Στείλτε την άποψή σας kranosgr@gmail.com

ΚΥΡΙΑΚΗ Δ' ΛΟΥΚΑ 2017

ΟΙ «ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΟΔΟΝ» 
       Μητροπλίτου Φλωρίνης π. Αγουστίνου Καντιώτου
«Ο δ παρ τν δόν εσιν ο κούσαντες, ετα ρχεται διάβολος κα αρει τν λόγον π τς καρδίας ατν, να μ πιστεύσαντες σωθσιν» (Λουκ. 8,12)
σοι, γαπητοί μου, πορον κα διερω­τνται, γιατί τ κή­ρυγμα, διδασκαλία το Εαγγελίου, στερα π μία διάκοπη πνευματικ σπορ εκοσι τώρα αώνων, δν καρποφόρησε στν κόσμο τόσο σο θ περίμενε κανείς, ατο θ πρεπε ν μελετήσουν προσεκτικ τν παραβολ το σπείροντος γε­ωργο, τ γνωστ παραβολ το Σπορέως, πο διαβάστηκε σήμερα ς ε­αγγελικ νάγνωσμα στος ναούς.
Στ
ν ραιότατη ατ παραβολ Κύριός μας μ παράμιλλο γλαφυρ τρόπο ποδεικνύει, ­τι τ ατιο τς καρπίας τς διδαχς το Ε­αγγελίου δν βρίσκεται στν δια τ δι­­δαχή. Δν φταίει τ Εαγγέλιο γι τν ­καρ­πία. δι­δαχ το Ε­αγγελίου ενε κλεκτς σπόρος, ενε ο­ράνι­ος σπόρος τς ­ληθείας, πο κλείνει μέσα του λη τ μυστηριώδη δύναμι κα τ θαυμαστ δυνατότητα ν δημιουργ νέα ζωή, ετυχισμένη κα θάνατη ζωή. ατία τς καρπίας βρίσκεται κάπου λλο, τ ατιο τς καρπίας ενε λ­λο· ενε διος νθρωπος· κα πι συγκεκριμένα, ενε ψυχι­κ διάθεσι κα προαίρεσι, μ τν ποία κάθε ψυχ κούει τν λόγο το Κυρίου. ­πειδ λοιπν ψυχικ δι­άθεσι διαφέρει π νθρωπο σ νθρωπο, γι ατ δι­αφορετικ ενε κα τ᾿ ποτελέσματα τς θείας σπορς μέσα στς ψυχές.
Τέσσερις κατηγορίες
νθρώπων διακρίνει Χριστς στν παραβολ το Σπορέως κα τν καθεμι π ατς τν παραβάλλει μ ­να ε­δος γς, μ να συγκεκριμένο κομμάτι ­­­δάφους. Κα δ φαίνεται καθαρ ατ πο ε­παμε· βλέπουμε δηλαδ τι, ν σπό­ρος πο πέφτει στ γ ενε παν­το ­διος κλεκτς σπόρος, τ ­δάφη μως δι­αφέρουν. ­πομένως, τ διαφορετικ ποτελέ­σματα τς καλλιεργείας δν φείλονται στν σπόρο, λλ ­φείλονται στ δαφος· τ δαφος ενοε τν καρποφορία εθύνεται γι τν καρπία.
Ο
τέσσερις κατηγορίες νθρώπων – κροατν το θείου λόγου, μ τ σειρ πο τς πε­ριγράφει Κύριος, εκονίζονται· μν πρώ­­τη μ δημόσιο πατη­μένο δρόμο που σπόρος δν προλαβαίνει κν ν ιζώσ, δεύτερη μ να πετρδες δαφος που σπόρος φυτρώνει μν λλ μέσως ξεραίνεται λόγ λλείψεως νερο, τρί­τη μ χωράφι γεμτο γκάθια πο κυριαρχον κα πνίγουν τν σπόρο, κα τέταρτη μ καλ εφορη γ πο καρποφορε πλούσια.
μες, π τς τέσσερις ατς κατηγορίες στς ­ποες Θεος Διδάσκαλος κατατάσσει τος ­­κροατς το λόγου το Θεο κάθε ­πο­χς, σ ατ δ τ σύντομο ρμηνευτικό μας κήρυγμα θ πάρουμε μόνο μία, τν πρώτη κατηγορία. Κα θ σς παρακαλέσω, γαπητοί μου, ν δώσε­τε τώρα διαίτερη προσοχή, γιατ νδέχεται ν ­πάγεστε κ σες στν κατηγορία ατ τν κάρπων κροατν το Εαγγελίου.
* * *
Στν πρώτη κατηγορία κατατάσσονται ο ­κροατα κε­νοι, πο ψυχική τους διάθεσι μοιάζει μ τν πεπατημένη δό, τν δημόσιο δρόμο μ τ σκληρ δόστρωμα. πως δηλαδ πάνω στ δημόσιο δρόμο δν μπορε ν φυτρώσ τίπο­τε κα ν σπόρος το γεωργο συμβ ν πέσ κε σπόρος ατς πάει χαμένος, κατ παρόμοιο τρόπο κα στς ψυχς ατν τν κροατν λόγος το Θεο, σπόρος το Εαγγελίου, δν μπο­ρε ν καρποφορήσ, γιατ ο καρδις τν ν­θρώπων ατν ενε σν τν χιλιοπατημένο δρόμο. Νά πς περιγράφει τν ψυχική τους κατάστασι διος Κύριος· « σπόρος στν λόγος το Θεο· ο δ παρ τν δόν εσιν ο κούσαν­τες, ετα ρχεται διάβολος κα αρει τν λόγον π τς καρδίας ατν, να μ πιστεύσαντες σωθσιν» (Λουκ. 8,11-12).
Ο
