Ενδιαφέρον για το νέο σχέδιο των γαλλικών φρεγατών FM400 επίσης ναυπήγησης της DCNS εκδήλωσε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας κατά τις συζητήσ...
Ενδιαφέρον για το νέο σχέδιο των γαλλικών φρεγατών FM400 επίσης ναυπήγησης της DCNS εκδήλωσε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας κατά τις συζητήσεις του με την γαλλική επιτροπή διαπραγματεύσεων των φρεγατών FREMM, κάνοντας μάλιστα αναφορά σε μία μικτή δύναμη 2 FREMM και 4 FM400, όπως αναφέρουν ασφαλείς πηγές του defencenet.gr. Η γαλλική πλευρά εξέφρασε την απορία της για το ξαφνικό ενδιαφέρον (οι FM400 είναι ένα σχέδιο «ελαφρών» φρεγάτες 4000 τόνων «μονού» ρόλου και όχι πολλαπλού όπως οι FREMM) της ελληνικής πλευράς, δεδομένου ότι οι FM400 είναι ένα απλό σχέδιο επί χάρτου χωρίς καμία παραγγελία μέχρι στιγμής, αλλά επιφυλάχθηκαν να απαντήσουν.
Πλέον όμως φαίνεται ότι το θέμα των φρεγατών αντιμετωπίζει άλλου είδους προβλήματα αφού ξεπέρασε την οικονομική σκόπελο με το πρόγραμμα χρηματοδότησης των γαλλικών τραπεζών.
Προβλήματα από αυτά που μόνο στην Ελλάδα παρουσιάζονται: Είναι σαφής η ενδοκυβερνητική αντιπαράθεση με την πλευρά του πρωθυπουργού Γ.Παπανδρέου να διαβεβαιώνει τον Ν.Σαρκοζί, ότι το πρόγραμμα προχωρά και τον Ε.Βενιζέλο να αρνείται να παίξει τον ρόλο του «διεκπεραιωτή», όπως έπραξε στην περίπτωση των υποβρυχίων Type 214.
Οι μεν εντολές Γ.Παπανδρέου προς Ε.Βενιζέλου δια μέσου του Χ.Παμπούκη είναι «Προχωρήστε το πρόγραμμα» και από την άλλη ο Βενιζέλος κωλυσιεργεί προτάσσοντας διάφορες αιτιάσεις όπως «Μήπως να πάρουμε μικρότερα σκάφη;» Μάλιστα έδωσε εντολές στο ΓΕΝ λέγοντας ότι «Για τις φρεγάτες θα μιλάω εγώ και κανένας άλλος».
Αισθάνεται ενοχλημένος γιατί ο Γ.Παπανδρέου δεν τον περιλαμβάνει στην «κλειστή ομάδα αποφάσεων» ειδικά για τα θέματα αρμοδιότητάς του. Και αυτή την φορά είναι αποφασισμένος να δείξει έμπρακτα την δυσαρέσκειά του ακόμα και σε ένα τέτοιο θέμα που μπορεί να κοστίσει πολύ ακριβότερα στην χώρα από το κόστος του προγράμματος των φρεγατών.
Δεν είναι τυχαίο ότι παίρνει στο τηλέφωνο ο ίδιος φίλα προσκείμενους δημοσιογράφους για να «διαρρεύσει» ότι «Το πρόγραμμα καθυστερεί» την ώρα που ΓΔΑΕΕ και γαλλική ομάδα διαπραγματεύσεων έρχονται σε κατ’αρχήν συμφωνία και προχωρούν σε συμβασιοποίηση του μνημονίου που έχει υπογραφεί μεταξύ των δύο κυβερνήσεων.
Ούτε είναι τυχαία η σημερινή (πρώτη…) κόντρα Γ.Παπανδρέου και Ε.Βενιζέλου στο υπουργικό συμβούλιο όπου ο Γιώργος Παπανδρέου είπε πως για τις αλλαγές στον νόμο για την ευθύνη υπουργών η κυβέρνηση θα φέρει πιο σκληρές διατάξεις για να αντιδράσει στα λεγόμενα Παπανδρέου ο Ε. Βενιζέλος λέγοντας ότι «Η απάντησή μου σε όσους κάνουν λόγο για μπανανία (σ.σ. δηλαδή στον Γ.Παπανδρέου) είναι πως πουθενά στον κόσμο δεν παραπέμπονται απ ευθείας τα πολιτικά πρόσωπα στη Δικαιοσύνη». Εκεί παρενέβη ο σκληρός «παπανδρεϊκός» ο Τηλέμαχος Χυτηρης θυμίζοντάς του πως "Στη Γαλλία ο Ζακ Λαγκ έχασε την έδρα του γιατί ξεπέρασε τις προεκλογικές δαπάνες και στη Βρετάνια βουλευτής μπήκε φυλακή για λίγες χιλιάδες ευρώ. Και ο κόσμος διερωτάται. «Τι συμβαίνει; Δεν υπάρχει βούληση»";
Για να καταδείξει την κόντρα του ο πανέξυπνος Ε.Βενιζέλος χρησιμοποιεί με τους Γάλλους την ίδια τακτική που ακολούθησε με τους αγαθούς Ρώσους διαπραγματευτές: Αφού προχωρά σε εξαντλητικές διαπραγματεύσεις για την διαμόρφωση του συστήματος, με το που φτάνει η ώρα των αποφάσεων … αντιπροτείνει ένα άλλο σύστημα. Στους Ρώσους αντιπρότεινε το Tor-M2, στους Γάλλους την FM400!
Οι οποίες, από όποια πλευρά και αν το δει κανείς το θέμα, είναι «κουφή» ως επιλογή αντικατάστασης μέρους των FREMM (μιλάνε για 4 FM400 και 2 FREMM): Σκάφος που υπάρχει μόνο στα χαρτιά, μονού ρόλου (ή ανθυποβρυχιακού ρόλου ή αεράμυνας) και το σημαντικότερο είναι ότι δεν μπορεί να μεταφέρει ούτε για αστείο SCALP Naval.
Και εδώ ερχόμαστε σε ένα άλλο κρίσιμο σημείο της όλης υπόθεσης: Το defencenet.gr εγκαίρως έχει καταγράψει την αντίδραση των ΗΠΑ για απόκτηση από την Ελλάδα αυτού του όγκου των SCALP Naval από μία χώρα όπως η Ελλάδα. Σαρανταοκτώ (6Χ8) έτοιμοι προς εκτόξευση SCALP Naval με ακτίνα δράσης 1000 χλμ. από οποιοδήποτε σημείο της Μεσογείου είναι κάτι που απλά δεν το θέλουν. Όχι γιατί εχθρεύονται την Ελλάδα, αλλά γιατί αυτή είναι η στρατηγική τους και τα συμφέροντά τους.
Κάπου εκεί οφείλεται και μία σαφής τάση που καταγράφεται εσχάτως, πολύ εσχάτως, σε ανώτατους αξιωματικούς του Π.Ν. για «μικρά σκάφη». Πέρα από το γεγονός ότι πρόκεται για αντιλήψεις επιχειρήσεων της δεκαετίας του '70, ξεχνάνε ότι πλέον καλούμαστε να υποστηρίξουμε συμφέροντα και πιθανόν επιχειρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο, όπου μικρά σκάφη δεν στέκονται. π.χ. αυτή την στιγμή οι ΜΕΚΟ 200ΗΝ, το μόνο που μπορούν να υποστηρίξουν σε ανοικτή θάλασσα είναι αποστολές κατά της πειρατείας...
Άρα λοιπόν υπάρχουν συνιστώσες δυνάμεις που προσπαθούν να μπλοκάρουν το πρόγραμμα απόκτησης κύριως σκαφών με δυνατότητες εξαπόλυσης με βλήματα cruise.
Για τους Γάλους και στις δύο περιπτώσεις τα λεφτά είναι τα ίδια πάνω-κάτω (μόνο η MBDA χάνει σε σχέση με τις FREMM, αφού η FM400 έχει τα μισά οπλικά συστήματα).
