ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΛΟΥΚΑΣ ΔΗΜΑΚΑΣ Επίσκεψη από τον ταξίαρχο πατέρα του, Παναγιώτη, δέχθηκε χθες το πρωί ο καθαιρεθείς αρχηγός της 4ης τάξη...
Επίσκεψη από τον ταξίαρχο πατέρα του, Παναγιώτη, δέχθηκε χθες το
πρωί ο καθαιρεθείς αρχηγός της 4ης τάξης της Σχολής Ευελπίδων Χρήστος
Φαραντάτος ο οποίος την ημέρα του Πολυτεχνείου έβαλε ομάδα ευελπίδων να
τραγουδήσει τον χουντικό ύμνο - παραφρασμένο ώστε να καθίσταται
«επίκαιρος»...
ενώ νωρίτερα είχε αποκαλέσει «μπούρδες» την εξέγερση του Πολυτεχνείου και «διαστρέβλωση» τα όσα ξέρουμε για την 21η Απριλίου. Πατέρας και γιος σίγουρα θα είναι στενοχωρημένοι καθώς ο 22χρονος παραπέμπεται στο Πειθαρχικό με το ερώτημα της διαγραφής από τη Σχολή...
ενώ νωρίτερα είχε αποκαλέσει «μπούρδες» την εξέγερση του Πολυτεχνείου και «διαστρέβλωση» τα όσα ξέρουμε για την 21η Απριλίου. Πατέρας και γιος σίγουρα θα είναι στενοχωρημένοι καθώς ο 22χρονος παραπέμπεται στο Πειθαρχικό με το ερώτημα της διαγραφής από τη Σχολή...
Η υπόθεση, την οποία αποκάλυψε «Το Βήμα της Κυριακής», έχει
παρελθόν σε πολλά επίπεδα και σε πολλές χρονικές στιγμές. «Δεν έπεσε από
τον ουρανό», λένε αξιωματικοί οι οποίοι με τη μία ή την άλλη ιδιότητα
πέρασαν από τη Σχολή Ευελπίδων!
Ας ξεκινήσουμε 29 χρόνια πριν, από τον πατέρα του νεαρού ευέλπιδος -
διοικητής αυτό το διάστημα μιας από τις πλέον μάχιμες και πλήρως
επανδρωμένες ταξιαρχίες στον Εβρο. Το 1982 είχε γίνει αυτός
«πρωτοσέλιδος». Ως αρχηγός της τάξης του είχε χειροδικήσει και έκανε
καψώνια σε συνάδελφό του στη Σχολή Ευελπίδων επειδή ήταν...
προοδευτικός. Μπορεί τότε ο Π. Φαραντάτος να ελέγχθηκε, ωστόσο αυτό δεν
σημαίνει ότι δεν έκανε την καριέρα του, αφού βρέθηκε και στη Σχολή
Εθνικής Αμυνας και στο επιτελείο του υπουργείου αλλά και ακόλουθος
Αμυνας σε γειτονική χώρα - επί κυβερνήσεως ΝΔ. (Μια έρευνα των «ΝΕΩΝ»
την εποχή του περιστατικού εκείνου είχε δείξει ότι στα εκλογικά τμήματα
της Βάρης όπου ψήφιζαν και οι ευέλπιδες, τα ποσοστά της ΕΠΕΝ έπιαναν
κορυφή...)
Ολα έχουν την αφετηρία τους: Λίγους μήνες μετά τη Μεταπολίτευση ο
τότε υπουργός Αμυνας Ευάγγελος Αβέρωφ είχε πάει να μιλήσει στη Σχολή
Ευελπίδων. Τα ποδοβολητά αποδοκιμασίας από τους οπαδούς της
«εθνοσωτηρίου» ήταν τόσο έντονα και ρυθμικά που θα τα ζήλευαν σήμερα
ακόμη και οι πιο σκληροί χούλιγκαν... Ο Αβέρωφ, όπως διηγούνται
παλαιότεροι, έφυγε άρον άρον. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι λίγοι
-οργανωμένοι και με σχέδιο - περνούν εύκολα τη «γραμμή» στους πολλούς.
Και αυτό έγινε πολλές φορές και γίνεται και σήμερα στη Σχολή Ευελπίδων.
ΤΟ «ΣΠΑΣΙΜΟ». «Η εκπαίδευση στην Ευελπίδων είναι αναχρονιστική, δεν
έχει βάθος. Το πρώτο που θέλουν είναι να σπάσουν την προσωπικότητά σου
και μετά να σε κάνουν εύπλαστο υλικό. Οι περισσότεροι αντέχουν με λίγες
απώλειες. Πολλοί γίνονται ψυχοπαθολογικές περιπτώσεις για πολλά χρόνια ή
για πάντα. Γι' αυτούς όλα είναι χακί και... βαθύ μπλε ή μαύρο!». Η
διαπίστωση ανήκει σε απόφοιτο της σχολής με 12 χρόνια στο στράτευμα, που
παραιτήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του '80 και διαπρέπει σήμερα σε άλλο
τομέα της δημόσιας ζωής.
