Η Ευρώπη αντιμετωπίζει μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ανθρωπότητας, καθόσον καλείται να διαχειριστεί την πρωτοφανή ανθρωπιστική ...
Η Ευρώπη αντιμετωπίζει μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ανθρωπότητας, καθόσον καλείται να διαχειριστεί την πρωτοφανή ανθρωπιστική και προσφυγική κρίση. Βρισκόμαστε στη δίνη μιας άνευ προηγουμένου μεταναστευτικής – προσφυγικής πλημμυρίδας, η οποία έχει επιφέρει κοινωνικά, οικονομικά και πολιτικά προβλήματα στην εσωτερική λειτουργία της ελληνικής κοινωνίας.
Γράφει ο Ιωσήφ Παρούτογλου*
Ταυτόχρονα, σε επίπεδο Ε.Ε. αναζωπυρώνονται αποκλίσεις από την εσωτερική συνοχή του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, απόρροια του γεγονότος ότι το προσφυγικό – μεταναστευτικό ζήτημα προκάλεσε τριγμούς στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναδεικνύοντας τις χώρες του Βισεγκραντ, (Σλοβακία, Ουγγαρία, Πολωνία και Τσεχία) ως δορυφόρους αποδόμησης της Συνθήκης Σένγκεν.
Η αποτελεσματική διαχείρισή της προσφυγικής κρίσης είναι πρόδηλα μία επίπονη διαδικασία, άρρηκτα συνδεδεμένη με τις γεωπολιτικές ισορροπίες και τους στρατηγικούς προσανατολισμούς των κρατών του Δυτικού Κόσμου εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην ευρύτερη Μεσόγειο.
Μέσα σε αυτόν τον καταιγισμό στρατηγικών εξελίξεων και ανταγωνισμό ισχύος {1} με επίκεντρο την Ελλάδα και τα Βαλκάνια, η ελληνική στρατηγική πρέπει να αναπτύξει μορφές ήπιας ισχύς {2} προκειμένου να αποκτήσει στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι των ετέρων διεθνών δρώντων.
Ακρογωνιαίος λίθος των κρατικών πολιτικών που στοχεύουν στην αντιμετώπιση της προσφυγικής πλημμυρίδας θεωρούνται οι αρμόδιες αρχές επιβολής του Νόμου κάθε κυριάρχου κράτους.
Το αντίδοτο στο ακανθώδες ζήτημα της διαχείρισης της μετανάστευσης με τις ποικιλότροπες προεκτάσεις – διαστάσεις που λαμβάνει σε ενδο – ευρωπαϊκό και σε διεθνές στερέωμα το προσφέρει η πολυεπίπεδη δράση των Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας, η οποία σκιαγραφείτε επιγραμματικά με τις κάτωθι πολιτικές:
>συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Αστυνομική Υπηρεσία (EUROPOL), μέσω της αποστολής εμπειρογνωμόνων και της αμοιβαίας ανταλλαγής επιχειρησιακών πληροφοριών και βέλτιστων πρακτικών για τον εντοπισμό, τη σύλληψη και τη δίωξη των δραστών της παράνομης διακίνησης ατόμων
>συμμετοχή στις κοινές επιχειρήσεις που διεξάγονται υπό την επίβλεψη της EUROPOL για την καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων. Η ΕΛ.ΑΣ. έλαβε μέρος στις κοινές επιχειρήσεις υπό την αιγίδα της EUROPOL με ονομασία «ΕΡΜΗΣ», «ΔΑΙΔΑΛΟΣ», ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ», «ΑΕΡΟΔΡΟΜΟΣ», «ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ EMPACT – European Multi – disciplinary Platform Against Criminal Threats» με θετικά αποτελέσματα.
>συμμετοχή σε διεθνείς οργανισμούς (S.O.C.T.A., O.S.C.E.) για τον εντοπισμό δικτύων παράνομης διακίνησης ατόμων, για την αντιμετώπιση της εμπορίας ανθρώπων, για την αναχαίτιση του οργανωμένου εγκλήματος και γενικώς για την αποδόμηση κυκλωμάτων που συσχετίζονται με την παράνομη αποκόμιση κερδών μέσω της διακίνησης προσφύγων
>πραγματοποίηση στην Ελλάδα Κοινών Επιχειρήσεων υπό το συντονισμό του Οργανισμού FRONTEΧ, σε επίπεδο ανάλυσης κινδύνου (risk analysis) και διαδικασιών ταυτοποίησης εθνικότητας και επιστροφής αλλοδαπών (screening)
>συνδρομή του Οργανισμού FRONTEX μέσω της υποστήριξης των ελληνικών αστυνομικών δυνάμεων με ανθρώπινους και υλικοτεχνικούς πόρους για την από κοινού ολοκληρωτική επιτήρηση των χερσαίων συνόρων της χώρας μας, τα οποία είναι συγχρόνως και κοινοτικά σύνορα
>βελτίωση των μέτρων διαφύλαξης των συνόρων της χώρας, τα οποία αποτελούν ταυτοχρόνως και εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσω της εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 2016/399 (Κώδικας Συνόρων Σένγκεν),
>διενέργεια εντατικών ελέγχων σε πρόσωπα, οχήματα και μέσα αποσκευών στα νομοθετημένα σημεία της χώρας, αξιοποιώντας τις εθνικές και ευρωπαϊκές βάσεις δεδομένων και δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη βάση δεδομένων της ΙΝTERPOL,
>συστηματική εφαρμογή των συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σχετικά με την εφαρμογή του κοινοτικού Κανονισμού, όσον αφορά, τόσο στον έλεγχο προσώπων, όσο και ταξιδιωτικών εγγράφων, με σκοπό την καταπολέμηση του φαινομένου των «foreign fighters – ξένων μαχητών» και της ριζοσπαστικοποίησης,
>λήψη μέτρων για τον εντοπισμό ατόμων, που επιχειρούν να ταξιδέψουν με χρήστη πλαστών εγγράφων, μέσω της χρήσης εξειδικευμένου υλικοτεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού στον τομέα της ανίχνευσης πλαστών ταξιδιωτικών εγγράφων (false document examination),
>πραγματοποίηση ειδικών επιχειρησιακών δράσεων σε εθνικό επίπεδο, όπως η επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΑ», για τον έλεγχο των μεταναστευτικών ροών των ελληνοτουρκικών χερσαίων – ποτάμιων συνόρων στην περιοχή του Έβρου, καθώς και στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου και η επιχείρηση «ΣΑΡΙΣΑ» που αποσκοπεί στον έλεγχο των δευτερογενών μεταναστευτικών ροών που κατευθύνονται προς το έδαφος άλλων Κρατών Μελών της Ε.Ε. μέσω της μεθορίου με την Αλβανία και την ΠΓΔΜ,
>υποστήριξη των δράσεων του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Ελέγχου Συνόρων, Μετανάστευσης και Ασύλου (Ε.Σ.Κ.Ε.Σ.Μ.Α.), το οποίο σε συνεργασία με το αντί¬στοιχο Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο της Βουλγαρίας, στοχεύει στην βελτιστοποίηση της συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας στο πλαίσιο του Κανονισμού EUROSUR.
Όλα τα ανωτέρω καταδεικνύουν με τον πιο εμφατικό τρόπο τη δυναμική παρουσία της Ελληνικής Αστυνομίας στην διαχείριση του φαινομένου και στην προσπάθεια εκτόνωσής του.
Επίσης αναδεικνύουν την εξωστρέφεια που τη διακατέχει, η οποία επιτυγχάνεται μέσω της συνεργασίας με διεθνούς οργανισμούς, της σύμπραξης με αστυνομικές δυνάμεις άλλων κρατών – μελών της Ε.Ε., επιδιώκοντας αφενός μεν τη βελτίωση της ολοκληρωμένης διαχείρισης των ελληνικών χερσαίων συνόρων, τα οποία είναι εξωτερικά σύνορα και της Ε.Ε., αφετέρου δε την εδραίωση του αισθήματος ασφαλείας στο εσωτερικό της ελληνικής επικράτειας.
Συγχρόνως, η Ελληνική Αστυνομία μέσω του υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου δράσης σχεδιάζει πολιτικές για την καταπολέμηση οργανωμένων μορφών διακίνησης ανθρώπων και την εδραίωση στο κοινωνικό σύνολο του αισθήματος της δημόσιας ασφάλεια, ιδρύοντας και στελεχώνοντας υπηρεσίες προς αυτόν τον σκοπό, ως εξής:
Α. Υπηρεσίες Συνοριακής Φύλαξης
Για τον περιορισμό των μεγάλων μεταναστευτικών ροών μέσω δύσβατων ορεινών σημείων ιδρύθηκε, με πρότυπα τις δυνάμεις Συνοριοφυλακής άλλων ευρωπαϊκών χωρών, η εξειδικευμένη Υπηρεσία Συνοριακής Φύλαξης, η οποία πρωτοεμφανίστηκε στη δίωξη του εγκλήματος το 1999.
Στην προσπάθεια αναχαίτισης της αθρόας εισόδου παράτυπων μεταναστών καθήκον των Τμημάτων Συνοριακής Φύλαξης αποτελεί η διασφάλιση των εξωτερικών χερσαίων συνόρων της Χώρας και ακολούθως ο διεξοδικός έλεγχος όλων των εισερχομένων και εξερχομένων από τα νομοθετημένα συνοριακά σημεία διέλευσης. Επιγραμματικά, κύρια αποστολή των συνοριοφυλάκων αποτελεί
>η αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης
>η καταπολέμηση του διασυνοριακού εγκλήματος,
>οι επιστροφές των μεταναστών που δεν έχουν δικαίωμα παραμονής στην Ελλάδα,
>η ταυτοποίηση πλαστών εγγράφων,
>η εξασφάλιση ικανού αποδεικτικού υλικού για την αποδόμηση κυκλωμάτων διακίνησης παράτυπων μεταναστών στο εσωτερικό της Ελληνικής Επικράτειας
>η ανίχνευση νέων μεθόδων που χρησιμοποιούν τα εγκληματικά δίκτυα αναφορικά με τη διοχέτευση παράνομων αλλοδαπών στο εσωτερικό της Ελληνικής Επικράτειας.
>η καταπολέμηση του διασυνοριακού εγκλήματος,
>οι επιστροφές των μεταναστών που δεν έχουν δικαίωμα παραμονής στην Ελλάδα,
>η ταυτοποίηση πλαστών εγγράφων,
>η εξασφάλιση ικανού αποδεικτικού υλικού για την αποδόμηση κυκλωμάτων διακίνησης παράτυπων μεταναστών στο εσωτερικό της Ελληνικής Επικράτειας
>η ανίχνευση νέων μεθόδων που χρησιμοποιούν τα εγκληματικά δίκτυα αναφορικά με τη διοχέτευση παράνομων αλλοδαπών στο εσωτερικό της Ελληνικής Επικράτειας.
Η γεωμορφολογική ιδιαιτερότητα, ωστόσο, που παρουσιάζει η Ελλάδα συνεπάγεται δυσχέρειες στον αποτελεσματικό έλεγχο των ροών. Είναι προφανές ότι τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της χώρας μας (δυσπρόσιτα μέρη και ορεινοί όγκοι) αποτελούν εμπόδιο στην υλοποίηση επιχειρησιακών δράσεων, πλην όμως, η αυξημένη παρουσία των δυνάμεων Συνοριοφυλακής, η εμπειρογνωμοσύνη τους και η γνώση των ιδιαίτερων τοπικών συνθηκών υπερκεράζουν τα μειονεκτήματα και τις αντιξοότητες.
Β. Η Υποδιεύθυνση Αντιμετώπιση Οργανωμένου Εγκλήματος
Η αυξανόμενη είσοδος αλλοδαπών, κυρίως παρανόμων, αποτελεί τη γενεσιουργό αιτία εμφάνισης κυκλωμάτων διακίνησης και εκμετάλλευσης ατόμων και συγχρόνως λειτουργεί επιβαρυντικά στην προσπάθεια της Ελληνικής Αστυνομίας ως προς την εγκαθίδρυση συνθηκών κοινωνικής ευρυθμίας.
Κομβικό ρόλο στη διαχείριση τέτοιων περιστατικών διαδραματίζει η Υποδιεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος, υπαγόμενη στην Διεύθυνση Ασφάλεια Αττικής που αποτελεί τη ναυαρχίδα της Αστυνομίας στη δίωξη της βαρύνουσας εγκληματικότητας.
Καταλυτικό ρόλο, μάλιστα, διαδραματίζει το Τμήμα 3ο της Υποδιεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος με τίτλο Καταπολέμηση Εμπορίας Ανθρώπων, το οποίο είναι καθ΄ ύλην αρμόδιο για την καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων, των εγκλημάτων κατά της γενετήσιας ελευθερίας, της πορνογραφίας ανηλίκων και γενικότερα της οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής, καθώς και για την παροχή άμεσης προστασίας και αρωγής των θυμάτων των πράξεων αυτών.
Γ. Σχέδιο “ΙΛΑΕΙΡΑ¨
Επιπλέον, σημαντικό όπλο στη «φαρέτρα» που διαθέτει η Αστυνομία για την αντιμετώπιση της παράνομης διακίνησης ατόμων συνιστά το σχέδιο “ΙΛΑΕΙΡΑ” {3}. Το σχέδιο «ΙΛΑΕΙΡΑ» είναι μία οργανωμένη επιχειρησιακή δράση, για την αντιμετώπιση και καταπολέμηση της εμπορίας γυναικών και ανηλίκων με σκοπό την οικονομική εκμετάλλευση της γενετήσιας ζωής και επιδίωξη της είναι η ουσιαστική, συντονισμένη και αποτελεσματική δράση όλων των εμπλεκομένων φορέων, καθότι η αποσπασματική δράση τους δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση αυτού του διεθνικού φαινομένου {4}.
Πρόκειται για ένα Σχέδιο Εθνικού και Διασυνοριακού επιπέδου Επιχειρησιακής-Διυπηρεσιακής δράσης του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, το οποίο εντάσσεται στο πλαίσιο ενός συνολικού σχεδιασμού, που για πρώτη φορά λαμβάνει χώρα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και έχει ως σκοπό τον συντονισμό όλων των εμπλεκομένων φορέων, ώστε μέσα από συγκεκριμένες δράσεις των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, να επέλθει μια συνεκτική προσέγγιση στο πλαίσιο της εσωτερικής ασφάλειας εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης {5}.
Συγχρόνως, ένεκα της πολυπλοκότητας και της φύσεως του αδικήματος της εμπορίας ανθρώπων αποτελεί ιδιαιτέρως χρήσιμο εργαλείο και βοηθητικό υλικό για τους συναρμόδιους φορείς, διότι το πρόβλημα της εκμετάλλευσης και εμπορίας ανθρώπου δεν είναι μόνο αστυνομικό, είναι σύνθετο και κοινωνικό και έτσι πρέπει να αντιμετωπισθεί.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων {6} το σχέδιο “ΙΛΑΕΙΡΑ” μπορεί να βελτιώσει και να ελαχιστοποιήσει τις ελλείψεις που παρουσιάζονται στη Διασυνοριακή Συνεργασία, λόγω διαφορετικής επιχειρησιακής λειτουργίας και θεσμικού πλαισίου, αποτρέποντας έτσι τη δράση των διακινητών. Προς την ευόδωση του σκοπού θα συμβάλλει η δημιουργία ενός δικτύου εθνικών σημείων επαφής που θα διευκολύνει τη διάχυση πληροφοριών και την ταχύτερη αντίδραση των Υπηρεσιών σε υποθέσεις trafficking.
Εν κατακλείδι, απώτερος στόχος του Σχεδίου “ΙΛΑΕΙΡΑ” είναι να μεταβληθεί το έγκλημα του trafficking από έγκλημα χαμηλού ρίσκου και υψηλού κέρδους σε έγκλημα υψηλού ρίσκου για τους διακινητές {7}.
Δ. Συνεργασία με τον Οργανισμό FRONTEX
Αντικειμενικός σκοπός του Οργανισμού είναι να εξασφαλίσει την αποτελεσματική διαχείριση των μεταναστευτικών ροών και να παράσχει υψηλό επίπεδο ασφάλειας στην ΕΕ, βοηθώντας ταυτόχρονα στη διασφάλιση της ελεύθερης κυκλοφορίας εντός της ΕΕ και στον πλήρη σεβασμό των θεμελιωδών δικαιωμάτων.
Επιπλέον, η εμβάθυνση της συνεργασίας μεταξύ των αστυνομικών αρχών των ευρωπαϊκών κρατών στον περιορισμό της προσφυγικής κρίσης, η βελτίωση του συστήματος διάχυσης πληροφοριών μεταξύ των αρμοδίων κρατικών φορέων και η προσήλωση στον μακροπρόθεσμο στόχο εκμηδενισμού της εγκληματικότητας θα δημιουργήσει νομοτελειακά ρεαλιστικές συνθήκες αποσταθεροποίησης και εξάρθρωσης οργανωμένων κυκλωμάτων διακίνησης και εμπορίας προσώπων.
