α) «Κύρωση του Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Υπουργείου Άμυνας του Ηνωμέ...
α)
«Κύρωση του Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Υπουργείου Άμυνας του Ηνωμένου
Βασιλείου της Μεγάλης Βρετανίας και της Βόρειας Ιρλανδίας σχετικά με τη
Διεξαγωγή Στρατιωτικών Ασκήσεων και Εκπαίδευσης και την Παροχή
Υποστήριξης Φιλοξενούντος Έθνους».
β) «Κύρωση του Μνημονίου
Κατανόησης μεταξύ της Κυβέρνησης της Ρουμανίας...
γ)
«Κύρωση της Τεχνικής Διευθέτησης μεταξύ της Διοίκησης Συμμαχικών
Δυνάμεων της Νάπολης και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ελληνικής
Δημοκρατίας σχετικά με την Εγκαθίδρυση της Προωθημένης Βάσης Διοικητικής
Μέριμνας στο Λιμένα της Σούδας».
δ) «Νομοθετική κύρωση του
Πέμπτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου στη Συμφωνία για την Πολυεθνική
Ειρηνευτική Δύναμη Νοτιοανατολικής Ευρώπης».
“Στη Διαρκή
Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε κατά
τρόπο πλήρη, επαρκή και εκτενέστατο και τις τέσσερις αυτές συμφωνίες.
Γνωρίζω πολύ καλά τις απόψεις των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, κυρίως
των δύο κομμάτων της παραδοσιακής Αριστεράς.
Επίσης, στη Διαρκή
Επιτροπή δόθηκε η δυνατότητα να απαντήσω σ’ όλα τα ζητήματα που τέθηκαν
από τους συναδέλφους Βουλευτές. Όλα αυτά τα ζητήματα επανελήφθησαν
σήμερα. Θα μου επιτρέψετε, λοιπόν, πολύ σύντομα να επανέλθω.
Είναι
γνωστό ότι τόσο το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδος όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ
επαναλαμβάνουν θέσεις και επιχειρήματα, τα οποία δεν βρίσκουν κανένα
βηματισμό με τις σύγχρονες διεθνείς εξελίξεις και γενικότερα δεν
βρίσκουν κανένα βηματισμό και δεν συνδέονται με τα εθνικά συμφέροντα.
Διαφωνούμε
ριζικά, διαφωνούμε στρατηγικά και πιστεύουμε ότι αν σήμερα επικρατούσαν
στη χώρα μας πλειοψηφικά ανάλογες αντιλήψεις, θα την οδηγούσαν σε βαθιά
απομόνωση, δηλαδή ουσιαστικά θα στρέφονταν κατά των εθνικών της
συμφερόντων.
Σε μια περίοδο μεγάλων ανακατατάξεων, σε μια περίοδο
που όλες οι χώρες πασχίζουν να ενταχθούν σε περιφερειακούς, ευρωπαϊκούς
και διεθνείς θεσμούς ασφάλειας και άμυνας, το Κομμουνιστικό Κόμμα
Ελλάδος και ο ΣΥΡΙΖΑ ζητούν να βγούμε από αυτούς τους οργανισμούς και
να αναζητήσουμε κάπου μοναχικά την ειρήνη, την ασφάλεια και την
υπεράσπιση των εθνικών συμφερόντων. Πρόκειται για μια αδιέξοδη
στρατηγική που επιχειρεί να αναβιώσει παλιές αντιλήψεις ενός κόσμου που
σήμερα μόνο το ιστορικό ενδιαφέρον συναντά.
Παλιά, κύριε Πρόεδρε,
είχαμε μια αντίληψη με χαρακτήρα μανιχαϊστικό, «το καλό Σύμφωνο της
Βαρσοβίας», «οι κακοί ιμπεριαλιστές της Ατλαντικής Συμμαχίας». Τώρα,
ελλείψει αντιπάλου, παραμένει με έναν τρόπο ιστορικά ντετερμινιστικό ο
μόνος εχθρός που είναι, κατά το Κομμουνιστικό Κόμμα, η Ατλαντική
Συμμαχία.