Καθηγητής της Σχολής Ευελπίδων υποστηρίζει ότι δεν πάνε στη σχολή
ως άγραφα χαρτιά οι νέοι. Αρκετοί έχουν κάποιες απόψεις και φέρνουν ως
παράδειγμα τον Χρήστο Φαραντάτο που πρωταγωνιστεί σήμερα - κάποιοι λένε
ότι, αν και καλός μαθητής, μεγάλωσε σε περιβάλλον με πολύ συγκεκριμένες
απόψεις για τον Στρατό. Και θυμίζουν με νόημα ότι έχει και θείο
αξιωματικό και αδελφό μικρό στη σχολή - «αρχηγός» και αυτός της τάξης
του.
Αλλος καθηγητής θεωρεί ότι μεγάλη μερίδα έχει επιρροές από
εθνικιστικές-συνωμοσιολογικές θεωρίες. Πολλοί είναι «θύματα» της
παρότρυνσης της στιγμής, νεανικής αφέλειας ή απερισκεψίας. Για τη
δυναμική μειοψηφία άλλος καθηγητής λέει: «Χωρίς να είναι πλειοψηφία ως
τάση, κάνει αίσθηση η ύπαρξη σε αυτούς χαοτικών απόψεων. Στη μια άκρη
τους θέλουν τον Παπαδόπουλο "θύμα" των... Εβραίων και των Αμερικανών και
το Πολυτεχνείο "μύθο της Μεταπολίτευσης για να επικρατήσει". Στην άλλη
άκρη θεωρούν ότι "όλα είναι στημένα από σκοτεινές δυνάμεις που κυβερνούν
τον κόσμο, οι οποίες μας... ψεκάζουν με αεροπλάνα για να μένουμε
απαθείς"»!
http://www.tanea.gr/ellada/article/?aid=4676236
Ο ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ - «Υπερβολικοί οι φόβοι για χουντικούς»
Σύμφωνα με έλληνα πανεπιστημιακό που πριν από μερικά χρόνια δίδασκε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, οι φόβοι για «χουντικά σταγονίδια» μέσα στις στρατιωτικές σχολές είναι εκτός πραγματικότητας. «Τα παιδιά αυτά», υποστηρίζει, «είναι και προϊόν της εποχής τους.
Βρίσκονται σε σύγχυση και ακούν από παντού ισοπεδωτικές κατηγορίες για το "σάπιο πολιτικό σύστημα". Είναι φυσικό, λοιπόν, να οδηγούνται σε λογικές μηδενιστικής αμφισβήτησης του συστήματος. Είναι εξαιρετικά επιρρεπείς σε συνωμοσιολογικές θεωρίες και μηδενιστικές απόψεις, και οι όποιες "αντιδραστικές" θέσεις τους εντάσσονται στο ευρύτερο αυτό πλαίσιο. Κατά κάποιον τρόπο, έχουν περισσότερα κοινά με τους σημερινούς αντιεξουσιαστές "Αγανακτισμένους" παρά με τους παλαιούς χουντικούς. Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο η υπεραντίδραση του συστήματος θα ήταν εξαιρετικά επικίνδυνη. Υπερβάλλουσα τιμωρία των όποιων "ενόχων", όπως μπορεί να είναι η αποβολή τους από το στράτευμα, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση του αισθήματος ξενικότητας αυτών των παιδιών με τη σημερινή πολιτική πραγματικότητα και στην ανάπτυξη συνωμοτικών ομάδων μέσα στο στράτευμα που θα λειτουργούν ως νάρκη στα θεμέλια της δημοκρατίας».
Σύμφωνα με έλληνα πανεπιστημιακό που πριν από μερικά χρόνια δίδασκε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, οι φόβοι για «χουντικά σταγονίδια» μέσα στις στρατιωτικές σχολές είναι εκτός πραγματικότητας. «Τα παιδιά αυτά», υποστηρίζει, «είναι και προϊόν της εποχής τους.
Βρίσκονται σε σύγχυση και ακούν από παντού ισοπεδωτικές κατηγορίες για το "σάπιο πολιτικό σύστημα". Είναι φυσικό, λοιπόν, να οδηγούνται σε λογικές μηδενιστικής αμφισβήτησης του συστήματος. Είναι εξαιρετικά επιρρεπείς σε συνωμοσιολογικές θεωρίες και μηδενιστικές απόψεις, και οι όποιες "αντιδραστικές" θέσεις τους εντάσσονται στο ευρύτερο αυτό πλαίσιο. Κατά κάποιον τρόπο, έχουν περισσότερα κοινά με τους σημερινούς αντιεξουσιαστές "Αγανακτισμένους" παρά με τους παλαιούς χουντικούς. Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο η υπεραντίδραση του συστήματος θα ήταν εξαιρετικά επικίνδυνη. Υπερβάλλουσα τιμωρία των όποιων "ενόχων", όπως μπορεί να είναι η αποβολή τους από το στράτευμα, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση του αισθήματος ξενικότητας αυτών των παιδιών με τη σημερινή πολιτική πραγματικότητα και στην ανάπτυξη συνωμοτικών ομάδων μέσα στο στράτευμα που θα λειτουργούν ως νάρκη στα θεμέλια της δημοκρατίας».
http://www.tanea.gr/ellada/article/?aid=4676237
ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Η αρχική αδράνεια και ο «αρχηγός»
Από υπηρεσία Ασφαλείας έφθασε στο Πεντάγωνο αργά το βράδυ
της Παρασκευής η πληροφορία για το περιστατικό στη Σχολή Ευελπίδων. Ο υπουργός
Εθνικής Αμυνας κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος ενημερώθηκε από τον αρχηγό του Γενικού
Επιτελείου Εθνικής Αμυνας και το Σάββατο το απόγευμα εκδόθηκε ανακοίνωση, η
οποία έκανε λόγο «για το προσβλητικό, προκλητικό και απαράδεκτο περιστατικό».
Μετά την ανακοίνωσή του ο υπουργός κινήθηκε προς δύο κατευθύνσεις: Πρώτον,
έδωσε εντολή να κινηθούν οι διαδικασίες στο στρατιωτικό - πειθαρχικό μέρος.
Δεύτερον, ζήτησε από τον αρχηγό του ΓΕΕΘΑ στρατηγό Μ. Κωσταράκο «να διαμηνύσει
προς το Στράτευμα ότι δεν θα γίνεται ανεκτή οποιαδήποτε συμπεριφορά παρέκκλισης
από τις αρχές της δημοκρατίας». Παρότι ο κ. Αβραμόπουλος θεωρεί ότι το
περιστατικό είναι μεμονωμένο, ήθελε να αποκλείσει κάθε περίπτωση συσχετισμού με
διάφορες φήμες που είχαν κυκλοφορήσει μέσω ξένων εντύπων περί πραξικοπήματος.
Ταυτόχρονα ο αρχηγός ΓΕΣ αντιστράτηγος Α. Ζιαζιάς, ο οποίος επισκέπτεται σήμερα
τη σχολή για να μιλήσει στους σπουδαστές, προχώρησε σε αυστηρό πειθαρχικό
έλεγχο, έπειτα από Ενορκη Διοικητική Εξέταση. Το ερώτημα που τίθεται είναι
γιατί το Επιτελείο της σχολής άργησε πάνω από μία εβδομάδα να αντιδράσει.
Η ΜΕΘΟΔΟΣ. Στη Σχολή Ευελπίδων φοιτούν περίπου 200-250 σε
κάθε έτος, που εισάγονται με τις γενικές εξετάσεις του υπουργείου Παιδείας. Τα
τελευταία 3-4 χρόνια συζητείται να αλλάξει το σύστημα και να μπαίνουν στις
Στρατιωτικές Σχολές - σε όλες - μόνο όσοι τις δηλώνουν ως πρώτη επιλογή, για να
μην εισάγονται νέοι κατ' ανάγκην, χωρίς δηλαδή να το πολυθέλουν. Ο αντίλογος,
που μετά το περιστατικό ενισχύθηκε, ήταν ότι μια τέτοια αλλαγή θα οδηγούσε σε
σχολές με μονομερούς αντίληψης νέους. Ηδη πριν από το περιστατικό η στρατιωτική
ηγεσία είχε απορρίψει το σχέδιο αυτό. Ενα άλλο στοιχείο που μπαίνει στο τραπέζι
είναι το κατά πόσο χρειάζεται ο θεσμός του «αρχηγού» της τάξης. Ο «αρχηγός»,
που βγαίνει βάσει των βαθμών που παίρνει, έχει ξεχωριστό δωμάτιο και...
διοικητικά καθήκοντα. Υπάρχουν ήδη σκέψεις να αλλάξει αυτό. Στη συγκεκριμένη
περίπτωση ο «αρχηγός», βάσει δικαιώματός του, κράτησε τους ευέλπιδες μετά τον
επίσημο εορτασμό της επετείου του Πολυτεχνείου και έβγαλε λόγο, ενώ είχε
αναθέσει υποχρεωτικά σε 5-6 «μικρούς» να μάθουν και να απαγγείλουν τον χουντικό
ύμνο...