Σε οποιαδήποτε περίπτωση το θέμα θα τεθεί πλέον σε ανώτατο επίπεδο, χωρίς να αποκλείονται ακόμα και τα χειρότερα από πλευράς Γάλλων. Εκτός και αν σώσει την κατάσταση στην Ελλάδα ένας ανασχηματισμός ή εκλογές με ταυτόχρονη αλλαγή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου. Με τρίτο ενδεχόμενο να τα ξαναβρούν Γιώργος και Ευάγγελος, πράγμα μάλλον δύσκολο…
Η FM400 περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις. Η πρώτη έκδοση θα είναι αντιαεροπορικού ρόλου, η δεύτερη ανθυποβρυχιακού αγώνα και η τρίτη θα διαθέτει δυνατότητα προσβολής στόχων στο εχθρικό έδαφος με ομάδα κομμάντο και πυροβόλο 1276 χλστ..
Η νέα φρεγάτα έχει μέγιστο μήκος 129 μέτρα, πλάτος 17,5 μέτρα, βύθισμα 4,5 μέτρα, εκτόπισμα 3.500-4.500 τόνους, αυτονομία 7.500 ναυτικά μίλια, και μέγιστη ταχύτητα 25 με 29 κόμβους, ενώ το πλήρωμα θα αποτελείται από 80-110 άτομα ανάλογα την έκδοση και δυνατότητα φιλοξενίας 20 ακόμα ατόμων.
Το προωστικό σκεύος του πλοίου αποτελείται από τρείς κινητήρες που δίνουν κίνηση σε δύο έλικες και σε ένα υδροπροωθητή επιτρέποντας στο πλοίο να μεταβάλει τον τρόπον προώθησης του πλοίου ανάλογα με τις συνθήκες και ανάγκες που υπάρχουν επιτυγχάνοντας παράλληλα και οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου.
Ο οπλισμός τους αποτελείται από ένα πυροβόλο των 76/62 χλστ, ή ένα πυροβόλο των 127 χλστ για την έκδοση που θα διαθέτει δυνατότητα προσβολής στόχων στο εχθρικό έδαφος, 8 βλήματα επιφανείας-επιφανείας MM40 Exocet για όλες τις εκδόσεις της FM400, τηλεχειριζόμενες πλατφόρμες οπλισμού για αντιμετώπιση ασύμμετρων απειλών, ενώ θα μπορεί να μεταφέρει ένα ελικόπτερο NH90 ή δύο Panther καθώς και UAV.
Το Σύστημα Διαχείρισης Μάχης σε όλες τις εκδόσεις θα είναι το γνωστό SETIS, ενώ το πλοίο θα είναι εξοπλισμένο με ένα πανοραμικό σύστημα επιτήρησης τοποθετημένο στο κύριο ιστό.
Η έκδοση αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής της FM 400
|
Όσον αφορά τον αντιαεροπορικό εξοπλισμό του πλοίου αυτή διαφέρει ανάλογα με την έκδοση. Έτσι η έκδοση της FM400 για αντιαεροπορική άμυνα θα είναι εξοπλισμένη με 16-32 βλήματα ASTER 15 και ASTER 30 (4x8) και ραντάρ όγκου SMART-L.
Η έκδοση ανθυποβρυχιακού ρόλου της FM 400
|
Η ανθυποβρυχιακή έκδοση θα διαθέτει σόναρ συρόμενης διάταξης και γάστρας και δύο συγκροτήματα των 8 κελιών (2x8), ενώ τέλος η έκδοση για προσβολή στόχων στο εχθρικό έδαφος θα είναι εξοπλισμένη εκτός του πυροβόλου των 127 χλστ, επίσης με δύο συγκροτήματα των 8 κελιών (2x8).
Επιπρόσθετα η συγκεκριμένη έκδοση θα είναι εξοπλισμένη με ταχύπλοα σκάφη μεταφοράς RIB τα οποία θα μεταφέρουν τους άνδρες των ειδικών δυνάμεων καθώς και αεροχήματα UAV για την εκτέλεση αποστολών αναγνώρισης και κατάδειξης στόχων.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι σχεδιαστές του πλοίου έχουν προβλέψει ειδικό χώρο πίσω από το κύριο ιστό όπου μπορούν να τοποθετηθούν 2-3 κοντέινερ εξοπλισμένα με συστήματα διοίκησης, έλεγχου UAV κλπ.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr