Οι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού προτιμούν κορβέτες για επιχειρησιακούς λόγους Πέτρος Τρουπιώτης ptroupiotis@yahoo.gr Η α...
Οι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού προτιμούν κορβέτες για επιχειρησιακούς λόγους
Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις 26 Μαρτίου σχετικά με τους μηχανισμούς και τα μέτρα για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη είναι πολύ πιθανόν να παίξει και καθοριστικό ρόλο για το αν η Ελλάδα θα προχωρήσει...
στην αγορά γαλλικών φρεγατών τύπου FREMM ή θα οδηγηθεί σε άλλα σκάφη (π.χ. κορβέτες), κάτι που φαίνεται -για επιχειρησιακούς κυρίως λόγους- να προτιμούν οι περισσότεροι ανώτατοι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικά.
Το ζήτημα αυτό, που αποτελεί ένα από τα θέματα με τα οποία οι Γάλλοι «πιέζουν» εδώ και μήνες για τη στήριξη τους (αλλά και αντίστοιχα η Αθήνα υπόσχεται για να έχει τη στήριξη αυτή), συζητήθηκε και στη συνάντηση που είχε την περασμένη Πέμπτη στο Παρίσι ο πρωθυπουργός με τον Γάλλο πρόεδρο Νικολά Σαρκοζί.
Και φαίνεται πως ο Σαρκοζί πήρε και πάλι «πράσινο φως» από τον Γ. Παπανδρέου για την προϋπόθεση πως θα υπάρξει θετική απόφαση για τη χώρα μας. Μια απόφαση που για να προκύψει χρειάζεται την ενεργό και δυναμική γαλλική παρέμβαση.
Αυτό είναι άλλωστε το επιχείρημα του Έλληνα πρωθυπουργού: αν δεν στηριχτεί η ελληνική οικονομία, δεν θα υπάρχει και οικονομικά καμιά πιθανότητα αγοράς φρεγατών.
Στοίχειωσαν…
Το ζήτημα των φρεγατών είναι παλιό και κοντεύει να γίνει ένα είδος φαντάσματος στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στο Πολεμικό Ναυτικό.
Η Ελλάδα συμφώνησε να συζητήσει την αγορά τεσσάρων συν δύο φρεγατών τύπου FREMM με τη Γαλλία, όταν η τελευταία μάς στήριξε σταθερά στα ζητήματα με τα Σκόπια και το NATO.
Και η συμφωνία αυτή είχε θεωρηθεί τότε «δίκαιη», αφού η χώρα μας επιθυμούσε την ανανέωση του στόλου της. Στη συνέχεια, όμως, και με δική μας ευθύνη, οι σχετικές συζητήσεις δεν έγιναν.
Η οικονομική κρίση και οι συνεχείς περικοπές κονδυλίων αποτέλεσαν μια πολύ καλήευκαιρία για την ελληνική πλευρά, έτσι ώστε να παγώσει το θέμα.
Δεν είναι όμως έτσι τα πράγματα και για τη γαλλική πλευρά. Ο Γάλλος πρόεδρος αλλά και υπουργοί της γαλλικής κυβέρνησης στις συζητήσεις με συναδέλφους τους έφερναν το θέμα μετ’ επιτάσεως και μάλιστα αρκετά πιεστικά.
Ο Γ. Παπανδρέου φαίνεται τελικά να συναίνεσε προ μηνών στο όλο ζήτημα, και έδωσε εντολή για τις σχετικές διαπραγματεύσεις.
Οι διαπραγματεύσεις αυτές, στην ουσία, αποτελούσαν και το όχημα για τη χώρα μας, ώστε να πάει πίσω όσο το δυνατόν περισσότερο το όλο πρόγραμμα και την παραγγελία.
Με βάση αυτή τη λογική φαίνεται να κινήθηκε ως σήμερα η διαδικασία και οι Γάλλοι αρμόδιοι μετά από κάθε επίσκεψή τους στην Αθήνα, τακτικότατες το τελευταίο διάστημα, ανακάλυπταν πως τελικά τίποτε δεν είχε προχωρήσει από την προηγούμενη…
Τα μηνύματα αυτά έφτασαν και στο Παρίσι, οπότε και οι πιέσεις σε πολύ υψηλό επίπεδο εντάθηκαν.
Εξάλλου, πύκνωσαν και οι επισκέψεις Γάλλων επισήμων και του Γάλλου πρεσβευτή στην Αθήνα στο υπουργείο Άμυνας.
Οι Γάλλοι εδώ και καιρό υποστηρίζουν ότι οι αποφάσεις θα ληφθούνν περί τον Ιούνιο και μάλιστα θεωρούν παις τα κείμενα των οριστικών συμβάσεων μπορεί να είναι έτοιμα μέσα στο έτος.
Μέχρι σήμερα, κανείς στο Πολεμικό Ναυτικό δεν πίστευε ότι κάτι τέτοιο έχει κάποια βάση. Φαίνεται φως πως τα νέα πολιτικά δεδομένα αλλάζουν και τις σχετικές λογικές.
Οι πιέσεις τώρα των αξιωματικών του Π.Ν. είναι στο επιχειρησιακό πεδίο, μόνο που δεν φαίνεται να πιάνουν τόπο αφού κυριαρχεί η πολιτική διαπραγμάτευση και συμφωνία. Βεβαίως μπορεί οι φρεγάτες να μην είναι 4+2, αλλά να ακολουθηθεί η λογική του «2», με προαίρεση «2+2».
‘Όμως φαίνεται πως, αν τελικά στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τα πράγματα πάνε «σχετικά καλά», οι φρεγάτες θα μπουν αμέσως στο τραπέζι της ΓΔΑΡΕ. Και με προτεραιότητα. Και οι οικονομικοί εγκέφαλοι του υπουργείου θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν και πάλι τα κονδύλια που είναι ήδη μειωμένα, ώστε να εγγράφουν για το 2012 τα πρώτα ποσά.
Τα ναυπηγεία
Μέσα σε αυτό το κλίμα των πιέσεων φαίνεται πως εντάσσεται και η κίνηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας να προσφύγουν στη διαδικασία του άρθρου 99 του πτωχευτικού νόμου, με τον οποίο ζητούν να επιτραπεί επαναδιαπραγμάτευση των χρεών.
Το πρόβλημα είναι ότι δημιουργείται ανασφάλεια για το μέλλον περίπου 900 εργαζομένων, αλλά και για την τύχη των πλοίων που το Π.Ν. έχει εκεί για επισκευές και αναμορφώσεις.
Η κίνηση προφανώς αποτελεί ένα είδος πίεσης για γρήγορες αποφάσεις στο θέμα των φρεγατών, αφού σε μια τέτοια περίπτωση οι Γάλλοι είναι διατεθειμένοι να βοηθήσουν και το Ναυπηγείο Ελευσίνας.
Εξάλλου, αυτό αφήνει σαφώς να διαφανεί και ο υπουργός Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος στη δήλωση του για το θέμα, όπου μεταξύ άλλων λέει ότι «το ΥΠΕΘΑ έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ομαλή πορεία των Ναυπηγείων Ελευσίνας, η οποία συνδυάζεται και με τις υπό εξέλιξη διαπραγματεύσεις για νέα προγράμματα διακρατικού χαρακτήρα, με κύριο αυτό που αφορά τις φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού».
Το παιχνίδι είναι, κατά το κοινώς λεγόμενο, αρκετά «χοντρό». Και βεβαίως με πολύ χρήμα…
ΑΠΟΨΗ ΣΕΛ 12