Στον παροπλισμό τεσσάρων μονάδων του Στόλου αποφάσισε να προχωρήσει το ΠΝ, με σκοπό να βελτιστοποιήσει τη δομή του και να ενσωματώσει απ...
Στον παροπλισμό τεσσάρων μονάδων του Στόλου αποφάσισε να προχωρήσει το ΠΝ, με σκοπό να βελτιστοποιήσει τη δομή του και να ενσωματώσει απρόσκοπτα τις νέες υπό παραλαβή μονάδες.
Συγκεκριμένα έχει αποφασιστεί ο παροπλισμός του πρώτου υποβρυχίου κλάσης Type 209/1100, που φέρει την ονομασία ΓΛΑΥΚΟΣ S110. Αξίζει να σημειωθεί ότι το εν λόγω υποβρύχιο είναι το πρώτο παγκοσμίως συμβατικό Τype 209 /1100, και φυσικά το πρώτο και ομώνυμο στη σειρά των τεσσάρων υποβρυχίων που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό (ΝΗΡΕΥΣ S111, ΤΡΙΤΩΝ S112, ΠΡΩΤΕΥΣ S113).
To ΓΛΑΥΚΟΣ κατασκευάσθηκε στα Ναυπηγεία της HDW στο Κίελο της Γερμανίας. Η καθέλκυση του έγινε στις 19 Σεπτεμβρίου 1970, ενώ στις 6 Νοεμβρίου 1971 κατέπλευσε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας και εντάχθηκε στη δύναμη της Διοίκησης Υποβρυχίων του Αρχηγείου Στόλου. Από τον Μάρτιο του 1996 έως τον Αύγουστο του 1998 έλαβαν χώρα στις εγκαταστάσεις του Ναυστάθμου Σαλαμίνας οι εργασίες εκσυγχρονισμού μέσης ζωής (πρόγραμμα Neptune I) για την επιχειρησιακή και τεχνολογική του αναβάθμιση, στις απαιτήσεις του σύγχρονου πολέμου.
Φέτος το υποβρύχιο ΓΛΑΥΚΟΣ συμπληρώνει 40 χρόνια ζωής, βρισκόμενο πάντα στην αιχμή του δόρατος του Πολεμικού Ναυτικού για την άμυνα του Αιγαίου. Ας αναφερθεί επίσης ότι είναι το δεύτερο στη ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού με αυτό το όνομα. Το πρώτο ήταν το υποβρύχιο με χαρακτηριστικό αριθμό Υ-6 , το οποίο έδρασε κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ο παροπλισμός του υποβρυχίου ΓΛΑΥΚΟΣ αποφασίστηκε καθώς το πρώτο υποβρύχιο Type 214 ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ S120 έχει ήδη ενταχθεί σε υπηρεσία και οδεύει προς την πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα. Υπενθυμίζεται ότι στο τεύχος Φεβρουαρίου 2011 της «ΣΙΓ» παρουσιάζονται σε παγκόσμια πρώτη αποκλειστικότητα φωτογραφίες από το εσωτερικό τόσο των Type 214 του ΠΝ, όσο και του εκσυγχρονισμένου ΩΚΕΑΝΟΣ S118, όπως και πληροφορίες για το χρονοδιάγραμμα εξέλιξης των δύο προγραμμάτων.
Οι υπόλοιπες μονάδες που θα παροπλιστούν είναι τα τρία από τα έξι συνολικά ταχέα περιπολικά κατευθυνόμενων βλημάτων κλάσης S148 (La Combattante IIA). Η πρόσκτηση των πλοίων του τύπου έγινε από τα αποθέματα του Γερμανικού ναυτικού (οι δύο τελευταίες ως αντισταθμιστικά ωφελήματα από το αρχικό πρόγραμμα πρόσκτησης τεσσάρων υποβρυχίων Type 214). Συνολικά το ΠΝ απέκτησε και ενέταξε σε υπηρεσία τις ακόλουθες μονάδες, που όλες τους ναυπηγήθηκαν στα ναυπηγεία της CMN στο Χερβούργο (σε παρένθεση η πρώτη ημερομηνία αφορά την αρχική ένταξη σε υπηρεσία στο Γερμανικό ναυτικό, ενώ η δεύτερη την ένταξη σε υπηρεσία στο ΠΝ):
-Υποπλοίαρχος ΒΟΤΣΗΣ P72 (8 Ιανουαρίου 1973, 28 Απριλίου 1995)
-Ανθυποπλοίαρχος ΠΕΖΟΠΟΥΛΟΣ P73 (17 Ιουλίου 1974, 01 Φεβρουαρίου 1994)
-Υποπλοίαρχος ΒΛΑΧΑΒΑΣ P74 (14 Ιουνίου 1973, 16 Φεβρουαρίου 1995)
-Υποπλοίαρχος ΜΑΡΙΔΑΚΗΣ P75 (12 Ιουνίου 1974, 28 Απριλίου 1994)
-Υποπλοίαρχος ΤΟΥΡΝΑΣ P76 (12 Αυγούστου 1973, 28 Σεπτεμβρίου 2000)
-Πλωτάρχης ΣΑΚΙΠΗΣ P77 (13 Νοεμβρίου 1973, 28 Σεπτεμβρίου 2000)
Εξ αυτών οι P72, P73, P76 και P77 είναι εξοπλισμένες με τέσσερα κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας-επιφανείας MM-38 Exocet, ενώ οι υπόλοιπες δύο (P74 και P75) με τέσσερα κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας-επιφανείας RGM-84 Harpoon. Σε όλες τον οπλισμό τους συμπληρώνουν ένα πυροβόλο Oto Melara Compatto DP των 76 χλστ. και ένα αντιαεροπορικό πυροβόλο Bofors 40L/70 των 40 χλστ. Μπορούν επίσης να μεταφέρουν 20 νάρκες.
Όπως και στην περίπτωση του ΓΛΑΥΚΟΣ, οι παροπλιζόμενες πυραυλάκατοι έχουν συμπληρώσει σχεδόν 40 χρόνια επιχειρησιακής ζωής και έχουν φθάσει πλέον στη δύση της καριέρας τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες του www.defencepoint.gr, η απόφαση για τον παροπλισμό των τριών μονάδων λήφθηκε καθώς αφενός δεν επηρεάζει την προβλεπόμενη από τη δομή δυνάμεων οροφή των 14 ταχέων περιπολικών κατευθυνόμενων βλημάτων, και αφετέρου «ελαφρύνει» το λειτουργικό κόστος, με απώτερο σκοπό να διασφαλιστούν πιστώσεις για την ουσιαστική αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Κλάδου.