Η ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) ανακοίνωσε σήμερα ότι έλαβε την προκαταβολή για την έναρξη υλοποίησης του προγράμματος ναυπήγηση τ...
Η ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) ανακοίνωσε σήμερα ότι έλαβε την
προκαταβολή για την έναρξη υλοποίησης του προγράμματος ναυπήγηση των
υποβρυχίων Τype 214TN του τουρκικού ναυτικού.
Η συνολική αξία του προγράμματος, που αφορά την απευθείας προμήθεια
από τη Γερμανία των “πακέτων υλικών” (material packages), δηλαδή το
συναλλαγματικό μέρος του προγράμματος, θα ανέλθει στα 2 δις ευρώ.
Με βάση αυτή την πληροφορία, η οποία περιέχεται στη σχετική ανακοίνωση της ThyssenKrupp Marine Systems, το
κόστος αυτό που αποτελεί το συναλλαγματικό μέρος της προμήθειας είναι
προφανές ότι δεν περιλαμβάνει το κόστος ναυπήγησης των υποβρυχίων στα
Ναυπηγεία Γκιολτσούκ της Τουρκίας όπως επίσης και το κόστος ανάπτυξης
και παραγωγής όλων των τουρκικής προέλευσης συστημάτων και αισθητήρων
που θα ενσωματωθούν σε αυτά.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχει αποδεσμεύσει το
τουρκικό υφυπουργείο αμυντικής βιομηχανίας SSM, οι τουρκικές εταιρίες
θα σχεδιάσουν, αναπτύξουν και παράγουν πολλά συστήματα και υποσυστήματα
των υποβρυχίων Type 214TN.
Όπως οι κονσόλες του συστήματος διαχείρισης μάχης (Ayesas), κονσόλες
ελέγχου οπλισμού (Ayseas, όπως και οι προηγούμενες με δυνατότητα
εξαγωγής σε τρίτες χώρες), ηλεκτρονικός εξοπλισμός (Aselsan), ραντάρ
(έχει επιλεγεί το Ares-2N της Aselsan), ολοκληρωμένο σύστημα
επικοινωνιών συμπεριλαμβανομένου και δορυφορικού υποσυστήματος στη ζώνη
συχνοτήτων X (Aselsan), συστήματα μέτρησης ιδίου θορύβου και ελέγχου
υπογραφής (Tubitak), ζεύξεις δεδομένων (Milsoft), εκπαιδευτικά συστήματα
και εξομοιωτές (Havelsan) κ.λ.π.
Επιπρόσθετα το λογισμικό του συστήματος διαχείρισης μάχης θα
αναπτυχθεί εξ ολοκλήρου από τη Havelsan που θα έχει στην κυριότητα της
τους πηγαίους κώδικες μέχρι την ολοκλήρωση της επιχειρησιακής ζωής των
υποβρυχίων και δυνατότητα εξαγωγής σε τρίτες χώρες). Τέλος τουρκικές
εταιρίες θα αναλάβουν εργασίες σχεδίασης (STM), ολοκλήρωσης των νέων
αισθητήρων και ηλεκτρονικών συστημάτων (STM), την παραγωγή εξαρτημάτων
από συνθετικά υλικά (STM), την ανάπτυξη και παραγωγή συσσωρευτών (STM),
συστημάτων εκπαίδευσης και εξομοιωτών (Havelsan), συστημάτων ανίχνευσης
δυτών και συστημάτων παρεμβολής και αντιμετώπισης / αντιμέτρων τορπιλών
(Koc Bilgi), κ.λ.π.
Όλες οι ανωτέρω εργασίες θα πραγματοποιηθούν στην Τουρκία και
φυσικά θα πληρωθούν στο τοπικό νόμισμα (τουρκική λίρα) και θα πρέπει να
προστεθούν στο προαναφερθέν κόστος των 2 δις ευρώ.
Είναι προφανές ότι με το πρόγραμμα των υποβρυχίων Type 214TN η
Τουρκία ακολούθησε μία διαφορετική πρακτική σε σχέση με τη χώρα μας
(όπου η τιμή που συμβασιοποιήθηκε περιελάμβανε το σύνολο των εργασιών
και υλικών και την παράδοση του υποβρυχίου σε ολοκληρωμένη μορφή), όπου
επιλέχθηκε η προμήθεια από τη Γερμανία “πακέτων υλικού” και η εγχώρια
ανάπτυξη του συνόλου του ηλεκτρονικού εξοπλισμού (συστήματα μάχης,
αισθητήρες, κ.λ.π.) από τουρκικές εταιρίες.
Λαμβανομένης υπόψιν της έλλειψης εμπειρίας από την τουρκική
βιομηχανία το στοίχημα είναι εξαιρετικά ριψοκίνδυνο. Αν το πρόγραμμα
εξελιχθεί ομαλά (πράγμα όχι ιδιαίτερα πιθανό) τότε η γειτονική χώρα θα
έχει κάνει σημαντικό βήμα στην απόκτηση τεχνολογίας ναυπήγησης
υποβρυχίων. Σε αντίθετη περίπτωση όμως τα προβλήματα σε σχέση με αυτά
που αντιμετώπισε το ελληνικό πρόβλημα θα είναι τεράστιο, όπως το ίδιο θα
είναι και η υπέρβαση στο κόστος.
http://www.defence-point.gr/news/?p=14108