Σε Διακλαδική Διοίκηση Επιχειρήσεων στον Κυβερνοχώρο αναβαθμίζεται η μέχρι τώρα γνωστή μας Διεύθυνση Κυβερνοάμυνας (ΔΙΚΥΒ) του ΓΕΕΘΑ ,...
Σε
Διακλαδική Διοίκηση Επιχειρήσεων στον Κυβερνοχώρο αναβαθμίζεται η μέχρι
τώρα γνωστή μας Διεύθυνση Κυβερνοάμυνας (ΔΙΚΥΒ) του ΓΕΕΘΑ,
ως αποτέλεσμα της κατανοήσεως της τεράστιας σημασίας του κυβερνοπολέμου
από την ηγεσία του ΓΕΕΘΑ, η οποία υποστήριξε επίμονα και με κάθε τρόπο
την προσπάθεια της ΔΙΚΥΒ να ξεπεράσει όλα τα θεσμικά εμπόδια και τις
αγκυλώσεις του συστήματος -που ανακύπτουν σε κάθε προσπάθεια για τολμηρά
βήματα εκσυγχρονισμού-, με τελικό αποτέλεσμα...
η συγκεκριμένη Διεύθυνση να αναπτυχθεί σύντομα σε πραγματικό «καμάρι» για το σύνολο των Ενόπλων Δυνάμεων (Ε.Δ.).Για τη σημασία και τις δυνατότητες του κυβερνοπολέμου ο συντάκτης του παρόντος έχει γράψει τόσα πολλά -από τη συλλογή πληροφοριών μέχρι τη δυνατότητά του προκλήσεως «κινητικών» αποτελεσμάτων και πλήρους αποδιοργανώσεως των πληροφοριακών συστημάτων του αντιπάλου-, που κάθε περαιτέρω λόγος θα ήταν περιττός. Θα προσθέσουμε μόνο μια πρόσφατη αποκάλυψη που έγινε σε συνέδριο στη Γερμανία πριν από δύο περίπου εβδομάδες, σύμφωνα με την οποία η ΝSΑ, η αμερικανική Υπηρεσία Εθνικής Ασφαλείας, είναι πιθανόν σε θέση, μέσω της προφανώς επίμονης διαχύσεως ακτινοβολίας ικανής ισχύος σε στόχο, να προκαλέσει καρκίνο σε συγκεκριμένο άτομο-στόχο!
Εάν φύγουμε από τις «εξωτικές» αυτές περιοχές και επικεντρωθούμε στην ιδιαίτερα επικίνδυνη δυνατότητα του κυβερνοπολέμου, όπως η υποκλοπή άκρως απόρρητων πληροφοριών και η αντίστοιχη της προκλήσεως τεράστιων ζημιών στις κρίσιμες εθνικές υποδομές, το πρόβλημα που τίθεται προς εξέταση από εμάς είναι εάν υπάρχει τρόπος ώστε τόσο οι πολίτες όσο και ολόκληρη η χώρα να προστατευθούν από τέτοιες επιβουλές.
Το ευτύχημα την περίοδο αυτή είναι ότι τόσο ο Α/ΓΕΕΘΑ, ο οποίος ήταν ο πρώτος που ασχολήθηκε έμπρακτα (από της αναλήψεως των καθηκόντων του) με την κυβερνοάμυνα και έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγκη προστασίας της χώρας από κυβερνοεπιθέσεις, όσο και ο υπαρχηγός και ο επιτελάρχης του ΓΕΕΘΑ αλλά και αρκετοί κλαδάρχες προωθούν με όλες τους τις δυνάμεις την πρωτοβουλία του Α/ΓΕΕΘΑ για την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας και κυβερνοάμυνας, με αποτέλεσμα η Διεύθυνση Κυβερνοάμυνας του ΓΕΕΘΑ να αναπτυχθεί ταχύτατα και να αποτελεί σήμερα ένα σημαντικό στοιχείο της εθνικής μας ισχύος.
Χωρίς υπερβολή, αυτή η ταχεία άνοδος των δυνατοτήτων της ΔΙΚΥΒ δεν θα ήταν δυνατή, εάν ο Α/ΓΕΕΘΑ δεν είχε την τόλμη να τοποθετήσει προ διετίας περίπου ως επικεφαλής της ΔΙΚΥΒ -μια θέση που δικαιολογεί Ταξίαρχο ή τουλάχιστον Συνταγματάρχη- τον «κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση», με βάση καθαρά αξιοκρατικά κριτήρια και όχι τον βαθμό. Γιατί, αντί Ταξίαρχο ή Συνταγματάρχη, επέλεξε έναν ικανότατο και άριστο γνώστη του αντικειμένου Αντιπλοίαρχο, μια πρωτόγνωρη απόφαση για το συντηρητικό εν γένει πνεύμα που επικρατεί σε κάθε στράτευμα, η οποία απεδείχθη απόλυτα επιτυχής.
Μέσα στον χρόνο που πέρασε από τότε, η ΔΙΚΥΒ ανέλαβε μια σειρά από πρωτοβουλίες, από ιδιαίτερα επιτυχείς ασκήσεις με συνεχώς διευρυνόμενη συμμετοχή του δημόσιου τομέα, της ακαδημαϊκής κοινότητας και μεγάλων οργανισμών και επιχειρήσεων έως τη σύνταξη ενός τεχνικού εγχειριδίου ασφαλούς χρήσεως προσωπικών υπολογιστών, αλλά και μια σειρά ενημερώσεων τόσο του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων όσο και των χρηστών σε εθνικό επίπεδο για τους κινδύνους από τη χρήση του Διαδικτύου και την ασφαλή χρήση του, με αποτέλεσμα οι Ε.Δ. να αναδειχθούν πρωτοπόρες στην προσπάθεια για την προστασία του «εθνικού κυβερνοχώρου».
Στο ίδιο πλαίσιο, τον περασμένο Δεκέμβριο λειτούργησε πιλοτικά ένα Σχολείο Κυβερνοάμυνας δεκαήμερης διάρκειας, με πολλά γνωστικά αντικείμενα, το οποίο έχει σκοπό τη δημιουργία ειδικών σε θέματα κυβερνοασφάλειας και κυβερνοάμυνας. Προς τον σκοπό αυτό, το Σχολείο έχει αποφασισθεί να επαναλαμβάνεται δύο φορές κάθε χρόνο, υποστηρίζοντας έτσι την επιδίωξη των Ε.Δ., μέσω ενός ολοκληρωμένου προγράμματος εκπαιδεύσεως, να αναδειχθούν εξειδικευμένα στελέχη στον συγκεκριμένο τομέα. Κατά την άποψή μας, αυτή η πρωτοβουλία των Ε.Δ. θα ήταν καλό να «ανοίξει» και σε προσωπικό εκτός των Ε.Δ., όπως, π.χ., της ΕΥΠ και άλλων φορέων του δημόσιου τομέα, δεδομένου ότι η ασφάλεια του κυβερνοχώρου είναι μια συλλογική και γενικής συμμετοχής υπόθεση και όχι υπόθεση ενός μόνο τμήματος της χώρας.
Τούτο σημαίνει, βέβαια, την ύπαρξη της αναγκαίας πολιτικής βουλήσεως -κάτι που μέχρι στιγμής φαίνεται να έχει αντιληφθεί πλήρως ο ΥΕΘΑ, Δημήτρης Αβραμόπουλος- για τη διάχυση της γνώσεως και εμπειρίας της ΔΙΚΥΒ σε εθνικό επίπεδο. Απαραίτητη προϋπόθεση προς τούτο είναι η θεσμοθέτηση της συνεργασίας Ε.Δ., Δημοσίου και ιδιωτικών φορέων και οργανισμών με την ακαδημαϊκή κοινότητα για την παραγωγή θεσμικών κειμένων όπως η Εθνική Στρατηγική και Πολιτική Κυβερνοάμυνας, κάτι που αποτελεί κοινή πρακτική για όλες σχεδόν τις χώρες που ασχολούνται σοβαρά με τον κυβερνοχώρο και τις απειλές που προέρχονται από αυτόν, μεταξύ των οποίων και η Τουρκία.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΔΙΚΥΒ έχει προβεί σε συγκεκριμένες ενέργειες στον χώρο των Ε.Δ., όπως η εκπόνηση της «Στρατιωτικής Στρατηγικής Κυβερνοάμυνας» και ενός τεχνικού σχεδίου δράσεως για την ανάπτυξη της κυβερνοάμυνας στις Ένοπλες Δυνάμεις. Το σχέδιο περιλαμβάνει συγκεκριμένες ενέργειες και βήματα για την ανάπτυξη -στην πράξη και όχι «στα χαρτιά»- της κυβερνοάμυνας, το οποίο μπορεί να αποτελέσει το πρότυπο και για άλλους οργανισμούς και φορείς του Δημοσίου. Σημαντικό και πάλι εδώ είναι το γεγονός ότι ο ΥΕΘΑ και ο Α/ΓΕΕΘΑ έδωσαν τη σχετική έγκριση για μια πρωτοβουλία προωθήσεως της συνεργασίας της ΔΙΚΥΒ με άλλα υπουργεία για την από κοινού εκπόνηση του προαναφερθέντος θεσμικού κειμένου για την Εθνική Στρατηγική Κυβερνοάμυνας, οι εργασίες για τη σύνταξη της οποίας ήδη άρχισαν εντός της ΔΙΚΥΒ, με προοπτική μέσα στον μήνα αυτό να προσκληθούν και άλλα υπουργεία να συμβάλουν με τις δικές τους απόψεις για το θέμα.