Αντιλαμβάνομαι τα επιχειρήματά τους, υπό την έννοια ότι
συγκροτούν στη σύγχρονη εποχή ένα πολιτικό και ιδεολογικό κεφάλαιο, το
οποίο όμως δεν μπορεί να εξαργυρωθεί για λόγους ρεαλισμού και
πραγματικότητας. Σήμερα αυτά τα επιχειρήματα δεν βρίσκουν πουθενά
έδαφος. Όλες οι χώρες, όπως είπα προηγουμένως, αναζητούν συμμαχίες,
αναζητούν να συμμετάσχουν στη διαμόρφωση ευνοϊκών συσχετισμών για τα
συμφέροντά τους. Ακόμα και η Ρωσική Ομοσπονδία συνεργάζεται θεσμικά
στενά με το ΝΑΤΟ, μέσα από το συνεταιρισμό για την ειρήνη, μέσα από το
Συμβούλιο Συνεργασίας ΝΑΤΟ - Ρωσίας.
Ποια χώρα της περιοχής είναι
απομονωμένη; Πώς οραματίζονται τη θέση της Ελλάδας σε αυτόν τον κόσμο,
σε αυτό το διεθνές σύστημα; Δεν μας απαντούν και κυρίως δεν μας απαντούν
τι θα βάλουν στη θέση της συμμετοχής της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και
στο ΝΑΤΟ.
Για την Κυβέρνησή μας είναι βέβαιο –όπως και για την
ευρύτερη πλειοψηφία των πολιτικών δυνάμεων της χώρας- ότι τα εθνικά
συμφέροντα τα υπερασπιζόμαστε μέσα από την ενεργό συμμετοχή στους
διεθνείς, ευρωπαϊκούς και περιφερειακούς οργανισμούς.
Μπορεί
κανείς να αντιληφθεί τι θα σήμαινε για τη χώρα η απουσία της από τα
κέντρα λήψεως αποφάσεων, από τα κέντρα όπου λαμβάνονται οι αποφάσεις,
όπου διαμορφώνονται οι συσχετισμοί, όπου λαμβάνονται κρίσιμες
στρατηγικές αποφάσεις για το μέλλον της περιοχής μας;
Μπορεί
κανείς να μας πει πόσο θα ζημιώνονταν τα εθνικά συμφέροντα, αν δεν
συμμετείχαμε, πολύ περισσότερο όταν σήμερα γνωρίζουμε ότι έχουμε σοβαρά
προβλήματα εθνικής ασφάλειας, λόγω της αναθεωρητικής πολιτικής της
Τουρκίας;
Υπερψηφίζουμε αυτές τις συμφωνίες γιατί η θέση της χώρας
είναι μέσα σε αυτούς τους περιφερειακούς και διεθνείς οργανισμούς,
γιατί μέσα από αυτές τις συμφωνίες αξιοποιούμε καλύτερα τα συγκριτικά
στρατηγικά πλεονεκτήματα της χώρας μας, τη στρατηγική προστιθέμενη αξία
της χώρας μας.
Για ποιο λόγο να μας σεβαστούν οι μεγάλες δυνάμεις,
οι διεθνείς οργανισμοί, αν δεν έχουμε να προσφέρουμε μια στρατηγική
αξία μέσα από τις βάσεις, μέσα από την πολιτική μας, μέσα από τη
συνδιαμόρφωση στρατηγικής της Ατλαντικής Συμμαχίας και της Ευρωπαϊκής
Ένωσης; Για ποιο λόγο θα μας υπερασπιστούν σε εθνικά θέματα που σήμερα
έχουμε ανοιχτά και σε εκκρεμότητα;
Πιστεύω –επιτρέψτε μου να πω-
ότι είναι μια αφελής προσέγγιση να θεωρούμε ότι η υπεράσπιση των εθνικών
συμφερόντων περνά μέσα από τον απομονωτισμό. Κάθε άλλο. Είναι ένας
επικίνδυνος δρόμος και αυτό το δρόμο δεν τον ακολουθούμε. Αντίθετα,
πιστεύουμε ότι σήμερα αλλάζοντας ο κόσμος μπορούμε να καταστήσουμε πολύ
πιο ισχυρές τις θέσεις μας, να αξιοποιήσουμε τη στρατηγική μας θέση και
αυτό κάνουμε.
Η Σούδα αποτελεί πραγματικά ένα στρατηγικό χώρο που
μέσα από την αξιοποίησή του μπορούμε να υπερασπιστούμε τα εθνικά μας
συμφέροντα και –όπως δήλωσα στη Διαρκή Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας-
είναι πολλές και σημαντικές οι εξελίξεις μέσα από την αξιοποίηση της
Σούδας από τη χώρα μας. Αναφέρομαι σε εξελίξεις που συνδέονται και με
την Τουρκία και με γνωστές και πάγιες μέχρι σήμερα πρακτικές της
Τουρκίας, σε σχέση με την αεροπορική συμπεριφορά της στην ευρύτερη
περιοχή του Αιγαίου.
Δεν θα αξιοποιήσουμε τη Σούδα, επειδή το ζητά
το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδος και ο ΣΥΡΙΖΑ; Έχουμε συνείδηση της
εθνικής μας ευθύνης απέναντι στον λαό, απέναντι στο μέλλον τούτης της
χώρας με τα πολλά και ανοιχτά ζητήματα εξωτερικής πολιτικής.
Δήλωσα
στην Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας ότι όλες αυτές οι συμφωνίες
διέπονται από τη θεμελιώδη αρχή του Διεθνούς Δικαίου που είναι η αρχή
της αμοιβαιότητας και αντιλαμβανόμαστε με πρακτικούς όρους τι σημαίνει η
αρχή της αμοιβαιότητας στο Διεθνές Δίκαιο και στις διεθνείς σχέσεις.
Άρα,
οι συνάδελφοι του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού δεν πρέπει να φοβούνται ή
να προβληματίζονται ως προς την υπεράσπιση των συμφερόντων της χώρας,
των εθνικών και κυριαρχικών της δικαιωμάτων μέσα από την αρχή της
αμοιβαιότητας.
Το θέμα για την Βαλκανική Ταξιαρχία τέθηκε με ένα
φοβικό τρόπο από την πλευρά του Κομμουνιστικού Κόμματος για το αν αυτή
θα συμμετάσχει στις επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν. Σας διαβεβαιώ πως όχι,
κύριε Παφίλη. Συμμετέχουμε στο Αφγανιστάν ως χώρα, μέσα από τη διεθνή
ειρηνευτική αποστολή και υπό την νομιμοποιητική κάλυψη του Οργανισμού
Ηνωμένων Εθνών και των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας, με τεχνικούς
συμβούλους και εκπαιδευτές, στο πλαίσιο της ανασυγκρότησης του αφγανικού
στρατού.
Παράλληλα, παρακολουθούμε πολύ στενά τις εξελίξεις και
λαμβάνουμε υπ’ όψιν αυτές τις εξελίξεις, ιδιαίτερα υπό το φως της
πρόσφατης απόφασης της Κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών, του κ. Ομπάμα,
για τη σταδιακή αποχώρηση των αμερικανικών στρατευμάτων από την
αφγανική επικράτεια, μια εξέλιξη σημαντική και θετική που ανοίγει το
δρόμο για σημαντικές εξελίξεις στην περιοχή.
