Του Νίκου Ηλιάδη Το ζήτημα της εύρεσης κατάλληλου μόνιμου λατρευτικού χώρου για τους μουσουλμάνους που ζουν στη Θεσσαλ...
Του Νίκου Ηλιάδη
Το ζήτημα της εύρεσης κατάλληλου μόνιμου λατρευτικού χώρου για τους
μουσουλμάνους που ζουν στη Θεσσαλονίκη και τις γύρω περιοχές επαναφέρει
το Αΐντ Αλ-Φιτρ, η τελευταία προσευχή του Ραμαζανιού, η οποία έγινε προχθες το πρωί.
Προς το σκοπό αυτό, για τη μαζική προσευχή των
χιλιάδων μουσουλμάνων του λεκανοπεδίου, παραχωρήθηκαν στην Αθήνα χώροι
του Ολυμπιακού σταδίου και του ΣΕΦ.
Στη Θεσσαλονίκη θα προσευχηθούν στους ιδιωτικούς χώρους λατρείας που υπάρχουν στην πόλη. Φέτος δεν μπήκαν καν στον κόπο να ζητήσουν δημόσιο χώρο για τις ανάγκες της ομαδικής προσευχής, καθώς τα προηγούμενα δύο χρόνια το αίτημά τους δεν ικανοποιήθηκε.
Στη Θεσσαλονίκη θα προσευχηθούν στους ιδιωτικούς χώρους λατρείας που υπάρχουν στην πόλη. Φέτος δεν μπήκαν καν στον κόπο να ζητήσουν δημόσιο χώρο για τις ανάγκες της ομαδικής προσευχής, καθώς τα προηγούμενα δύο χρόνια το αίτημά τους δεν ικανοποιήθηκε.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Θ» το θέμα της εύρεσης κατάλληλου μόνιμου χώρου λατρείας για τους περίπου 5.000 μουσουλμάνους που ζουν στην περιοχή της Θεσσαλονίκης απασχόλησε τον τελευταίο καιρό κυβερνητικούς αλλά και τοπικούς παράγοντες. Το σχετικό αίτημα έχει υποβληθεί εδώ και χρόνια από τους εκπροσώπους της μουσουλμανικής κοινότητας προς την ελληνική πολιτεία, η οποία το αποδέχεται μεν, αλλά αποφεύγει να το υλοποιήσει. Η πίεση προς την ελληνική πολιτεία έχει ενταθεί τον τελευταίο χρόνο και σε αυτό συνετέλεσε και η κίνηση της Τουρκίας να επιτρέψει την τέλεση θείας λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά. Έστω και εάν αυτή επιτρέπεται μία φορά το χρόνο, έστω και εάν γίνεται στον αύλειο χώρο της μονής και όχι στο εσωτερικό της.
Υπενθυμίζεται πως το νομοσχέδιο για την ανέγερση μουσουλμανικού τεμένους ψηφίστηκε το 2006. Μάλιστα η τότε κυβέρνηση της ΝΔ είχε υποσχεθεί πως θα ήταν έτοιμο στα τέλη του 2009. Ωστόσο μόλις τον περασμένο Απρίλιο η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποφάσισε να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την ανέγερση του τεμένους, χωρητικότητας περίπου 500 ατόμων, στην περιοχή του ναυτικού οχυρού στο Βοτανικό.
Με πατριάρχη
Εκτός από τη
μουσουλμανική κοινότητα το αίτημα για την ανέγερση τεμένους και στη
Θεσσαλονίκη, μαζί με το αίτημα για τη λειτουργία μουσουλμανικού
νεκροταφείου, υπεβλήθη με τον πλέον επίσημο τρόπο από τον υπουργό
Εξωτερικών της Τουρκίας κατά την επίσκεψή του τον περασμένο Μάρτιο στην
Ελλάδα. Ο Αχμέτ Νταβούτογλου το είχε θέσει και προς το δήμαρχο
Θεσσαλονίκης κατά τη συνάντηση που είχαν οι δύο άνδρες στο δημαρχείο της
πόλης. Ο Γιάννης Μπουτάρης εξήγησε τότε στον κ. Νταβούτογλου ότι το
θέμα του τζαμιού είναι ζήτημα της κεντρικής διοίκησης, αλλά τον
διαβεβαίωσε πως θα κάνει ό,τι περνά από το χέρι του, για να διευκολύνει
τους μουσουλμάνους «στην άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων τους και τη
δημιουργία κοιμητηρίου». Ανάλογο αίτημα ετέθη προς τον κ. Μπουτάρη και
από τον τούρκο πρόξενο. Σύμφωνα με πληροφορίες το ζήτημα συζητήθηκε και
κατά την πρόσφατη επίσκεψη του δημάρχου στην Ίμβρο. Εκεί ο κ. Μπουτάρης
είχε συνάντηση με τον οικουμενικό πατριάρχη Βαρθολομαίο, ο οποίος, όπως
αναφέρουν πηγές του δημαρχιακού μεγάρου, «του ζήτησε ευγενικά να
συμβάλει, ώστε η ελληνική πολιτεία να διευκολύνει τους μουσουλμάνους
στην άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων τους».Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το ζήτημα απασχόλησε τη διοίκηση του δήμου, η οποία φέρεται να αποφάσισε πως θα ταχθεί υπέρ της ικανοποίησης του αιτήματος της μουσουλμανικής κοινότητας, αλλά δεν πρόκειται να είναι εκείνη που θα πάρει τη σχετική πρωτοβουλία. «Αυτή ανήκει αποκλειστικά στην ελληνική πολιτεία», δηλώνει χαρακτηριστικά κορυφαίο στέλεχος του δήμου.
Προτείνει το στρατόπεδο Παύλου Μελά
Στο
πλαίσιο αυτό ο κ. Μπουτάρης έθεσε το θέμα της κατασκευής τεμένους στον
Σταύρο Λαμπρινίδη κατά τις πρώτες εβδομάδες μετά την ανάληψη των
καθηκόντων του στο υπουργείο Εξωτερικών. Επίσης το μετέφερε και προς το
υπουργείο Παιδείας. «Στη Θεσσαλονίκη έχουμε εβραϊκή συναγωγή, έχουμε
αρμένικη εκκλησία, έχουμε καθολική. Γιατί να μην έχουμε και
μουσουλμανική;», διερωτήθηκε ο δήμαρχος, όταν του ετέθη το θέμα από τη
«Θ». Ο κ. Μπουτάρης υπογράμμισε ότι «η πρωτοβουλία ανήκει στην
πολιτεία», αφήνοντας να εννοηθεί ότι ο ίδιος δεν πρόκειται να μπει
μπροστά σε αυτό το θέμα, όπως συνέβη με το αποτεφρωτήριο.Απαντώντας στο ερώτημα εάν μπορεί να διατεθεί στους μουσουλμάνους ένα από τα υπάρχοντα τζαμιά ο κ. Μπουτάρης είπε: «Κατά τη γνώμη μου η καταλληλότερη λύση θα ήταν να δοθεί το τέμενος που υπάρχει στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, το οποίο λειτουργούσε μέχρι και την απελευθέρωση ως λατρευτικός χώρος, δεν έχει άλλες λειτουργίες και βρίσκεται και σε καλή κατάσταση». Ο δήμαρχος φάνηκε να απορρίπτει το αίτημα που έχει διατυπωθεί από τη μουσουλμανική κοινότητα για παραχώρηση του Αλατζά Ιμαρέτ στην Κασσάνδρου.
«Εμείς δεν έχουμε καμία αντίρρηση για το τέμενος του Π. Μελά», δηλώνει ο Οσμάν Ισμαήλογλου, πρόεδρος του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Μουσουλμάνων Μακεδονίας-Θράκης, αν και, όπως είπε, θα προτιμούσαν το Αλατζά Ιμαρέτ, επειδή χωρά περισσότερους πιστούς.
Όπως ανέφερε ο κ. Ισμαήλογλου, στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης και τους διπλανούς νομούς κατοικούν περίπου 4.000 μουσουλμάνοι (800 οικογένειες), που κατάγονται από τη Θράκη. Σε 600 υπολογίζονται οι ομόθρησκοί τους από το Αφγανιστάν, την Παλαιστίνη, το Πακιστάν, την Αφρική, ενώ άγνωστος είναι ο αριθμός των αλβανών μουσουλμάνων, οι οποίοι δεν έχουν δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα θρησκευτικά ζητήματα. Όλοι αυτοί -ανάλογα με την εθνότητα- μοιράζονται στους πέντε χώρους λατρείας που έχουν δημιουργηθεί ατύπως, στην πλατεία Τυρολόης, τον Αραβικό Σύνδεσμο, τη Θεολογική σχολή, τις Φοιτητικές Εστίες και το Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Το τζαμί του Λεμπέτ
Η
ακριβής χρονολογία ανέγερσης του τεμένους στο πρώην στρατόπεδο Π. Μελά
δεν είναι γνωστή. Εικάζεται ότι χτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, καθώς
το στρατόπεδο χτίστηκε το 1881 και σύμφωνα με εκτιμήσεις το τζαμί του
Λεμπέτ, όπως αποκαλείται το συγκεκριμένο τέμενος, κατασκευάστηκε, για να
εξυπηρετεί τις θρησκευτικές ανάγκες των εγκλείστων στο στρατόπεδο. Ο
μιναρές του γκρεμίστηκε κάποια χρόνια μετά την απελευθέρωση, πιθανότατα
γύρω στο 1925, όταν στο πλαίσιο του «εξευρωπαϊσμού» της πόλης
γκρεμίστηκαν σχεδόν όλοι οι μιναρέδες.Το τέμενος θεωρείται το νεότερο της πόλης και είναι προσανατολισμένο προς την ιερή πόλη των μουσουλμάνων, τη Μέκκα, προσανατολισμό που διατήρησε και μετά τη μετακίνησή του κατά 25 μέτρα το 2005 για τις ανάγκες επέκτασης της οδού Λαγκαδά. Πέρα από ιστορικό το τέμενος έχει αρχιτεκτονικό και αισθητικό ενδιαφέρον εξαιτίας του τρόπου κατασκευής και των επιχρισμάτων που υπάρχουν στο εσωτερικό του. Παράλληλα είναι το δεύτερο που βρίσκεται εκτός των τειχών της Θεσσαλονίκης από τη δυτική πλευρά, ενώ ανατολικά υπάρχει το Γενί Τζαμί.http://www.makthes.gr/news/reportage/79313/