ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΥΠ' ΑΡΙΘΜ' 100 1. Η εφημερίδα της ΕΑΑΣ «Εθνική Ηχώ» στο τεύχος του Ιουλίου 2018, στην ηλεκτρονική της έκ...
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΥΠ' ΑΡΙΘΜ' 100
1. Η εφημερίδα της ΕΑΑΣ «Εθνική Ηχώ» στο τεύχος του Ιουλίου 2018, στην ηλεκτρονική της έκδοση, φιλοξενεί εκτενές πρωτοσέλιδο άρθρο του Προέδρου της με τίτλο: ΟΙ «ΠΑΤΡΙΚΙΟΙ ΚΑΙ ΠΛΗΒΕΙΟΙ» ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΥΧΟΙ ΤΩΝ ΜΕΤΟΧΙΚΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ. Το κύριο θέμα του άρθρου, όπως αναφέρεται σε αυτό, αφορά «…Σχέδιο Νόμου για τη Κατανομή των Ανταποδοτικών Πόρων από το ΥΠΕΘΑ στα Μ.Τ. των Κλάδων Ανάλογα με τον Αριθμό των Ασφαλισμένων τους» και περιλαμβάνει στοιχεία συνεδρίασης του ΜΤΣ, αλλά και προσωπικές απόψεις του Προέδρου της ΕΑΑΣ, με συγκεκριμένη όμως κατεύθυνση. Το περιεχόμενο του άρθρου αυτού έχει ήδη προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις, από μερισματούχους και των τριών Ταμείων, αλλά κυρίως από όσους γνωρίζουν τη λειτουργία των ταμείων αυτών.
2. Η Ομοσπονδία, εξαντλώντας κάθε όριο καλοπιστίας, θεωρεί ότι το άρθρο περιέχει σοβαρές ανακρίβειες, αποσιωπά σημαντικά στοιχεία των Μετοχικών Ταμείων (ΜΤ), με αποτέλεσμα να αδυνατεί ο αναγνώστης να διαμορφώσει σαφή και πλήρη εικόνα για το θέμα των πόρων των ΜΤ, στρέφεται κατά των συναδέλφων των προερχομένων από τους Κλάδους του ΠΝ και της ΠΑ, ενώ παραπλανά τους μετόχους και μερισματούχους του Στρατού Ξηράς. Πιο συγκεκριμένα:
α. Αναφέρεται στο άρθρο «Αν λοιπόν δεχθούμε την άποψη ότι ο θεσμοθετημένος ανταποδοτικός πόρος ανήκει στον Ελληνικό λαό, από όπου και αν προέρχεται….» Είναι πραγματικά απίστευτο! Ο Πρόεδρος της ΕΑΑΣ υιοθετεί τη γνωστή «ρητορική» που χρησιμοποιούν οι εκπρόσωποι των Αστυνομικών, οι οποίοι διεκδικούν εδώ και πολλά χρόνια να κατανεμηθούν σε αυτούς οι πόροι και των τριών Κλάδων των ΕΔ! Επιπλέον, ο Πρόεδρος της ΕΑΑΣ όφειλε να γνωρίζει, ως μέλος του ΔΣ του ΜΤΣ, ότι τον συγκεκριμένο πόρο ΔΕΝ τον πληρώνει ο Ελληνικός Λαός, αλλά σύμφωνα με τη νομοθεσία, τον επιβαρύνεται η επιχείρηση που παρέχει την αντίστοιχη υπηρεσία στις ΕΔ. Επί του θέματος αυτού, η άποψη της ΠΟΣ είναι ότι ο πόρος που προέρχεται από το Στρατό Ξηράς ανήκει στους μετοχομερισματούχους του ΜΤΣ που προέρχονται από το Στρατό και σε αυτούς μόνο θα πρέπει να επιμερίζεται.
β. Αναφέρει το άρθρο: «α. Το ΜΤΣ έχει 65.327 μερισματούχους και ο κοινωνικός πόρος για τα έτη 2011 έως και 2016 ανήλθε συνολικά σε 27.881.117,25 ευρώ που αντιστοιχούν κατά προσέγγιση σε 426,79 ευρώ ανά μερισματούχο.» Είναι όμως δυνατόν ο πόρος έξη (6) ολόκληρων ετών να είναι μόνο 27.881.117,25 ευρώ; Η πραγματικότητα είναι, σύμφωνα με έγκυρα στοιχεία που διαθέτει η ΠΟΣ, ότι στο υπόψη διάστημα (2011-2016) ο συνολικός πόρος ανήλθε σε 124.819.677 ευρώ. Συνεπώς, το ποσό που αντιστοιχεί για το υπόψη διάστημα είναι 1.910,69 ευρώ ανά μερισματούχο του ΜΤΣ (και όχι 426,79), κατά μέσον όρο βεβαίως (είναι το μέρος του μερίσματος που προέρχεται από τους «ανταποδοτικούς πόρους»). Η συγκεκριμένη ανακρίβεια, η οποία σαφώς παραπλανά τους αναγνώστες, φρονούμε ότι είναι ικανή από μόνη της να θέσει σε αμφισβήτηση την ενημέρωση, αλλά και τις προθέσεις ενδεχομένως του Προέδρου της ΕΑΑΣ. Επίσης αβιάστως προκύπτει ότι αν η κατανομή των πόρων γινόταν αναλόγως της προέλευσης των, τότε το ποσό των 124.819.677 ευρώ για το υπόψη διάστημα (2011-2016), θα αντιστοιχούσε για τους προερχόμενους από το Σ.Ξ. σε 3.833 ευρώ ανά δικαιούχο, ενώ για τους προερχομένους από την ΕΛ.ΑΣ σε 775 ευρώ.
γ. Αναφέρει στο άρθρο: «Το παραπάνω γεγονός, (σσ: μείωση πόρου μετά το 2011-επικείμενα εξοπλιστικά προγράμματα ΠΝ και ΠΑ άρα αύξηση των πόρων των ΜΤ τους) πάντα κατά την άποψη μου, ούτε ηθικό ούτε και δίκαιο είναι καθόσον και οι τρεις κλάδοι των Ενόπλων Δυνάμεων την αυτή αποστολή εκτελούν και κανείς χωρίς τον άλλον δεν μπορεί να εκτελέσει αυτή μεμονωμένα.» Συμφωνούμε για την αποστολή των τριών Κλάδων. Η ΕΛ.ΑΣ όμως τι σχέση έχει με την αποστολή των Ε.Δ. και ο Πρόεδρος της ΕΑΑΣ την εντάσσει συγκεκαλυμμένα στους δικαιούχους του υπόψη «πόρου»;
3. Εάν ο Πρόεδρος της ΕΑΑΣ επιθυμούσε πραγματικά, να ενημερώσει τους συναδέλφους, θα έπρεπε να αναφέρει και να μην αποσιωπήσει τα παρακάτω σημαντικά στοιχεία, που έχουν άμεση σχέση με το θέμα:
α. Το έτος 1990, ψηφίστηκε ο Ν. 1911/1990, που προέβλεπε το διαχωρισμό του ΜΤΣ σε δύο Ταμεία, με το ένα να υπάγεται στο ΥΠΕΘΑ και το άλλο στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης. Το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα δεν εκδόθηκε ποτέ, λόγω της έντονης αντίδρασης του υπουργείου Δημόσιας Τάξης.
β. Οι δαπάνες που πραγματοποιούνται από την ΕΛ.ΑΣ υπόκεινται σε κρατήσεις υπέρ των δικών της ασφαλιστικών Ταμείων σε ποσοστό 6,4%. Από το ποσοστό αυτό, μόνο το 2,72% διατίθεται στο ΜΤΣ. Από το υπόλοιπο, ποσοστό 2,72% διατίθεται στο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης & Πρόνοιας Απασχολουμένων στα Σώματα Ασφαλείας (ΤΕΑΠΑΣΑ) της ΕΛΑΣ και του ΠΣ, για την ενίσχυση του δικού τους επικουρικού ταμείου και ποσοστό 0.96% στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ). Σε αντίθεση, ο Στρατός Ξηράς και οι άλλοι Κλάδοι των ΕΔ συνεισφέρουν το 4% των δαπανών τους στα Μετοχικά Ταμεία τους, ήτοι ολόκληρο το ποσοστό των κρατήσεων. Πέραν αυτού η ΕΛ.ΑΣ έχει θεσμοθετήσει πόρους, αλλά και εργοδοτική εισφορά (Ν.3655/2008), μόνο για το ΤΕΑΠΑΣΑ. Το αποτέλεσμα ήταν το 2012 που το ΜΤΣ είχε έλλειμμα 430 εκατ. ευρώ, το ΤΕΑΠΑΣΑ είχε αποθεματικό 570 εκατ.!!