Όσον αφορά στην προαναφερθείσα θεσμική αναβάθμιση της ΔΙΚΥΒ από Διεύθυνση σε Διοίκηση («Διακλαδική Διοίκηση Επιχειρήσεων Κυβερνοχώρου»), το θέμα ήδη προωθείται για τη σχετική έγκριση από τον Α/ΓΕΕΘΑ, με επόμενα βήματα την έγκρισή της από το ΣΑΓΕ και τελικά και το ΥΕΘΑ.
Εν τω μεταξύ, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας, το ΓΕΕΘΑ/ΔΙΚΥΒ σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρυθμίσεως και Ηλεκτρονικής Διακυβερνήσεως, συνδιοργανώνουν Συνέδριο Κυβερνοάμυνας για τις 6 και 7 Μαρτίου με ομιλητές Έλληνες και ξένους -κυρίως από την Ευρώπη- επιστήμονες. Η θεματολογία του αφορά στον κυβερνοπόλεμο, στην κυβερνοασφάλεια, στην κυβερνοάμυνα και σε νομικά θέματα γύρω από τα εν λόγω αντικείμενα.
Επίσης στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας, η ΔΙΚΥΒ συμμετέχει στην ευρωπαϊκή άσκηση κυβερνοάμυνας «Cyber Europe», έχοντας αναλάβει επί πλέον τον σχεδίασμά και την υλοποίηση τεσσάρων τεχνικών επεισοδίων. Να σημειωθεί ότι η «Cyber Europe» για πρώτη φορά θα περιλαμβάνει και τεχνικά επεισόδια, διότι μέχρι σήμερα γινόταν μόνο σε οργανωτικό επίπεδο, γεγονός που οφείλεται σε πρόταση της ΔΙΚΥΒ που έγινε δεκτή από τα άλλα συμμετέχοντα μέλη. Η «Cyber Europe» θα λάβει χώρα στις 28 και 29 Απριλίου, περί¬οδο κατά την οποία έχει προγραμματισθεί και η εθνική μας άσκηση κυβερνοάμυνας «ΠΑΝΟΠΤΗΣ». Στον «ΠΑΝΟΠΤΗ», ο οποίος θα διεξαχθεί μεταξύ 28 και 30 Απριλίου, «θα παιχθούν» όλα τα επεισόδια της «Cyber Europe» αλλά και, επί πλέον, δικά μας επεισόδια.
Συμπέρασμα; Οι Ένοπλες Δυνάμεις, μέσα στον γενικό εκτραχηλισμό και με τα συνεχώς αναδεικνυόμενα σημεία σήψεως της περιόδου και παρά την τεράστια μείωση του προϋπολογισμού τους, καταφέρνουν να παράγουν ακόμη έργο και δη σε έναν τόσο προηγμένο τεχνολογικά τομέα όπως ο κυβερνοχώρος, διαψεύδοντας τους παλαιούς και όψιμους επικριτές τους. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη συνέχιση αυτής της δύσκολης πορείας είναι να τις αφήσουν απερίσπαστες να κάνουν τη δουλειά τους οι πολιτικοί και οι παρατρεχάμενοί τους και κυρίως τα ΜΜΕ με ειδίκευση στην ανάδειξη πραγματικών ή φανταστικών σκανδάλων.
(ΕΠΙΚΑΙΡΑ 16/01-22/01/2014 – ΜΑΝΟΣ ΗΛΙΑΔΗΣ)