβάνεται στις πραγματικές του διαστάσεις το πρόβλημα, τις κοινωνικές συνέπειες που επιφυλάσσει η μη ορθολογική αντιμετώπισή του, αλλά και τις προεκτάσεις του στο ηθικό των άμεσα θιγόμενων στις Ένοπλες Δυνάμεις (αρκετές χιλιάδες οι επηρεαζόμενοι) και κατ’ επέκταση την δυνητική του επίδραση επί της Εθνικής Ασφάλειας (Ηθικό / Απομείωση έμψυχου δυναμικού). Για αυτό, η οικεία πρόταση μας προς θεσμοθέτηση είναι: να παραμένουν οι Ε.Μ.Θ και οι Υπαξιωματικοί (ΕΠ.ΟΠ), με αίτησή τους ΟΙΚΕΙΟΘΕΛΩΣ μέχρι την κατάληψη του ορίου ηλικίας των 58 ετών, απροϋπόθετα και δίχως την κατηγοριοποίησή τους ως Ε.Ο.Θ. Να υπάρχει επίσης η δυνατότητα (πάντα υπάρχουν ενδιαφερόμενοι) ο οποιοσδήποτε από τους ανωτέρω, μετά το 50 ή 54 έτος (Υπαξιωματικοί και Ανθυπασπιστές αντίστοιχα) να αποχωρεί ΟΙΚΕΙΟΘΕΛΩΣ με αίτηση αφυπηρέτησης και πάντως χωρίς περιορισμό πριν την κατάληψη του 58ου έτους ηλικίας. Ούτως ή άλλως θα έχει θεμελιωθεί σχετικό συνταξιοδοτικό δικαίωμα (έστω και περιορισμένο).
Σχετική Νομοθεσία:
Άρθρο 39§2 α του ΝΔ 445/1974: Ιεραρχία και προαγωγές ανθυπασπιστών και οπλιτών (34061)
…
2. Αποστρατείαι λόγω Ορίου Ηλικίας:
α) Οι Ανθυπασπισταί και Υπαξιωματικοί συμπληρούντες τα κάτωθι όρια ηλικίας αποστρατεύονται:
(1) Ανθυπασπισταί Πεντηκοστόν τέταρτον (54).
(2) Υπαξιωματικοί Πεντηκοστόν (50).
Άρθρο 26 του ΠΔ 169/2007: ΚΩΔΙΚΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ και ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ Β. και Ν.4387/2016 (434200)
…
β) Αν απομακρυνθεί από τις τάξεις γιατί καταλήφθηκε από το όριο ηλικίας και έχει δεκαπενταετή τουλάχιστον συντάξιμη υπηρεσία, από την οποία πλήρη δεκαετή πραγματική, εφόσον αμέσως πριν από την κατάληψη από το όριο ηλικίας έχει πλήρη τριετή συνεχή πραγματική στρατιωτική υπηρεσία.(`Αρθρο 26 παρ.1 περ. β` – ε` Α.Ν.1854/51, όπως η περ. δ` τροπ. με το άρθρ. 1 Ν.Δ.208/74)
ΠΗΓΗ: https://www.amynanews.gr