Το κτίριο που στεγάζει το Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης χαρακτηρίστηκε μνημείο από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων. Το Μο...
Το κτίριο που στεγάζει το Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
χαρακτηρίστηκε μνημείο από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων. Το
Μουσείο, που βρίσκεται επί της οδού Νέας Μοναστηρίου 7Β, στο δήμο
Κορδελιού - Ευόσμου, φιλοξενεί μια σπάνια συλλογή εκθεμάτων.
Ανάμεσα
στα εκθέματα ξεχωρίζει βαγόνι - τραπεζαρία του θρυλικού «Orient
Express», που είναι αγγλικής κατασκευής και χρονολογείται από το 1900.
Αποτέλεσε κομμάτι του αυθεντικού, που από το 1883 ταξίδευε με αφετηρία...
το Παρίσι και έφτανε ώς την Κωνσταντινούπολη. Τη συλλογή του μουσείου
συμπληρώνουν ατμομηχανή του 1894, καθώς και χάρτες, σάλπιγγες μετάδοσης
ακουστικών σημάτων, σήμαντρα ακύρωσης εισιτηρίων, μαγνητικά τηλέφωνα,
τηλέγραφο, φανάρια, ρολόγια, γραφεία, γραφομηχανές, σημάνσεις.
Το
κεντρικό κτίριο κατασκευάστηκε το 1894 και σύμφωνα με ορισμένους
μελετητές είναι έργο του Ιταλού αρχιτέκτονα Πιέρο Αριγκόνι. Το κτίριο
χτίστηκε για να στεγάσει την Υπηρεσία Στρατηγικής Εκμετάλλευσης της
Εταιρίας Σιδηροδρόμων της Σιδηροδρομικής Γραμμής Θεσσαλονίκης -
Κωνσταντινούπολης. Αποκαλούνταν «Στρατιωτική στάση» και αποτέλεσε σημείο
ελέγχου όλων των σιδηροδρομικών σταθμών. Η χρήση του κτιρίου διακόπηκε
το 1977.
Το 1996 υπογράφηκε σύμβαση εκμίσθωσής του μεταξύ του ΟΣΕ
και του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, με συμβολικό μηνιαίο
μίσθωμα και έπειτα από τις επίμονες προσπάθειες του προέδρου του
Συλλόγου και συνταξιούχου σιδηροδρομικού Ευθύμη Κοντόπουλου (σημερινού
προέδρου του μουσείου). Κατά την τελευταία του συνεδρίαση το Κεντρικό
Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων γνωμοδότησε ομόφωνα υπέρ του χαρακτηρισμού
του κτιρίου, λόγω της αρχιτεκτονικής και πολεοδομικής αξίας του. Μνημεία
χαρακτηρίστηκαν, επίσης, τα κελύφη των τριών βοηθητικών κτισμάτων που
πλαισιώνουν το κεντρικό κτίριο και εκτιμάται ότι χτίστηκαν την ίδια
περίοδο μ' αυτό.
ΠΗΓΗ: ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ
