Με την επικαιρότητα του θέματος των γαλλικών φρεγατών, ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποκτούν τα τελευταία στοιχεία που έρχονται στο φως της δημο...
Με την επικαιρότητα του θέματος των γαλλικών φρεγατών, ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποκτούν τα τελευταία στοιχεία που έρχονται στο φως της δημοσιότητας: οι ανειλημμένες υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου για προηγούμενα εξοπλιστικά προγράμματα των ενόπλων δυνάμεων, δηλαδή κυρίως τα εξοπλιστικά προγράμματα της προηγούμενης δεκαετίας των οποίων οι πληρωμές αναβλήθηκαν, ανέρχονται στο ποσό των 3,4 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι αμυντικοί προυπολογισμοί των επόμενων πολλών ετών είναι επιβαρυμένοι με ένα μέγεθος του παρελθόντος. Χρέη που τρέχουν και πρέπει να εξυπηρετηθούν.
Οι καταγεγραμμένες ανάγκες των ΕΕΔ είναι αποτυπωμένες σε 373 προγράμματα για τα επόμενα 15 χρόνια. Από το σύνολο των προγραμμάτων, σύμφωνα με την εφημερίδα «Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ», το Συμβούλιο Αμυντικής Σχεδιάσεως και Προγραμματισμού του ΓΕΕΘΑ, προτείνει την πραγματοποίηση των πρώτων 71 προγραμμάτων του πίνακα προταιρεοτήτων.
Στη συνέχεια, το ΓΕΕΘΑ, λαμβάνοντας υπόψιν τη σημερινή δεινή δημοσιονομική κατάσταση, περικόπτει περαιτέρω τη λίστα και προτείνει την υλοποίηση μόλις 21 εξοπλιστικών προγραμμάτων για τα επόμενα 15 χρόνια. Το κόστος αυτών των προγραμμάτων, σύμφωνα με την πρόταση κόστους των επιτελείων, ανέρχεται σε 13,7 δις ευρώ, ενώ το κόστος που προκύπτει από τις εγκεκριμένες μελέτες είναι 18,1 δις ευρώ - Ο αναγχρονισμός του παρελθόντος σε όλο του το μεγαλείο.
Το πρόγραμμα της Πολεμικής Αεροπορίας που προτάθηκε από το Συμβούλιο Αμυντικής Σχεδιάσεως και Προγραμματισμού του ΓΕΕΘΑ, με σειρά προταιρεότητας »10«, αναφέρεται στην προμήθεια 40 σύγχρονων αεροσκαφών με κόστος 2,4 δις ευρώ, ενώ το κόστος που αναφέρεται στην εγκεκριμένη μελέτη για το ίδιο πρόγραμμα είναι 3,2 δις ευρώ. Εάν η ΠΑ ενδιαφέρεται να προμηθευτεί 40 νέας κατασκευής δυτικά αεροσκάφη, τα 2,4 δις ευρώ αποκλείουν τη μεγαλύτερη γνωστή σειρά σύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών τέταρτης και πέμπτης γενιάς. Σύμφωνα με όσο είναι γνωστά από τη διεθνή βιβλιογραφία, μαχητικά όπως το Eurofighter ή το F-35A, έχουν κόστος ανά γυμνή μονάδα περί τα 60 εκατομμύρια ευρώ – μεγάλο μέρος των ηλεκτρονικών, όπλων, υλικοτεχνική υποστήριξη και συντήρηση δεν περιλαμβάνεται στο συγκεκριμένο μέγεθος.
Το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού που προτάθηκε από το Συμβούλιο Αμυντικής Σχεδιάσεως και Προγραμματισμού του ΓΕΕΘΑ, με σειρά προταιρεότητας »12«, αναφέρεται στη ναυπήγηση νέων φρεγατών με κόστος 2,6 δις ευρώ, ενώ το κόστος που αναφέρεται στην εγκεκριμένη μελέτη για το ίδιο πρόγραμμα είναι 3,5 δις ευρώ, με το πραγματικό κόστος, σύμφωνα με την εφημερίδα «Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ» να είναι 4 δισεκατομμύρια ευρώ. Εάν το ΠΝ ενδιαφέρεται να προμηθευτεί φρεγάτες, όπως οι γαλλικές FREMM, τα 2,6 δις ευρώ αποκλείουν την πιθανότητα του εξοπλισμού ικανοποιητικού αριθμού φρεγατών σύμφωνα με τις επιθυμίες του ΠΝ, σε σχέση πάντα με ένα πλοίο με παράκτιες αντιεροπορικές δυνατότητες.
Τα παραπάνω δεν ανήκουν όμως καν στις άμεσες προταιρεότητες των ΕΕΔ. Οι άμεσες προταιρεότητες της Πολεμικής Αεροπορίας, του Πολεμικού Ναυτικού και του Στρατού Ξηράς, για τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα πάντα με τη λίστα κατάταξης της σειράς προταιρεότητας υλοποίησης, είναι η υποστήριξη και η συντήρηση των υπαρχόντων συστημάτων. Για την ΠΑ 1,2 δις ευρώ συνολικά, για το ΠΝ 500 εκατομμύρια ευρώ και για τον ΣΞ 1,1 δις ευρώ. Συνολικά περί τα 2,9 δις ευρώ για ανταλλακτικά και υλικό υποστήριξης για τις ΕΕΔ.
Συνολικά πρέπει να αντληθούν πρώτα κονδύλια ύψους 6,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, για να μπορέσουν οι ΕΕΔ να συνεχίσουν να λειτουργούν. Όταν συμβεί αυτό, έχει πραγματικό νόημα το ερώτημα «φρεγάτες ή κορβέτες.» Έως τότε, το πραγματικό δίλημμα είναι ίσως αλλού.
http://fox2e-mag.blogspot.com/2011/01/blog-post_22.html