κροαταί, γι τος ποίους μιλάει δ Κύριος, ενε κυρίως νθρωποι πιπόλαιοι, πρόσεκτοι, χωρς βάθος. κονε μν τν λό­γο το Θεο, τρέχουν κι α­το στος ερος ναος που γίνεται τ κήρυγμα το ε­αγγελίου, μελετον τ Εαγγέλιο κα λη τν γία Γραφή, διαβάζουν τ θρησκευτικ βιβλία κα τ περιοδικά, λλ ­λα ατ τελείως πιπόλαια, πιφανειακά. Δν τ παίρνουν στ σοβαρ κα μ τν πόφασι ν τηρή­­σουν ­κριβς ,τι λέει κα διατάζει Θες μ τ στόμα τν κηρύκων το θείου λόγου. Δν κτιμον τ λόγια το Θεο σν κάτι πολύτιμο κα δν τ κρατον στ βάθη τς καρδις τους σν θησαυρ νεκτίμητο. Δν φαρμόζουν στ ζωή τους κενο πο φάρμοζε στν αυτό του μεγάλος προφήτης κα βασιλις Δαυ­­ΐδ· Δαυδ χι πλς κουγε, λ­λ κα φύ­λαγε τ λόγια το Κυρίου μ τόση προσοχ μ ση δν θ φύλαγε τος θησαυρος το παλατιο του· γι ατ κα μπορο­σε ν᾿ πευθύνεται στ Θεν κα ν λέ· «ν τ καρδί μου ­κρυψα τ λόγιά σου, πως ν μ μάρτω σοι»· φύλαξα δηλαδή, Θεέ μου, μέσα στν καρδιά μου τ λόγια σου, στε ν τ θυμμαι, ν τ τηρ, κα ν μν μαρτήσω σ σένα (Ψαλμ. 118,11).
Κάθε τι πολύτιμο
μως πο δν φυλάσσεται μ προσοχή, λλ φήνεται φύλαχτο κα κτεθειμένο στ μάτια λων, κινδυνεύει κα συνήθως δν ργε ν ξαφανιστ. Χρήματα ν ε­νε, θ κλαπον· τιμαλφς κόσμημα λ­λο πολύτιμο ντικείμενο ν ενε (ρολόι, δαχτυλί­δι, βραχιόλι κ.λπ.), προ­καλε κα βάζει σ πειρασμ σους εκολα πλώνουν τ χέρι. τσι κα ν βρεθ στ δρόμο χυμένος σπόρος, πο πεσε κε π κάποιο τρύπιο σακκί, δν πρόκειται ν μείν κε γι πολύ· γρήγορα θ φαγωθ π τ πουλιά, πο πετον διαρκς κα ψάχνουν ν βρον τροφή· θ μαζευτον μέσως κα μ τ άμφη τους θ τν ξαφανίσουν. σπόρος ατς ενε καταδικα­σμένος ν μείν καρπος· πάει χαμένος.
Κάτι παρόμοιο λοιπ
ν συμβαίνει κα μ τν οράνιο σπόρο, μ τ κήρυγμα το εαγγελί­ου. σο φθονο κα ν σπείρουν ο κήρυκες τν θεο λόγο, φ᾿ σον ο κροατα δν δίνουν τν πρέπουσα προσοχ κα δν κτιμον τν μεγάλο ατ θησαυρό, τ ποτέλεσμα τς σπορς σ τέτοιου εδους νθρώπους θ ενε μηδαμινό. Γιατ σατανς, εικί­νητος κα ξαιρετικ δραστήριος κε που σπείρεται θεος λόγος, θ τρέξ κα θ᾿ ­φαι­ρέσ λο τ σπόρο· δν θ φήσ οτε ­να κόκκο, οτε να σπυρί.
σατανς θ χρησιμοποιήσ «τ πετειν το ορανο», δηλαδ τος λογισμος τς ­πιστίας, πο θ ρθουν ν ξουδετερώσουν κάθε τυχν γαθ πίδρασι το θείου λόγου. Γι κάθε δόγμα, γι κάθε κήρυγμα, γι κάθε εαγγελικ συμβουλή, σατανς θ᾿ ντιτάξ να σωρ «πιχειρήματα», θ ξαποστείλ σμή­νη λόκληρα π «πετειν το ορανο» γι ν ρπάξουν, ε δυνατόν, κα π᾿ ατ ­κόμη τ χέρια το σπορέως, δηλαδ το κήρυκος, τν εαγγελικ σπόρο. Τόση λύσσα ­χει σατανς –κα γνωρίζει τν τρόπο ν τ μεταδίδ στ ργανά του– ναντίον το θείου λόγου, τν ποο προσπαθε ν᾿ ρπάξ ­π τς καρδις τν νθρώπων. Κα τ δυστύχη­μα ενε τι τ κατορθώνει – πο; κε πο βρίσκει κροατς πιπόλαιους, πρόσεκτους, μελες κα άθυμους.
Να
ρπάζει, σν παίσιο ρνεο, τν λόγο το Θεο π τς καρδις τν νθρώπων σατανς· λλ κ μες δν πρέπει ν σταυρώ­σουμε τ χέρια κα ν τν φήσουμε ν ξ­αφανίσ τν σπορά. πως παρατηρε ε­ρς Χρυσόστομος, «ρπάζει σατανς, λλ μες κύριοι το μ ρπαγναι»· π μς ξ­αρτται ν λάβουμε λα τ κατάλληλα μέτρα, στε οτε να κόκκο τς θείας λήθειας ν μν πάρ, λλ ν κρατήσουμε λο τν σπόρο κα ν τν σφαλίσουμε στ ταμεα μας, στς μυστικς ποθκες τς καρδις μας.
* * *
δελφοί μου, ς προσέξουμε. Ν κτιμήσουμε τν πολύτιμο θησαυρ το θείου λόγου. ς κομε κα ς δεχώμαστε τν θεο λόγο μ τόση προσοχ κα ελάβεια μ ση πλη­σι­άζουμε στν ραία πύλη κα δεχόμαστε τν θεία κοινωνία. Κα πως θεωρομε μεγά­λο ­μάρτημα ν λόγ προσεξίας μας συμβ ν πέσ κάτω στω κα τ λάχιστο π τν θεία κοινωνία, τσι ν θεωρομε μάρτημα μεγάλο ν, λόγ τς δικς μας προσεξί­ας, βρίσκ εκαιρία σατανς κα τν ρα το κηρύ­γματος ρπάζ κενο πο δν πρεπε ν το δώ­σουμε στω κα ν μς δινε ς ντάλλαγμα λους τος θησαυρος το κόσμου.