Για την ευόδωση αυτού του σκοπού η Ελληνική Αστυνομία αναπτύσσει δεσμούς συνεργασίας με τον Οργανισμό FRONTEX. Παράλληλα λόγω του γεωπολιτικού ενδιαφέροντος που παρουσιάζει η χώρα μας σε συνδυασμό με το γεγονός ότι αποτελεί μία από τις βασικές πύλες παράτυπων μεταναστών είχε ιδρυθεί με πρωτοβουλία του οργανισμού Επιχειρησιακό Γραφείο (8) στη Χώρα μας, με έδρα τον Πειραιά, αποστολή του οποίου είναι η εποπτεία των νοτιοανατολικών συνόρων της Ευρώπης στα οποία βρίσκονται η Μάλτα, η Ελλάδα, η Ιταλία και η Κύπρος (9).
Μέσω της ιδρύσεως του γραφείου ο Οργανισμός FRONTEX αποδεικνύει εμπράκτως τη σημασία που δίνει στη θέσπιση ικανών αμυντικών προδιαγραφών στη ζωτική περιοχή του Αιγαίου και της Μεσογείου. Τοποθετεί τη χώρα μας στο κέντρο των γεγονότων και παρατηρητή των διεθνοπολιτικών εξελίξεων που διαδραματίζονται στην ευαίσθητη αυτή περιοχή.
Είναι προφανές ότι οι ελληνικές διωκτικές αρχές δύναται πλέον με την ίδρυση του επιχειρησιακού γραφείου να ανταλλάσουν με μεγαλύτερη ευχέρεια και σε μεγαλύτερο εύρος επιχειρησιακές πληροφορίες.
Ε. Συνεργασία με Ελληνική Ακτοφυλακή – Λιμενικό Σώμα
Η Ελληνική Αστυνομία τελεί επιχειρησιακά σε συνεργασία και αναπτύσσει καθημερινώς διαύλους επικοινωνίας με την Ελληνική Ακτοφυλακή – Λιμενικό Σώμα, το οποίο είναι επιφορτισμένο, ως καθ ύλην αρμόδιο, με την επιτήρηση των μεταναστευτικών ροών δια θαλάσσης.
Επιπρόσθετα, επιδιώκει τη διενέργεια κοινών επιχειρήσεων και ταυτόχρονων συνοριακών ελέγχων, έτσι ώστε να καταπολεμηθεί η παράνομη διακίνηση ανθρώπων διαμέσου των ελληνικών νησιών του Αιγαίου και των παράκτιων περιοχών.
Ο συντονισμός και η συνεργασία μεταξύ των δύο αυτοτελών κεντρικών υπηρεσιών συνιστά απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματικότητα του συνοριακού έλεγχου και την επίτευξη των σκοπών που αυτός εξυπηρετεί.
Στο πλαίσιο αυτό, υιοθετούνται συγκεκριμένοι θεσμοί συνεργασίας, όπως η διενέργεια κοινών επιχειρήσεων για τη δίωξη της παράτυπης μετανάστευσης, η αμοιβαία ανταλλαγή επιχειρησιακών πληροφοριών και η κοινή διοργάνωση σεμιναρίων εκπαίδευσης και κατάρτισης προσωπικού.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Η δημόσια ασφάλεια αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την εύρυθμη λειτουργία μιας πολιτείας και είναι από τους πυλώνες στους οποίους στηρίζεται ένα Κράτος και ακολούθως όλες οι λειτουργίες του.
Κατά συνέπεια, η πολύπλευρη δράση της Ελληνικής Αστυνομίας στη λύση της προσφυγικής εξίσωσης υποβοηθά έμμεσα την ομαλή λειτουργία του κράτους δικαίου, συντελεί στην εγκαθίδρυση δομών ασφάλειας στο εσωτερικό της χώρας και, υπό το πρίσμα των δημοκρατικών αξιών, υλοποιεί ανθρωπιστικές πολιτικές διαχείρισης και προστασίας των προσφύγων και των θυμάτων της παράνομης μετανάστευσης.
Η Ελληνική Αστυνομία του σήμερα, έχοντας πλήρη επίγνωση της κατάστασης αναζητεί ευέλικτους μηχανισμούς ελέγχου της προσφυγικής κρίσης και προχωρά για συρρίκνωση του φαινομένου σε συνεργασία με όλους τους ευρωπαϊκούς θεσμικούς φορείς.
Η αναχαίτιση της προσφυγικής πλημμυρίδας και η αποκλιμάκωση της προσφυγικής κρίσης επιτυγχάνεται αφενός μεν μέσω της λειτουργίας εξειδικευμένων Αστυνομικών Υπηρεσιών και της συνεργασίας αυτών σε εγχώριο επίπεδο με έτερους φορείς (Τελωνειακές Υπηρεσίες, Ελληνική Ακτοφυλακή – Λιμενικό Σώμα, Υπουργείο Εξωτερικών, Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας), αφετέρου δε σε διεθνές επίπεδο μέσω της καθημερινής διάδρασης – σύμπραξης με ευρωπαϊκούς και διεθνούς οργανισμούς, αποκομίζοντας πολλαπλά οφέλη από την υπεραξίας της διεθνούς αστυνομικής συνεργασίας.
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ
1) Για μία επισκόπηση του ανταγωνισμού και για της ισορροπίας ισχύος βλ. Κουσκουβέλης Η., Εισαγωγή στις Διεθνείς Σχέσεις, Αθήνα, Εκδόσεις Ποιότητα, ΣΤ΄ έκδοση, 2010 σελ. 192, 255, 339
2) Για την ισχύ στις εύρω –ατλαντικές σχέσεις βλ. Βοσκόπουλος Γ., Ευρωπαϊκή Ένωση και ΗΠΑ – Εκφάνσεις Ισχύος, αλληλόδραση και το ζήτημα της παγκόσμιας ηγεμονίας, Εκδόσεις Ποιότητα, Αθήνα, 2012 και βλ. Joseph S. Nye Jr, Ήπια Ισχύς: Το Μέσο Επιτυχίας στην Παγκόσμια Πολιτική, 2005.Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση, σελ.25-35.
3) Το σχέδιο αποτέλεσε μία πρωτοβουλία του Ελληνικού Υπουργείου Δημοσίας Τάξης, η οποία υλοποιήθηκε από το Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τη συμμετοχή 25 χωρών και 5 Διεθνών – Ευρωπαϊκών Οργανισμών (Interpol –Europol- Eurojust – Frontex – SECI)
4) Βλ. σχετικά με την εφαρμογή του σχεδίου στο διαδικτυακό ιστό της Ελληνικής Αστυνομίας http://www.astynomia.gr, [τελευταία πρόσβαση 22 Σεπτεμβρίου 2016]
5) Βλ. Επίσημη παρουσίαση του σχεδίου από τον Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας διαθέσιμο στο http://www.minocp.gov.gr, [τελευταία πρόσβαση 22 Σεπτεμβρίου 2016]
6) Βλ. Το από 31-07-07 Δελτίου Τύπου της ΕΛ.ΑΣ. από διαδικτυακό ιστό της Ελληνικής Αστυνομίας http://www.hellenicpolice.gr, [τελευταία πρόσβαση 22 Σεπτεμβρίου 2016]
7) Βλ. Το από 31-07-07 Δελτίου Τύπου της ΕΛ.ΑΣ, ο.π.
8) Για τις αρμοδιότητες του επιχειρησιακού Γραφείου βλ. Νόμος 3902/2010 – Κύρωση Συμφωνίας Έδρας μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και του FRONTEX (Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τη διαχείριση της επιχειρησιακής συνεργασίας στα εξωτερικά σύνορα των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης), για τη φιλοξενία του επιχειρησιακού γραφείου, ΦΕΚ 216/Α/23-12-2010
9) Βλ. Λαζάρου Ε., Η μεταναστευτική πολιτική της Ε.Ε. και η Ελλάδα στο Βαληνάκης Γ, Η Ελληνική Εξωτερική και Ευρωπαϊκή Πολιτική 1990-2010, Εκδόσεις Ι. Σιδέρης, Αθήνα, Δεκέμβριος 2010
*Ο Ιωσήφ Παρούτογλου είναι Αξιωματικός Ελληνικής Αστυνομίας, Απόφοιτος του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (ΒΑ in Business Administration) και Απόφοιτος του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση και Διακυβέρνηση του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (Master’s Degree in European Integration and Governance)
**Ο τίτλος της αξιόλογης μελέτης του στελέχους της Ελληνικής Αστυνομίας ήταν «Η Πολυεπίπεδη δράση της Ελληνικής Αστυνομίας ως μηχανισμός διαχείρισης της προσφυγικής πλημμυρίδας και απορρόφησης ενδεχόμενης ενδο-ευρωπαϊκής κρίσης»
ΠΗΓΗ: http://www.defence-point.gr