γ. Οι ανταποδοτικοί πόροι της ΕΛ.ΑΣ αποτελούσαν συνήθως το 15% περίπου των αντιστοίχων του ΣΞ και τα τελευταία μόνο χρόνια το 25-30%, όταν οι μερισματούχοι της ΕΛ.ΑΣ είναι σχεδόν διπλάσιοι των αντιστοίχων του ΣΞ, αλλά λαμβάνουν το ίδιο μέρισμα! Καμία αναλογικότητα. Αυτός είναι ο κυριότερος και διαχρονικός λόγος της κακής κατάστασης του ΜΤΣ! Στο άρθρο όμως του Προέδρου της ΕΑΑΣ, η παραπάνω πραγματικότητα, απεικονίζεται τελείως ακίνδυνα και ασαφώς ως «…χαμηλή συμμετοχή της ΕΛ.ΑΣ. στους πόρους…». Επιλέγει μάλιστα να την αναφέρει ως τελευταίο παράγοντα μείωσης του μερίσματος, προφανώς για λόγους σκοπιμότητας. Προς πιστοποίηση των παραπάνω, στον πίνακα που ακολουθεί φαίνεται δειγματοληπτικά η συμμετοχή καθενός φορέως:
ΕΤΟΣ | 2006 | 2011 | 2015 |
Πόρος από ΣΞ | 53.554.896 | 17.734.122 | 10.088.308 |
Πόρος από ΕΛΑΣ | 4.114.118 | 3.372.557 | 3.408.921 |
δ. Το 2010 επικαιροποιήθηκε η μελέτη βιωσιμότητας του ΜΤΣ, που είχε εκπονηθεί το 2006 από την Deloitte BusinessSolutions AE, η οποία προσδιόρισε ότι η δραματικά μειωμένη συμμετοχή της Αστυνομίας, είχε «..δημιουργήσει στο ΜΤΣ μέχρι το 2010 ζημία που ξεπερνούσε τα 700 εκατ. ευρώ..» (το χαρακτηρίζει ως αφανές έλλειμμα). Οι κύριες προτάσεις της Deloitte, αναφορικά με την λειτουργία του ΜΤΣ, ήταν:
1) Δημιουργία Ενιαίου φορέα για όλους τους κλάδους (Ένα Μετοχικό Ταμείο Ενόπλων Δυνάμεων).
2) Αποχώρηση των αστυνομικών από το ΜΤΣ.
3) Εναλλακτικά, αν αυτό δεν είναι επιθυμητό, παραμονή των αστυνομικών στο ΜΤ των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά παράλληλα σχεδιασμός προγράμματος χρηματοδότησης, από το υπουργείο στο οποίο υπάγονται οι αστυνομικοί, το οποίο θα πρέπει να καλύπτει:
α) Τη συνέχιση της συμμετοχής τους και
β) Την έκτακτη αναδρομική χρηματοδότηση του ΜΤ, για απώλειες εσόδων που οφείλονται στη μη συμμετοχή του παραπάνω υπουργείου, στη χρηματοδότηση των παροχών των υπαλλήλων του.»
4. Χρησιμοποιώντας ο Πρόεδρος της ΕΑΑΣ υποθετικό λόγο και αόριστη θέση, καταλήγει στην επικίνδυνη, κατά την εκτίμηση της ΠΟΣ, πρόταση κατανομής του ανταποδοτικού πόρου, γράφοντας χαρακτηριστικά «…ο ανταποδοτικός πόρος των Ενόπλων Δυνάμεων πρέπει να καλύπτει σε ίσο ποσοστό το καταβαλλόμενο μέρισμα από τα ΜΤΣ – ΜΤΝ – ΜΤΑ και να αποδίδεται σε αυτά αναλογικά με την αριθμητική δύναμη των μερισματούχων τους…». Για να γίνει πλήρως κατανοητή η πρόταση του Προέδρου της ΕΑΑΣ σε αριθμούς, θα χρησιμοποιήσουμε στοιχεία ενός έτους, πχ του 2015. Οι «ανταποδοτικοί πόροι» των τριών Κλάδων των ΕΔ το έτος αυτό, από τους χαμηλότερους των τελευταίων ετών, ανήλθαν σε περίπου 33,1 εκατ. ευρώ, με συνολική δύναμη μερισματούχων ΜΟΝΟ των τριών Κλάδων των Ε.Δ. 53.300 (άρα αντιστοιχία ανά μερισματούχο 621 ευρώ). Οι «ανταποδοτικοί πόροι» της ΕΛ.ΑΣ. το ίδιο έτος ήταν 3,4 εκατ. ευρώ, με μερισματούχους 40.016 (άρα αντιστοιχία ανά μερισματούχο 85 ευρώ). Ο Πρόεδρος λοιπόν της ΕΑΑΣ προτείνει οι παραπάνω «ανταποδοτικοί πόροι» να προστεθούν και να κατανεμηθούν εξίσου σε όλους (Ε.Δ. και ΕΛ.ΑΣ.), ήτοι 391 ευρώ ανά μερισματούχο!
5. Επιπρόσθετα, ο πρόεδρος της ΕΑΑΣ, με το άρθρο αυτό, ανοίγει δυστυχώς τη δημόσια συζήτηση περί «κοινωνικών πόρων»! Επιβάλλεται να ενημερωθεί άμεσα ότι η ζημιά που μπορεί να υποστούν και τα τρία Μετοχικά Ταμεία, λόγω ανακίνησης αυτού του θέματος, θα είναι τεράστια. Η ΠΟΣ δεν θα επεκταθεί επί αυτού, αναλογιζόμενη τις ενδεχόμενες επιπτώσεις στα οικονομικά των Ταμείων.
6. Η ΠΟΣ έχει κατά καιρούς διατυπώσει συγκεκριμένες προτάσεις για την εξυγίανση και βιωσιμότητα του ΜΤΣ, ιδιαίτερα στη δύσκολή περίοδο των ετών 2011-2015, αρκετές από τις οποίες έγιναν δεκτές, τόσο από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ (Σγο Μιχ. Κωσταράκο) και τους Αρχηγούς του ΓΕΣ (Αντγους Κ. Ζιαζιά, Κ. Γκίνη και Χρ. Μανωλά), όσο και από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ (αρμοδίους για ΜΤΣ κκ Π. Καράμπελα, Αθ. Δαβάκη και Ιωαν. Λαμπρόπουλο), με τα γνωστά αποτελέσματα εξόδου του ΜΤΣ από τη δυσμενή οικονομική κατάσταση που είχε περιέλθει. Αντιλαμβανόμενη δε η Ομοσπονδία, τις δυσμενείς συγκυρίες του ασφαλιστικού συστήματος και τις επιπτώσεις σε όλα τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, κρίνει ότι, ιδιαίτερα στην παρούσα χρονική περίοδο, δεν χρειάζεται η ανακίνηση του θέματος της μειωμένης συμμετοχής σε πόρους της ΕΛ.ΑΣ. στο ΜΤΣ. Και βεβαίως σε καμία περίπτωση η ΠΟΣ δεν επιθυμεί να αντιδικήσει με τους συναδέλφους της ΕΛ.ΑΣ. Η προκλητική όμως συγγραφή του άρθρου και κυρίως η μεροληπτική προσέγγιση υπέρ των μερισματούχων της ΕΛ.ΑΣ και σε βάρος των μερισματούχων του Στρατού Ξηράς, αλλά και των άλλων Κλάδων των ΕΔ, δεν μπορεί να αφήσει αδιάφορη την Ομοσπονδία!
7. Η Ομοσπονδία προφανώς δεν γνωρίζει τη σκοπιμότητα συγγραφής του άρθρου του Προέδρου της ΕΑΑΣ, αδυνατεί όμως να πιστέψει ότι, «...το ΔΣ/ΜΤΣ, αποφάσισε ΟΜΟΦΩΝΑ και υπέβαλε Σχέδιο Νόμου για τη Κατανομή των Ανταποδοτικών Πόρων από το ΥΠΕΘΑ στα Μ.Τ. των Κλάδων Ανάλογα με τον Αριθμό των Ασφαλισμένων τους.», όπως αναφέρεται στο υπόψη άρθρο, αγνοώντας μάλιστα τα άλλα δύο Μετοχικά Ταμεία.
8. Η παράθεση όλων των διευκρινιστικών στοιχείων που προηγήθηκαν, δημιουργεί αναμφίβολα επιπρόσθετα σοβαρά ερωτήματα όπως:
α. Τελικά τι ώθησε τον Πρόεδρο της ΕΑΑΣ στη συγγραφή του συγκεκριμένου άρθρου; Τα συμφέροντα των 24.000 περίπου ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ εγγεγραμμένων Στρατιωτικών μελών της ή τα συμφέροντα των 7.500 περίπου ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ εγγεγραμμένων αστυνομικών μελών;
β. Οι προτάσεις/θέσεις του Προέδρου της ΕΑΑΣ ως μέλος του ΔΣ/ΜΤΣ, έχουν εγκριθεί από το ΔΣ της Ένωσης;
γ. Υπήρξε συντονισμός της ΕΑΑΣ με τις άλλες δύο Ενώσεις αποστράτων (ΕΑΑΝ-ΕΑΑΑ) και ποια ήταν η θέση τους;
δ. Είχε εξουσιοδότηση ο Πρόεδρος της ΕΑΑΣ ως μέλος του ΔΣ/ΜΤΣ να κοινοποιήσει αυτή την απόφαση του ΜΤΣ;
9. Υπενθυμίζεται ότι η μείωση του μερίσματος του ΜΤΣ κυμαίνεται από 55,3-60,6 %.
10. Μετά τα παραπάνω, καλούμε όλους τους εμπλεκόμενους, εάν έχει πράγματι κατατεθεί τέτοια πρόταση, ν’ αποσύρουν το προτεινόμενο σχέδιο νόμου. Επίσης καλούμε την ΕΑΑΣ ν’ αποσύρει το άρθρο του Προέδρου της από την έντυπη έκδοση της Εθνικής Ηχούς.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Νικολόπουλος Βασίλειος Παπαδόπουλος Βασίλειος
Ταξίαρχος εα Ταξίαρχος εα