(†) πσκοπος Αγουστνος

Καρποφορία τοῦ Θείου Λόγου

«Ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ ἀκούσαντες τὸν λόγον κατέχουσι καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ»
Τιμοῦμε σήμερα τοὺς ἁγίους 365 Πατέρες τῆς Ζ´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, οἱ ὁποῖοι μὲ τὸν φωτισμὸ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος θεολόγησαν ὑπὲρ τῶν ἱερῶν εἰκόνων. Συγχρόνως σήμερα ἀκοῦμε τὴν Παραβολὴ τοῦ σπορέως. Ὡστόσο στὴν Παραβολὴ δὲν καρποφόρησε παρὰ μόνο ἕνα μικρὸ μέρος τοῦ χωραφιοῦ, «ἡ γῆ ἡ ἀγαθή». Ἡ καρποφορία δὲν εἶναι κάτι αὐτονόητο. Ἂς δοῦμε λοιπὸν πῶς θὰ γίνουμε κι ἐμεῖς «γῆ ἀγαθὴ» ποὺ θὰ καρποφορεῖ· ποιὰ δηλαδὴ εἶναι τὰ βήματα ποὺ πρέπει νὰ κάνουμε γιὰ νὰ καρποφορήσει στὴ ζωή μας ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ.
1. Ν᾿ ἀκοῦμε μὲ καλὴ διάθεση
Ὁ Κύριος ἐξήγησε στοὺς μαθητές Του ὅτι ἡ καλὴ γῆ ποὺ καρποφόρησε, σημαίνει τοὺς ἀνθρώπους ποὺ ἀκοῦνε τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ «ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ», δηλαδὴ μὲ καλοπροαίρετη καρδιά. Ὀφείλουμε λοιπὸν καὶ ἐμεῖς νὰ ἀκοῦμε τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ ἢ νὰ τὸν μελετοῦμε μὲ καλὴ διάθεση, μὲ εὐθεία προαίρεση, λέγοντας μαζὶ μὲ τὸν Ψαλμωδό: «Ἀκούσομαι τί λαλήσει ἐν ἐμοὶ Κύριος ὁ Θεός» (Ψαλ. πδ´ [84] 9). Τώρα μιλάει ὁ Θεός! Ν᾿ ἀκούσω τί θὰ μοῦ πεῖ. Γιὰ νὰ καρποφορήσει ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ στὴ ζωή μας, πρέπει νὰ ταπεινωθοῦμε ἀπέναντί του. Πρέπει νὰ τὸν τιμήσουμε. Νὰ τὸν ἀκοῦμε μὲ πολλὴ εὐλάβεια καὶ προσοχή· μὲ πνεῦμα μαθητείας· χωρὶς νὰ λέμε «αὐτὰ τὰ ξέρουμε» ἢ «αὐτὰ σήμερα δὲν γίνονται». Ἀλλὰ μὲ διάθεση ἐμβαθύνσεως καὶ αὐτοκριτικῆς καὶ μὲ γενναία ἀπόφαση νὰ συμμορφώσουμε τὴ ζωή μας μὲ ὅλες τὶς ἅγιες ἐντολές.

2. Νὰ τὸν κρύβουμε μέσα στὴν καρδιά μας
Ἀλλὰ αὐτοὶ ποὺ παρομοιάζονται μὲ καλὴ γῆ, ὄχι μόνο ἀκοῦν, ἀλλὰ καὶ «κατέχουσι». «Κατέχω» σημαίνει «κρατάω σφιχτά, μὲ δύναμη» τὸν θεῖο λόγο, ὥστε κανεὶς νὰ μὴ μοῦ τὸν ἁρπάξει· ὅπως γράφει πάλι ὁ Ψαλμωδός: «Ἐν τῇ καρδίᾳ μου ἔκρυψα τὰ λόγιά σου, ὅπως ἂν μὴ ἁμάρτω σοι» (Ψαλ. ριη´ [118] 11). Στὰ βάθη τῆς καρδιᾶς μου ἔκρυψα τὰ λόγια Σου, Κύριε, σὰν πολύτιμο θησαυρό, γιὰ νὰ τὰ θυμᾶμαι πάντοτε καὶ ἔτσι νὰ μὴν ἁμαρτήσω σ᾿ Ἐσένα.
«Ταῦτα μελέτα, ἐν τούτοις ἴσθι», προτρέπει ὁ ἀπόστολος Παῦλος (Α´ Τιμ. δ´ 15). Αὐτὰ νὰ μελετᾶς – συνέχεια! – νὰ εἶσαι μέσα σ᾿ αὐτά. Ἡ πνευματικὴ μελέτη δὲν τελειώνει ὅταν κλείσουμε τὴν Ἁγία Γραφή. Τὰ ἱερὰ νοήματα ποὺ μελετήσαμε, πρέπει νὰ τὰ διατηροῦμε στὴ μνήμη μας, νὰ τὰ κυκλοφοροῦμε στὴ σκέψη μας, νὰ γίνονται προσευχή μας. Δὲν εἶναι εὔκολο αὐτό. Χρειάζεται προσ­­πάθεια. Ἀλλὰ ποιὸ ὡραῖο καὶ ὑψηλὸ δὲν ἀπαιτεῖ κόπο γιὰ νὰ κατακτηθεῖ;
3. Νὰ καρποφοροῦμε μὲ ὑπομονὴ
Τέλος ἡ καρποφορία τοῦ θείου λόγου ἀπαιτεῖ ὑπομονή. Ὁ ὅσιος Δωρόθεος γράφει σχετικὰ ὅτι γι᾿ αὐτὸ δὲν προοδεύουμε πνευματικά, διότι δὲν ἔχουμε ὑπομονὴ στὸ ἔργο ποὺ ξεκινᾶμε, «ἀλλὰ ἀπόνως θέλομεν ἀρετὴν κτήσασθαι»(*)· θέλουμε χωρὶς κόπο νὰ ἀποκτήσουμε τὴν ἀρετή. Νομίζουμε ὅτι νά, θ᾿ ἁπλώσουμε τὸ χέρι μας καὶ θὰ πιάσουμε τὴν ἀρετὴ ποὺ θέλουμε.
Εἶναι ἀνάγκη νὰ δείξουμε πολλὴ ὑπομονή, διότι προβάλλουν πολλὰ ἐμπόδια γιὰ τὴν καρποφορία: ὁ ἑαυτός μας, ὁ ἀδύναμος καὶ κακομαθημένος, ὁ σατανάς, ποὺ μᾶς πολεμάει μὲ λύσσα, ὁ κόσμος τῆς ἀποστασίας, ποὺ μᾶς ἐπηρεάζει· πολλὴ ὑπομονή, ὥστε νὰ μὴν ὀλιγοψυχήσουμε στὶς θλίψεις, σὲ τυχὸν χλευασμούς, ὅπως λύγισαν ὅσοι συμβολίζονται στὴν παραβολὴ μὲ πετρώδη γῆ· ἀλλὰ καὶ νὰ μὴ μᾶς ἀπορροφήσουν οἱ μέριμνες, οἱ πολλὲς δουλειές, οἱ ἐπίγειες χαρὲς καὶ οἱ μάταιες ἀσχολίες – ποὺ συμβολίζονται μὲ τὰ ἀγκάθια.
Ἐξάλλου ὁ Κύριος ὁμιλεῖ γιὰ ὑπομονή, διότι ἡ πνευματικὴ καρποφορία τελικὰ εἶναι δῶρο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, δὲν ἀποτελεῖ δικό μας κατόρθωμα, ἂν καὶ εἶναι ἀπολύτως ἀπαραίτητος καὶ ὁ δικός μας ἀγώνας.
***
Οἱ ἅγιοι Πατέρες τῆς Ζ´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου ποὺ ἑορτάζουμε σήμερα, ἀ­ποτελοῦν χαρακτηριστικὸ παράδειγμα πνευματικῆς καρποφορίας. Ἀγάπησαν τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ, τὸν μελέτησαν καὶ ἀγωνίσθηκαν νὰ τὸν ἐφαρμόσουν στὴ ζωή τους. Δὲν προτίμησαν τὴν ἄνεσή τους, τὸ δικό τους θέλημα. Σήκωσαν μὲ πολλὴ ὑπομονὴ τὸν σταυρὸ τῆς πνευματικῆς ζωῆς. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ἁγιάσθηκαν· καὶ κατὰ τὶς ἐργασίες τῆς Συνόδου στὴ Νίκαια τὸ 787 φωτίσθηκαν καὶ ὀρθοτόμησαν τὴν ἀλήθεια. Ἔδωσαν γλυκύτα­­το καρπὸ ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι τὰ θεοφώτιστα κείμενα τῆς Ζ´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Ἡ θαυμαστὴ καρποφορία τους, ὅπως καὶ ὅλων τῶν Ἁγίων, ἂς ἀποτελεῖ προτροπὴ νὰ ἀκολουθήσουμε τὸ παράδει­γμά τους.
 Καρποφορία τοῦ Θείου Λόγου

«Ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ ἀκούσαντες τὸν λόγον κατέχουσι καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ»
Τιμοῦμε σήμερα τοὺς ἁγίους 365 Πατέρες τῆς Ζ´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, οἱ ὁποῖοι μὲ τὸν φωτισμὸ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος θεολόγησαν ὑπὲρ τῶν ἱερῶν εἰκόνων. Συγχρόνως σήμερα ἀκοῦμε τὴν Παραβολὴ τοῦ σπορέως. Ὡστόσο στὴν Παραβολὴ δὲν καρποφόρησε παρὰ μόνο ἕνα μικρὸ μέρος τοῦ χωραφιοῦ, «ἡ γῆ ἡ ἀγαθή». Ἡ καρποφορία δὲν εἶναι κάτι αὐτονόητο. Ἂς δοῦμε λοιπὸν πῶς θὰ γίνουμε κι ἐμεῖς «γῆ ἀγαθὴ» ποὺ θὰ καρποφορεῖ· ποιὰ δηλαδὴ εἶναι τὰ βήματα ποὺ πρέπει νὰ κάνουμε γιὰ νὰ καρποφορήσει στὴ ζωή μας ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ.
1. Ν᾿ ἀκοῦμε μὲ καλὴ διάθεση
Ὁ Κύριος ἐξήγησε στοὺς μαθητές Του ὅτι ἡ καλὴ γῆ ποὺ καρποφόρησε, σημαίνει τοὺς ἀνθρώπους ποὺ ἀκοῦνε τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ «ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ», δηλαδὴ μὲ καλοπροαίρετη καρδιά. Ὀφείλουμε λοιπὸν καὶ ἐμεῖς νὰ ἀκοῦμε τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ ἢ νὰ τὸν μελετοῦμε μὲ καλὴ διάθεση, μὲ εὐθεία προαίρεση, λέγοντας μαζὶ μὲ τὸν Ψαλμωδό: «Ἀκούσομαι τί λαλήσει ἐν ἐμοὶ Κύριος ὁ Θεός» (Ψαλ. πδ´ [84] 9). Τώρα μιλάει ὁ Θεός! Ν᾿ ἀκούσω τί θὰ μοῦ πεῖ. Γιὰ νὰ καρποφορήσει ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ στὴ ζωή μας, πρέπει νὰ ταπεινωθοῦμε ἀπέναντί του. Πρέπει νὰ τὸν τιμήσουμε. Νὰ τὸν ἀκοῦμε μὲ πολλὴ εὐλάβεια καὶ προσοχή· μὲ πνεῦμα μαθητείας· χωρὶς νὰ λέμε «αὐτὰ τὰ ξέρουμε» ἢ «αὐτὰ σήμερα δὲν γίνονται». Ἀλλὰ μὲ διάθεση ἐμβαθύνσεως καὶ αὐτοκριτικῆς καὶ μὲ γενναία ἀπόφαση νὰ συμμορφώσουμε τὴ ζωή μας μὲ ὅλες τὶς ἅγιες ἐντολές.

2. Νὰ τὸν κρύβουμε μέσα στὴν καρδιά μας
Ἀλλὰ αὐτοὶ ποὺ παρομοιάζονται μὲ καλὴ γῆ, ὄχι μόνο ἀκοῦν, ἀλλὰ καὶ «κατέχουσι». «Κατέχω» σημαίνει «κρατάω σφιχτά, μὲ δύναμη» τὸν θεῖο λόγο, ὥστε κανεὶς νὰ μὴ μοῦ τὸν ἁρπάξει· ὅπως γράφει πάλι ὁ Ψαλμωδός: «Ἐν τῇ καρδίᾳ μου ἔκρυψα τὰ λόγιά σου, ὅπως ἂν μὴ ἁμάρτω σοι» (Ψαλ. ριη´ [118] 11). Στὰ βάθη τῆς καρδιᾶς μου ἔκρυψα τὰ λόγια Σου, Κύριε, σὰν πολύτιμο θησαυρό, γιὰ νὰ τὰ θυμᾶμαι πάντοτε καὶ ἔτσι νὰ μὴν ἁμαρτήσω σ᾿ Ἐσένα.
«Ταῦτα μελέτα, ἐν τούτοις ἴσθι», προτρέπει ὁ ἀπόστολος Παῦλος (Α´ Τιμ. δ´ 15). Αὐτὰ νὰ μελετᾶς – συνέχεια! – νὰ εἶσαι μέσα σ᾿ αὐτά. Ἡ πνευματικὴ μελέτη δὲν τελειώνει ὅταν κλείσουμε τὴν Ἁγία Γραφή. Τὰ ἱερὰ νοήματα ποὺ μελετήσαμε, πρέπει νὰ τὰ διατηροῦμε στὴ μνήμη μας, νὰ τὰ κυκλοφοροῦμε στὴ σκέψη μας, νὰ γίνονται προσευχή μας. Δὲν εἶναι εὔκολο αὐτό. Χρειάζεται προσ­­πάθεια. Ἀλλὰ ποιὸ ὡραῖο καὶ ὑψηλὸ δὲν ἀπαιτεῖ κόπο γιὰ νὰ κατακτηθεῖ;
3. Νὰ καρποφοροῦμε μὲ ὑπομονὴ
Τέλος ἡ καρποφορία τοῦ θείου λόγου ἀπαιτεῖ ὑπομονή. Ὁ ὅσιος Δωρόθεος γράφει σχετικὰ ὅτι γι᾿ αὐτὸ δὲν προοδεύουμε πνευματικά, διότι δὲν ἔχουμε ὑπομονὴ στὸ ἔργο ποὺ ξεκινᾶμε, «ἀλλὰ ἀπόνως θέλομεν ἀρετὴν κτήσασθαι»(*)· θέλουμε χωρὶς κόπο νὰ ἀποκτήσουμε τὴν ἀρετή. Νομίζουμε ὅτι νά, θ᾿ ἁπλώσουμε τὸ χέρι μας καὶ θὰ πιάσουμε τὴν ἀρετὴ ποὺ θέλουμε.
Εἶναι ἀνάγκη νὰ δείξουμε πολλὴ ὑπομονή, διότι προβάλλουν πολλὰ ἐμπόδια γιὰ τὴν καρποφορία: ὁ ἑαυτός μας, ὁ ἀδύναμος καὶ κακομαθημένος, ὁ σατανάς, ποὺ μᾶς πολεμάει μὲ λύσσα, ὁ κόσμος τῆς ἀποστασίας, ποὺ μᾶς ἐπηρεάζει· πολλὴ ὑπομονή, ὥστε νὰ μὴν ὀλιγοψυχήσουμε στὶς θλίψεις, σὲ τυχὸν χλευασμούς, ὅπως λύγισαν ὅσοι συμβολίζονται στὴν παραβολὴ μὲ πετρώδη γῆ· ἀλλὰ καὶ νὰ μὴ μᾶς ἀπορροφήσουν οἱ μέριμνες, οἱ πολλὲς δουλειές, οἱ ἐπίγειες χαρὲς καὶ οἱ μάταιες ἀσχολίες – ποὺ συμβολίζονται μὲ τὰ ἀγκάθια.
Ἐξάλλου ὁ Κύριος ὁμιλεῖ γιὰ ὑπομονή, διότι ἡ πνευματικὴ καρποφορία τελικὰ εἶναι δῶρο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, δὲν ἀποτελεῖ δικό μας κατόρθωμα, ἂν καὶ εἶναι ἀπολύτως ἀπαραίτητος καὶ ὁ δικός μας ἀγώνας.
***
Οἱ ἅγιοι Πατέρες τῆς Ζ´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου ποὺ ἑορτάζουμε σήμερα, ἀ­ποτελοῦν χαρακτηριστικὸ παράδειγμα πνευματικῆς καρποφορίας. Ἀγάπησαν τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ, τὸν μελέτησαν καὶ ἀγωνίσθηκαν νὰ τὸν ἐφαρμόσουν στὴ ζωή τους. Δὲν προτίμησαν τὴν ἄνεσή τους, τὸ δικό τους θέλημα. Σήκωσαν μὲ πολλὴ ὑπομονὴ τὸν σταυρὸ τῆς πνευματικῆς ζωῆς. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ἁγιάσθηκαν· καὶ κατὰ τὶς ἐργασίες τῆς Συνόδου στὴ Νίκαια τὸ 787 φωτίσθηκαν καὶ ὀρθοτόμησαν τὴν ἀλήθεια. Ἔδωσαν γλυκύτα­­το καρπὸ ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι τὰ θεοφώτιστα κείμενα τῆς Ζ´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Ἡ θαυμαστὴ καρποφορία τους, ὅπως καὶ ὅλων τῶν Ἁγίων, ἂς ἀποτελεῖ προτροπὴ νὰ ἀκολουθήσουμε τὸ παράδει­γμά τους.

Πιστός ο λόγος

 «Πιστός ο λόγος» (Τίτ. 3,8) αναφέρει ο Απόστολος Παύλος στον μαθητή του Τίτο, αγαπητοί μου αδελφοί, που ήταν επίσκοπος Κρήτης, σε μία περικοπή που διαβάζεται όταν στην Εκκλησία θυμόμαστε οικουμενικές συνόδους, στις οποίες οι Πατέρες τη συνεργεία του Αγίου Πνεύματος έδιναν απαντήσεις σε ζητήματα πίστης. 
 Κι αυτό διότι ο λόγος της πίστης, ο λόγος των Πατέρων, ο λόγος της Εκκλησίας είναι αξιόπιστος, όχι μόνο διότι προέρχεται από ανθρώπους που έχουν αξιοπιστία στη σχέση τους με τους άλλους, αλλά και γιατί πηγάζει από εκείνους που έχουν εναποθέσει την εμπιστοσύνη τους στο φωτισμό του Θεού. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν καλλιεργούν τους εαυτούς τους, δεν μορφώνονται, δεν μελετούν, δεν ζούνε την πνευματική ζωή της πίστης δια της νηστείας, της αγρυπνίας, της προσευχής, της αγάπης, λαμβάνοντας ουράνια χαρίσματα. Δεν μένουν όμως οι Πατέρες, που είναι συνεχιστές του έργου των Αποστόλων, στα δικά τους χαρίσματα, αλλά εναποθέτουν τον τρόπο τους στα χέρια του Θεού και στην κοινωνία της Εκκλησίας και αφήνονται να φωτισθούν, να μιλήσουν και να κριθούν τελικά και από το Θεό και από το σώμα του Χριστού.

 Οι Πατέρες της Εκκλησίας εκφράζουν την πίστη, το ήθος και την παράδοση της ίδιας της Εκκλησίας. Και είναι επιπλέον πιστός ο λόγος τους διότι έχει χριστοκεντρικό και σωτηριολογικό περιεχόμενο. Δεν είναι λόγος που αποσκοπεί στο να προβάλλει την ικανότητα και το χάρισμά τους, αλλά καταδεικνύει τον Χριστό και τον δρόμο της σωτηρίας που ο Κύριος προσέφερε στους ανθρώπους, σπέρνοντας τον σπόρο του λόγου Του και ζητώντας την αγαθή γη των ανθρώπων. Δεν έμεινε όμως μόνο στο λόγο ο Χριστός, αλλά φρόντισε να «προΐσταται καλών έργων», που δεν ήταν απλώς η αγάπη που έβγαινε από μέσα Του για τους 
ανθρώπους και η οποία γιάτρευε, φώτιζε, παρηγορούσε, έτρεφε και υλικά και πνευματικά τις υπάρξεις, συγχωρούσε για τα αμαρτήματα και έδινε ελπίδα. 

 Ο Χριστός προσέφερε τον ίδιο Του τον εαυτό δια του σταυρού και του τάφου και συνανέστησε το ανθρώπινο γένος με την δική Του Ανάσταση. Ο λόγος Του ήταν αξιόπιστος διότι συνδέθηκε με την αγάπη που έφτασε στην αυτοπαραίτηση και τη θυσία.

 Αυτόν τον λόγο φανέρωσαν και οι Πατέρες της Εκκλησίας. 
Αυτόν τον Χριστό κατέδειξαν στους ανθρώπους.
 Αυτόν τον Χριστό ζήτησαν από τους ανθρώπους να ακολουθήσουν. 
Και αυτόν τον Χριστό ακολούθησαν οι ίδιοι πρώτα. 
Θυσιάζοντας τον χρόνο τους, την δυνατότητά τους να γίνουν σπουδαίοι κατά κόσμον, την ευκαιρία να διακονηθούν, αλλά και οδηγούμενοι στην μαρτυρία και το μαρτύριο είτε του αίματος είτε της συνειδήσεως. Δεν έμειναν στον λόγο, αλλά τον επιβεβαίωσαν δια των καλών έργων, κάνοντας βίωμα την πίστη.

 Ο λόγος των Πατέρων και ο λόγος της Εκκλησίας είναι πιστός, διότι διακρίνει ανάμεσα στην αλήθεια και την παραφθορά της που είναι η αίρεση. 

Η αλήθεια για την Εκκλησία δεν είναι διανοητικό κατασκεύασμα, ούτε σύνθεση λόγων. 
«Ου γαρ περί των λέξεων ο σκοπός εμοί, αλλ’ άπας ο αγών περί των πραγμάτων» αναφέρει ένας ωραίος πατερικός λόγος (Γρηγόριος ο Θεολόγος). 
 Είναι η αποτύπωση της κοινωνίας του ανθρώπου με το Χριστό, που είναι ο Ίδιος η Αλήθεια. Είναι Πρόσωπο η Αλήθεια και όχι λόγοι ή ιδέες ή επιχειρήματα. Και γι’ αυτό η αίρεση αποτελεί παραμόρφωση του προσώπου του Χριστού, διαίρεση του χιτώνα Του και επιλογή τμήματος της αλήθειας, δηλαδή διάλυση της ακεραιότητάς της.
 Ο Χριστός διασώζεται ακέραιος στη ζωή της Εκκλησίας. Και η Εκκλησία, δια των Συνόδων, δια του διαλόγου των Πατέρων μεταξύ τους, δια της λειτουργικής της εμπειρίας, δια της επιβεβαιώσεως από τον λαό που πιστεύει, μας δείχνει το Πρόσωπο του Χριστού ακέραιο στους αιώνες. Και η σχέση με τον Χριστό δείχνει την οδό που πρέπει να ακολουθήσουμε ώστε η ζωή μας να γίνει ακέραιη, να έχει δηλαδή πλήρες νόημα και σκοπό, που συνεπάγεται ότι δια της κοινωνίας με τον Χριστό να αγιαζόμαστε ψυχή τε και σώματι και να στρεφόμαστε προς Αυτόν για να μην χάσουμε την χαρά και την ελπίδα τόσο σ’ αυτή όσο και στην αιώνια ζωή. Αυτό είναι τελικά το νόημα της αληθινής ακεραιότητας.

  Στην εποχή μας, μεγάλη μερίδα ανθρώπων, αντί να προβληματιστεί από το γεγονός ότι ο λόγος των όσων κυβερνούν τη ζωή μας και πολιτικά και οικονομικά και πολιτισμικά αποδεικνύεται παντελώς αναξιόπιστος, διότι στερείται των τριών χαρακτηριστικών που περιγράψαμε (του φωτισμού από τον Θεό στον Οποίο εναποτίθεται η εμπιστοσύνη, δεν είναι λόγος που οδηγεί στο Χριστό και την σωτηρία, ενώ δεν είναι λόγος που δείχνει την ακεραιότητα του νοήματος της ζωής μας) και αποδοκιμάζεται στην πράξη από την ίδια την πραγματικότητα, καθότι είναι λόγος εγωκεντρικός, λόγος εξουσίας και θεραπείας του εαυτού από τους άλλους και όχι διακονίας και θυσίας, λόγος που βλέπει τη ζωή μερικά και αποσπασματικά, στο τμήμα των υλικών αγαθών, των βιοτικών μεριμνών, της φιληδονίας και της ικανοποίησης των επιθυμιών, εξακολουθεί να ειρωνεύεται, να περιφρονεί και να αδιαφορεί για το λόγο της Εκκλησίας. 

 Αυτό δεν σημαίνει ότι πάντοτε όσοι διακονούμε αυτόν τον λόγο με την φωνή αλλά και με τα έργα μας είμαστε έτοιμοι να αποδειχθούμε αξιόπιστοι. Όμως ο ίδιος ο λόγος, επειδή προέρχεται από τον Λόγο του Θεού και αυτόν εκφράζει μέσα από την ιστορία, την παράδοση, τον βίο της αγιότητας που συναντούμε στην Εκκλησία, αποτελεί τον αληθινό οδοδείκτη για να γίνει η καρδιά μας γη αγαθή, για να αλλάξουμε προσανατολισμό στην δύσκολη πραγματικότητά μας και να βρούμε τον δρόμο προς την ακεραιότητα.

 Προϊστάμενοι καλών έργων και ζώντας την αλήθεια της Εκκλησίας μπορούμε να διδάξουμε και ετέρους. Και εδώ έγκειται τελικά η ευθύνη όλων. Οι μεν ποιμένες να ακολουθούν τον δρόμο των Πατέρων. Ο δε λαός να ζητά καλούς ποιμένες, αλλά και να έχει αγαθή γη εντός του, ώστε να μπορεί να διακρίνει και να ζει την αλήθεια. Και να ζητεί την ελπίδα μέσα από την κοινωνία με τον Λόγο του Θεού στη ζωή της Εκκλησίας, τον ίδιο τον Χριστό. Αμήν!


Κυριακή Δ' Λουκά 15-10-2017 

Το μήνυμα του πρώτου αγρού από την παραβολή του σπορέως.
Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Φωκίδος Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη

Αδελφοί μου, σήμερα σε όλους τους ναούς του Θεού, διαβάζουν οι ιερείς την παραβολή του Καλού Σπορέως. Ο γεωργός που δεν είναι άλλος από τον Κύριό μας Ιησού Χριστό, σπέρνει τον σπόρο του, που είναι ο λόγος του Θεού.

Ο Κύριος μάς λέγει ότι ο σπόρος έπεσε πρώτα σε ένα σκληρό έδαφος και δεν φύτρωσε τίποτε, διότι ήλθαν τελικά τα πουλιά του ουρανού και τον κατεπάτησαν. Η σκληρή γη που ο σπόρος δεν φύτρωσε είναι η σκληρή καρδιά μας, που δεν δέχεται τον Λόγο του Θεού. Τα δε πουλιά είναι οι δαίμονες που σκορπούν και καταπατούν τον λόγο του Θεού. Η καρδιά του ανθρώπου που δεν δέχεται το Λόγο του Θεού, είναι σκληρή όπως το τσιμέντο. Το δε τσιμέντο είναι ο τρομερός εγωισμός του ανθρώπου, το σκληρό «εγώ» του, που αντιδρά στις υποδείξεις και στις εντολές του Θεού. Τι είναι ο Θεός που θα πει σε μένα πώς θα ζήσω, τι θα τρώω, τι θα πίνω, τι θα κάνω στην καθημερινή μου ζωή; Δική μου είναι η ζωή, εγώ θα τη ρυθμίζω, καθώς και τη ζωή των παιδιών μου και όλης της οικογενείας μου. Ποιος Θεός, ποιος Χριστός, ποιος Άγιος, ποιος Επίσκοπος, ποιος παπάς και ποιος καλόγερος θα πει σε μένα, το τι θα κάνω στη ζωή μου και θα μου δίδει εμένα εντολές;

Αυτή, αδελφοί μου, είναι η σκληρή γη, η σκληρή καρδιά του ανθρώπινου εγωισμού που κάνει τον άνθρωπο να μην υπακούει στη φωνή του Θεού και να ζει όπως εκείνος θέλει και όχι σύμφωνα με το θέλημα του Θεού. Έτσι ο άνθρωπος γίνεται αυτοκαταστροφικός. Υπάρχει τρόπος να σπάσει αυτό το σκληρό εγώ; Ναι υπάρχει. Σας συνιστώ να ενθυμηθείτε το θείο κήρυγμα της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού. Τότε θα καταλάβετε το γιατί ο Θεός παραχωρεί στους ανθρώπους να σηκώνουν στην ζωή τους κάποιο «σταυρό». Σπάει το εγώ μας και η σκληρή καρδιά, όταν σηκώνουμε με υπομονή ο καθένας τον σταυρό του. 

Ο άνθρωπος έτσι ταπεινώνεται και γίνεται έδαφος μαλακό, χωρίς άλλες σκληρές πέτρες υποκάτω του χώματος, χωρίς ζιζάνια που πνίγουν την φωνή του Χριστού. Ο σπόρος του Χριστού μόνο τότε δίδει καρπούς πνευματικούς, όταν φύγει το σκληρό εγώ μας, όταν φύγουν οι κρυφοί εγωισμοί που υποβόσκουν κάτω από τον εξωτερικό ευσεβισμό που δείχνουμε στους άλλους. Όταν πολεμήσουμε τα ζιζάνια που είναι οι καθημερινές φροντίδες, οι ηδονές, ο πλούτος και οι μέριμνες της ζωής μας. Τότε μόνο ο σπόρος αυξάνεται και γίνεται δέντρο αγλαόκαρπον, με πολλούς καρπούς πνευματικούς. Όποιος έχει αυτιά για να ακούσει και να υπακούσει στο Λόγο του Θεού, ας το πράξει. Όποιος έχει νου, ας κατανοήσει τι λέγει σήμερα ο λόγος του Θεού. Αμήν.
Όνομα

ΑΠΟΣΤΡΑΤΟΙ,258,ΔΙΑΦΟΡΑ,82,ΔΙΕΘΝΗ,158,ΕΛΛΑΔΑ,463,ΕΝΟΠΛ.ΔΥΝ.,9018,ΘΡΗΣΚΕΙΑ,166,ΣΩΜ.ΑΣΦ.,116,
ltr
item
KRANOSGR: ΚΥΡΙΑΚΗ Δ' ΛΟΥΚΑ 2017
ΚΥΡΙΑΚΗ Δ' ΛΟΥΚΑ 2017
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhuQ6fMgLBILcrUwXw9BrhFsFQe-_Behn8CW0NhivqpDGIioCvZ4_AKVAe9opBzjo0mC6UsyvAKmjls693nipLw4ViTuxHh8BSlcxoXt4Q0uuS2y_UN-qiOXrb4v6HxPhsV5FhK4jGiGac/s400/kranosgr-blogspot-gr_170.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhuQ6fMgLBILcrUwXw9BrhFsFQe-_Behn8CW0NhivqpDGIioCvZ4_AKVAe9opBzjo0mC6UsyvAKmjls693nipLw4ViTuxHh8BSlcxoXt4Q0uuS2y_UN-qiOXrb4v6HxPhsV5FhK4jGiGac/s72-c/kranosgr-blogspot-gr_170.jpg
KRANOSGR
https://kranosgr.blogspot.com/2017/10/2017_15.html
https://kranosgr.blogspot.com/
https://kranosgr.blogspot.com/
https://kranosgr.blogspot.com/2017/10/2017_15.html
true
8649993928902506037
UTF-8
Αναρτήσεις φορτώθηκαν Δεν βρέθηκαν αναρτήσεις ΠΡΟΒΟΛΗ ΟΛΩΝ Περισσοτερα Απάντηση Ακύρωση απάντησης Διαγραφή Από Αρχική ΣΕΛΙΔΕΣ Αναρτήσεις Προβολή όλων ΣΥΝΙΣΤΑΤΑΙ ΓΙΑ ΕΣΕΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΑΡΧΕΙΟ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ Δεν βρέθηκε καμία αντιστοιχία ανάρτησης με το αίτημά σας Επιστροφή Κυριακή Δευτέρα Τρίτη Τετάρτη Πέμπτη Παρασκευή Σάββατο Κυρ Δευ Τρι Τετ Πεπ Παρ Σαβ Ιανουάριος Φεβρουάριος Μάρτιος Απρίλιος Μάιος Ιούνιος Ιούλιος Αύγουστος Σεπτέμβριος Οκτώβριος Νοέμβριος Δεκέμβριος Ιαν Φεβ Μαρ Απρ Μάιος Μάι Ιουλ Αυγ Σεπ Οκτ Νοε Δεκ μόλις τώρα 1 λεπτό πριν $$1$$ minutes ago 1 ώρα πριν $$1$$ hours ago Εχθές $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago περισσότερο από 5 εβδομάδες πριν Παρακολουθήτες Ακολουθηστε THIS CONTENT IS PREMIUM Παρακαλώ μοιραστείτε για ξεκλείδωμα Αντιγραφή όλου του κώδικα Επιλογή όλου του κώδικα Όλος ο κώδικας αντιγράφηκε στο πρόχειρο Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy