Αοριστολογίες από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Ευ. Βενιζέλο και ούτε λέξη για την ταμπακέρα, ότι δηλαδή αγοράσαμε τα δύο σκάφη 50% ακριβότ...
Αοριστολογίες από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Ευ. Βενιζέλο και ούτε λέξη για την ταμπακέρα, ότι δηλαδή αγοράσαμε τα δύο σκάφη 50% ακριβότερα από τους Τούρκους
ΠΛΗΘΟΣ ΑΠΟ ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΑ ερωτήματα άφησε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, ο οποίος έσπευσε να ενημερώσει την ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή εξοπλιστικών προγραμμάτων για το… δημοσίευμα της εφημερίδας «ΘΕΜΑ» ότι το 2010 η Ελλάδα συμφώνησε να προμηθευτεί δύο νέα υποβρύχια, τύπου 214, σε τιμή 50% μεγαλύτερη από το κόστος που καταβάλλει η Τουρκία για την αγορά γερμανικών σκαφών ιδίου τύπου.
Ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος δεν προσκόμισε στα μέλη της επιτροπής αποδείξεις που να επιβεβαιώνουν τις απόψεις του. Αρκέστηκε απλώς να παραθέσει αριθμητικά στοιχεία τα οποία οδηγούν τον ίδιο στο συμπέρασμα ότι «η τιμή των ελληνικών υποβρυχίων όχι μόνο δεν ήταν ανώτερη, αλλά ήταν σαφώς κατώτερη σε σχέση με τις παραγγελίες άλλης χώρας». Επιπλέον, κατά τον κ. Βενιζέλο, «η τιμή των ελληνικών υποβρυχίων έχει προσδιοριστεί ως σταθερή και χωρίς προσαυξήσεις έως το τέλος της σύμβασης, που υπολογίζεται για το 2019». Την άποψή του αυτή, ότι δηλαδή είναι εύλογο το κόστος του ενός δισ. ευρώ που η κυβέρνηση αποφάσισε να πληρώσει για τη ναυπήγηση ακόμη δύο υποβρυχίων τύπου «Παπανικολής», ο κ. Βενιζέλος τη στηρίζει σε επικαιροποιημένα πρόσφατα έγγραφα (τα οποία επικαλέστηκε αορίστως). Ο υπουργός Άμυνας αναφέρεται επίσης στη συζήτηση που έγινε κατά τη συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής στις 17 Μαρτίου του 2010, όπου η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού είχε επιχειρηματολογήσει ότι η τιμή των ελληνικών υποβρυχίων ήταν χαμηλότερη από το κόστος που θα δαπανήσει η Τουρκία.
Περιέργως, στη δήλωση με την οποία ο κ. Βενιζέλος απάντησε στο κεντρικό θέμα της εφημερίδας της προηγούμενης εβδομάδας δεν υπήρχε ο όψιμος ισχυρισμός του υπουργού ότι τα ελληνικά υποβρύχια αγοράστηκαν φθηνότερα από τα τουρκικά. Στην αρχική απάντησή του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας υποστήριζε ότι «η τιμή για τα τουρκικά υποβρύχια περιλαμβάνει το κόστος των υπό συναρμολόγηση γερμανικών μερών των υποβρυχίων, χωρίς να συνυπολογίζεται το κόστος των εργασιών στα τουρκικά ναυπηγεία, καθώς και το κόστος των πρόσθετων τουρκικών υλικών και συστημάτων».
Έχει μεγάλο ενδιαφέρον το γεγονός ότι ενώ το προηγούμενο Σάββατο ο κ. Βενιζέλος ούτε καν υπαινίχθηκε πως η Ελλάδα αγόρασε φθηνότερα από την Τουρκία, έπειτα από τέσσερα 24ωρα «ανασκεύασε», υποστηρίζοντας ότι τα δύο υποβρύχια θα κοστίσουν στην Ελλάδα φθηνότερα απ' ό,τι στην Τουρκία, σημείωσε ωστόσο ότι την εκδοχή αυτή δεν μπορεί να την προβάλλει δημοσίως επειδή ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα τόσο στους Γερμανούς πωλητές της ThyssenKrupp όσο και στην τουρκική πλευρά... Αυτό που ο υπουργός Εθνικής Άμυνας δεν λέει είναι ότι οι ίδιοι οι Γερμανοί της Thyssen κοστολόγησαν το πρωτότυπο υποβρύχιο στα 300 εκατ. ευρώ, ενώ η κυβέρνηση συμφώνησε να αγοράσει το καθένα από τα δύο νέα σκάφη τύπου 214 αντί τιμήματος 500 εκατ. ευρώ. Επίσης, στην τιμή των 500 εκατ. ευρώ ανά υποβρύχιο δεν περιλαμβάνεται το κόστος για τις τορπίλες. Συνεπώς, η άποψη του κ. Βενιζέλου, ότι η τιμή για τα ελληνικά υποβρύχια περιλαμβάνει το ολοκληρωμένο προϊόν, δεν είναι ακριβής.
Επιπλέον, οι ποινικές ρήτρες -ύψους εκατοντάδων εκατ. ευρώ- που έπρεπε να καταβάλουν στο Ελληνικό Δημόσιο οι κατασκευαστές της ThyssenKrupp επειδή άρχισαν να παραδίδουν τα υποβρύχια με καθυστέρηση τεσσάρων ετών, δεν επιβλήθηκαν στους Γερμανούς - παραμένει δε άγνωστο αν «συμψηφίστηκαν» με την τελική τιμή.
Γιατί ο υπουργός Άμυνας ζήτησε από τη στρατιωτική ηγεσία να αποκρύψει τις πληροφορίες ότι οι Τούρκοι αγόρασαν τα σκάφη τύπου 214 φθηνότερα; Ο κ. Βενιζέλος επέλεξε να προσπεράσει -διά της σιωπής- το κρίσιμο αυτό ερώτημα.
Πάντως οι βουλευτές της αντιπολίτευσης ξεκαθάρισαν ότι θα συνεχίσουν να ερευνούν το θέμα της τιμής των υποβρυχίων, ενώ ο υπουργός Εθνικής Άμυνας υποστήριξε ότι με τη νέα σύμβαση έχουν στεγανοποιηθεί τα προβλήματα του παρελθόντος και αρνήθηκε πως θα τεθεί θέμα ακυρότητας της νέας συμφωνίας αν αποδειχθεί ότι για την ανάληψη του προγράμματος των υποβρυχίων το 2000 οι Γερμανοί της Thyssen έδωσαν μίζες σε πολιτικά πρόσωπα.
ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ: Μας έδιναν δύο δωρεάν, αλλά δεν τα πήραμε
Την ουσία των αποκαλύψεων από το «ΘΕΜΑ», ότι δηλαδή υπάρχουν γκρίζες ζώνες στο ζήτημα της τιμής των γερμανικών υποβρυχίων, ενισχύει ντοκουμέντο του περιοδικού «Στρατηγική», ότι η γερμανική Thyssen το καλοκαίρι του 2009 σχεδόν εκλιπαρούσε την τότε κυβέρνηση της Ν.Δ. να παραληφθούν τα τέσσερα πρώτα υποβρύχια τύπου 209. Σε επιστολή του προέδρου της γερμανικής εταιρείας προς τον τότε υπουργό Οικονομίας κ Γιάννη Παπαθανασίου υπήρχε σαφής δέσμευση της Thyssen ότι οι κατασκευαστές θα αναλάμβαναν τη ναυπήγηση δύο καινούριων υποβρυχίων τύπου 209 -αντί του συμφωνηθέντος εκσυγχρονισμού ισάριθμων παλαιότερων σκαφών του Πολεμικού Ναυτικού- εφόσον η ελληνική κυβέρνηση υπαναχωρούσε και δεν επέμενε να καταλογιστούν οι ποινικές ρήτρες για την καθυστερημένη παράδοση των σκαφών.
Κοστολογώντας την «προσφορά» της Thyssen προς την ελληνική πλευρά, ο πρόεδρος της εταιρείας (ο οποίος διαπραγματεύθηκε το θέμα των υποβρυχίων και με τον κ. Βενιζέλο), κ Χανς-Κρίστοφ Ατζποντίεν, έλεγε ότι η κατασκευή των δύο νέων υποβρυχίων τύπου 209 (σ.σ. επισημαίνεται ότι η Ελλάδα αγοράζει το πιο σύγχρονο υποβρύχιο 214) συνεπάγεται μία επιβάρυνση 150 εκατ. ευρώ για την Thyssen, η οποία θα ισοσκελιζόταν εφόσον η ελληνική κυβέρνηση δεν επέβαλλε τις ρήτρες. Μέχρι σήμερα η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν έχει αντικρούσει ρεπορτάζ ότι οι ποινικές ρήτρες δεν καταλογίστηκαν στους Γερμανούς.
Στο μεσοδιάστημα από την επιστολή Ατζποντίεν στην κυβέρνηση της Ν.Δ., την ανάληψη της εξουσίας από το ΠΑΣΟΚ και την επίτευξη συμφωνίας για την παραλαβή των υποβρυχίων τύπου «Παπανικολής», την πώληση του Σκαραμαγκά και την παραγγελία δύο νέων σκαφών τύπου 214, τα δεδομένα για την ελληνική πλευρά επιδεινώθηκαν δραματικά. Λίγο πριν από τις εκλογές του 2009, η Thyssen κατήγγειλε τη σύμβαση με την Ελλάδα, διέκοψε τη μισθοδοσία των εργαζομένων στα ΕΝΑΕ και ουδέποτε επανέφερε την πρόταση ναυπήγησης δύο νέων σκαφών τύπου 209 χωρίς το επιπλέον κόστος του ενός δισ. ευρώ, που τελικώς συμφώνησε να καταβάλει η ελληνική κυβέρνηση τον Οκτώβριο του 2010 για να «κόψει» τον γόρδιο δεσμό. Είναι γνωστό ότι η αγορά των δύο καινούριων υποβρυχίων δεν ήταν προσωπική απόφαση του κ. Βενιζέλου, αλλά κυβερνητική προτεραιότητα, οπότε είναι πράγματι απορίας άξιο για ποιον λόγο ο υπουργός Άμυνας δέχεται να σηκώνει το βάρος των αποφάσεων μόνος του. Η προσπάθεια ενοχοποίησης της δημοσιογραφικής έρευνας και των ντοκουμέντων, που ούτε ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας προσπάθησε να διαψεύσει, δίνει την αίσθηση ότι κάποιοι ανησυχούν και επιλέγουν να απομακρύνονται όλο και περισσότερο από αυτό που η κυβέρνηση ονομάζει διαφάνεια. Ειλικρινά, ευχόμαστε κάτι τέτοιο να μην ισχύει.
(ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ 20/02/2011 - ΜΑΚΗΣ ΠΟΛΛΑΤΟΣ)
(Σ.Λ.)
http://staratalogia.blogspot.com/2011/02/blog-post_9527.html