Αυτές τις εξελίξεις,
όπως είπα, τις λαμβάνουμε υπ’ όψιν και θα καθορίσουμε και τη δική μας
θέση, πάντα με βάση το εθνικό συμφέρον, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Ανάλογη στάση θα κρατήσουμε και ως προς τη συμμετοχή μας στην
ειρηνευτική αποστολή στο Κοσσυφοπέδιο.
Τέθηκε το ζήτημα της
χρηματοδότησης και των δαπανών για το θέμα της φιλοξενίας της τεχνικής
διευθέτησης στη Σούδα. Γνωρίζω την δύσκολη οικονομική συγκυρία, αλλά
φοβάμαι ότι εγκλωβιζόμαστε, όταν έχουμε να υπερασπιστούμε τα εθνικά
συμφέροντα σε ένα κόστος που κατά την άποψή μου –και θα το εξηγήσω στην
συνέχεια- είναι ελάχιστο μπροστά στην ανάδειξη της στρατηγικής σημασίας
της χώρας μας. Ναι, συμμετέχουμε με 1,5 εκατομμύριο ευρώ ετησίως για την
επόμενη πενταετία στη συμφωνία αυτή.
Είπα όμως, και εξήγησα στην
Επιτροπή ότι αυτό το ποσό συμμετοχής αφαιρείται από το ποσοστό
συμμετοχής στον προϋπολογισμό του ΝΑΤΟ. Όπως όλοι γνωρίζουμε, στον
προϋπολογισμό του ΝΑΤΟ συμμετέχουμε κατά ένα ποσοστό. Αυτό είναι επίσης,
σημαντικό διότι με τα χρήματα αυτά κατασκευάζουμε υποδομές που μένουν
στη χώρα, που είναι προς όφελος της εθνικής άμυνας της πατρίδας μας. Δεν
θα τα λάβουμε αυτά υπόψη; Ασφαλώς θα τα λάβουμε και αυτό κάνουμε.
Τελειώνω,
θέλοντας να διαβεβαιώσω την Ολομέλεια, ότι η Kυβέρνησή μας, η Κυβέρνηση
του ΠΑΣΟΚ χειρίζεται τα θέματα της άμυνας, της εθνικής ασφάλειας και
ευρύτερα της εξωτερικής πολιτικής με μόνο γνώμονα την υπεράσπιση των
εθνικών μας συμφερόντων, την υπεράσπιση των θεμελιωδών αρχών του
Διεθνούς Δικαίου, το σεβασμό των διεθνών συνθηκών, των εθνικών
κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας. Η υπεράσπιση αυτή είναι
αποτελεσματικότερη μέσα από τους διεθνείς και περιφερειακούς
οργανισμούς, μέσα από μία ενεργό, εξωστρεφή, δυναμική και, θα έλεγα,
πολυδιάστατη εξωτερική και αμυντική πολιτική.
Αυτή τη δυνατότητα
δεν μπορούμε να την αποστερήσουμε από την Ελλάδα, από τον ελληνικό λαό,
στο όνομα της οποιασδήποτε πολιτικής, ιδεολογικής ή –να μου επιτρέψετε
να πω- ιδεοληπτικής προσέγγισης και τοποθέτησης. Θα ήταν πολυτέλεια,
κύριε Πρόεδρε, να στερήσουμε τη χώρα από τις πολλαπλές δυνατότητες που
διαθέτει στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής
Μεσογείου στο όνομα κάποιων ιδεολογικών αντιλήψεων, που πλέον αποτελούν
αντικείμενο της ιστορίας και των ιστορικών.
Δεν θα το επιτρέψουμε
αυτό, δεν θα το κάνουμε αυτό. Θα συνεχίσουμε την εξωτερική και αμυντική
μας πολιτική χαράζοντας πάντα τους γενικούς στρατηγικούς
προσανατολισμούς μας με βασικό στρατηγικό γνώμονα τα συμφέροντα της
χώρας.
Ευχαριστώ πολύ.”