• «Κόβονται» 6 δισ. ευρώ για φρεγάτες, 1,7 δισ. ευρώ για ρωσικά τεθωρακισμένα και έπεται συνέχεια • Ο Ν. Σαρκοζί θέλει πάση θυσία να έ...
• «Κόβονται» 6 δισ. ευρώ για φρεγάτες, 1,7 δισ. ευρώ για ρωσικά τεθωρακισμένα και έπεται συνέχεια
• Ο Ν. Σαρκοζί θέλει πάση θυσία να έχει κλείσει το ζήτημα πώλησης έξι φρεγατών Fremm όσο το δυνατόν πιο γρήγορα
• ΓΕΝ: Οι ναύαρχοι του ΓΕΝ «ψιθύρισαν» τις αντιρρήσεις τους, κατανοώντας ότι το πολιτικό βαρόμετρο της συγκεκριμενης συμφωνίας είναι μεγάλο, αλλά δεν έκρυβαν τον προβληματισμό τους
• Γάλλοι: Έπειτα από διαβουλεύσεις, διαμορφώθηκε μια νέα πρόταση, που και τους Γάλλους κρατά «ζεστούς» σε πολιτικό επίπεδο και το ελληνικό Π.Ν. ικανοποιεί επιχειρησιακά
ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ Εθνικής Άμυνας έχουν πάρει χαρτί, αλλά όχι μολύβι. Η παραδοσιακή... γομολάστιχα είναι πιο χρήσιμη αυτή την περίοδο. Αναγνωρίζοντας, προφανώς, το λάθος να αφήσει ανοιχτό πεδίο για συζητήσεις περί εξοπλιστικών προγραμμάτων που «κληρονόμησε» από την περίοδο Καραμανλή, η κυβέρνηση έχει αρχίσει να σβήνει από τη μακροσκελή εξοπλιστική λίστα ακριβά οπλικά συστήματα που, έτσι κι αλλιώς, δεν θα μας λείψουν. Μετά τα ρωσικά τεθωρακισμένα, σειρά φαίνεται να παίρνουν οι γαλλικές φρεγάτες. Γενικώς, πάντως, η άποψη που κερδίζει έδαφος είναι ότι «για την επόμενη διετία ξεχνάμε ό,τι έχει να κάνει με εξοπλισμούς».
ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ γύρω από τους εξοπλισμούς έχει πάντα μεγάλο ενδιαφέρον. Ακόμη κι όταν δεν έχει σχέση με μίζες και διαδρομές «μαύρου» χρήματος, αλλά απλά με εκλογές! Ο Γάλλος Πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί, για παράδειγμα, έχοντας μπροστά του τις προεδρικές εκλογές θέλει πάση θυσία να έχει κλείσει το ζήτημα πώλησης έξι φρεγατών τύπου Fremm όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Το πρόγραμμα ναυπήγησης αυτών των πλοίων, βέβαια, είναι τεράστιο απ' όλες τις απόψεις. Και πρώτα απ' όλα από το κόστος του. Το κόστος κάθε Fremm με τον πραγματικά εντυπωσιακό οπλισμό (πύραυλοι Scalp με 1.000 χλμ. βεληνεκές, Aster κ.λπ.) υπολογίζεται με μετριοπαθείς υπολογισμούς ότι θα ξεκινά από τα 750 εκατομμύρια ευρώ για καθεμία. Άλλοι μάλλον πιο ρεαλιστές ανεβάζουν το κόστος στο 1 δισ. Άρα, ο «λογαριασμός» θα είναι από 4,5 έως 6 δισ.
Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα υπάρχει απόφαση ΚΥΣΕΑ του 2008 επί κυβερνήσεως Κώστα Καραμανλή, την οποία η κυβέρνηση Παπανδρέου υιοθέτησε επικαλούμενη τη «συνέχεια του κράτους». Μόνο που το κράτος βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και η υλοποίηση τέτοιων εξοπλιστικών προγραμμάτων είναι απαγορευτική, αν όχι εγκληματική.
Και δεν είναι μόνο το οικονομικό κόστος που κρίθηκε τεράστιο. Οι Fremm είναι τεράστιες και σε βάρος - 6.400 τόνοι καθεμία. Για να υπάρχει μέτρο σύγκρισης οι φρεγάτες τύπου S και ΜΕΚΟ που διαθέτει ο στόλος σήμερα ζυγίζουν 3.200 τόνους! Πιθανόν να μην αποτελούσε πρόβλημα αν δεν απαιτούνταν εκβαθύνσεις και κατασκευή νέων προβλητών στον ναύσταθμο, που αυτομάτως ανεβάζουν το οικονομικό κόστος.
Αντιρρήσεις
Οι ναύαρχοι του ΓΕΝ «ψιθύρισαν» τις αντιρρήσεις τους κατανοώντας ότι το πολιτικό βάρος της συγκεκριμένης συμφωνίας είναι μεγάλο, αλλά δεν έκρυβαν τον προβληματισμό τους. «Η Fremm είναι ένα καινούργιο σκαρί, που είναι απολύτως λογικό, όπως όλα τα νέα πλοία, να παρουσιάσει προβλήματα. Κι εμείς δεν έχουμε την πολυτέλεια να περάσουμε νέες περιπέτειες τύπου "Παπανικολής"», έλεγε επιχειρησιακός αξιωματικός του Π.Ν.
Απόστρατοι ναύαρχοι, όπως ο επίτιμος Α/ΓΕΝ Νίκος Παππάς ανέλαβαν να εκφράσουν εγγράφως και δημοσίως τις «επιχειρησιακές» τους αντιρρήσεις. Τελικά, έπειτα από συσκέψεις διαβουλεύσεις και συζητήσεις διαμορφώθηκε μια νέα πρόταση που και τους Γάλλους «κρατά ζεστούς» σε πολιτικό επίπεδο και το ελληνικό Π.Ν. ικανοποιεί επιχειρησιακά. Σύμφωνα με αυτή: «Παγώνει» το πρόγραμμα ναυπήγησης των φρεγατών Fremm και αρχίζουν διερευνητικές συζητήσεις για τη προμήθεια έξι κορβετών, οι οποίες στην ουσία έχουν εκτόπισμα λίγο μικρότερο από τις υπάρχουσες φρεγάτες του στόλου.
Ως εναλλακτική λύση προτείνεται η ναυπήγηση δύο Fremm, οι οποίες θα αξιοποιούνται για ΝΑΤΟϊκές και γενικώς διεθνείς αποστολές σε ανοιχτές θάλασσες και η απόκτηση τριών έως τεσσάρων κορβετών, που έχουν σαφώς καλύτερα χαρακτηριστικά για το Αιγαίο.
Όλα αυτά, όμως σε βάθος διετίας.
Τι έλεγε η συμφωνία με την κυβέρνηση Καραμανλή
Η Μόσχα ήταν αυτή που βίωσε πρώτη την αναγκαστική «εξοπλιστική» αναδίπλωση της Αθήνας. Έχοντας υπογράψει διακρατική συμφωνία με την κυβέρνηση Καραμανλή για την προμήθεια 450 τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης ΒΜΡ-3 προς 1,7 δισ., οι Ρώσοι θεωρούσαν δεδομένη την υπογραφή και της εμπορικής συμφωνίας.
Τελικά, μέσα στα Χριστούγεννα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή, ουσιαστικά έβαλε στην «κατάψυξη» τα ΒΜΡ-3, λέγοντας ότι οι συζητήσεις συνεχίζονται, «αλλά το ΓΕΣ κοιτάζει και όλες τις διεθνείς προτάσεις που υπάρχουν». Η κυβέρνηση ήδη συζητά γερμανική πρόταση, το ενδιαφέρον της οποίας δεν έχει να κάνει με τα μεταχειρισμένα οχήματα που θέλουν μας πουλήσουν, αλλά με την πιθανότητα σωτηρίας της ΕΛΒΟ.
Έρχονται οι Γερμανοί
Γενικώς όλες οι επαφές και οι συζητήσεις που θα κάνει η ελληνική κυβέρνηση με οποιονδήποτε για οποιοδήποτε οπλικό σύστημα θα έχει αυτή τη λογική: «Τι μας σώζετε για να δούμε τι μπορούμε να συζητήσουμε». Την ερχόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με πληροφορίες της Real news, έρχεται στην Αθήνα κλιμάκιο Γερμανών, που θα συναντηθεί με τον Γιώργο Παπακωνσταντίνου και θα εκφράσει το ενδιαφέρον του Βερολίνου για την ΕΑΒ. Τι θέλουν οι Γερμανοί, έστω και σε βάθος χρόνου; Την πώληση τουλάχιστον 40 Eurofighter. Η Αγκελα Μέρκελ έχει... ρίξει τις τιμές στα 65 εκατομμύρια έκαστο.
Τώρα παραγγέλλουμε μόνο ανταλλακτικά
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ της κατάστασης που επικρατεί είναι ότι το υπό έγκριση εξοπλιστικό πρόγραμμα δεν θυμίζει σε τίποτα τις εποχές που παραγγέλλαμε με το... κιλό αεροπλάνα, πλοία και τεθωρακισμένα.
Από το Νο 1 της λίστας, που είναι τα ανταλλακτικά αεροσκαφών, μέχρι το Νο 10, όλες σχεδόν οι προμήθειες έχουν να κάνουν με τη συντήρηση υπαρχόντων οπλικών συστημάτων: ανταλλακτικά πλοίων, υποβρυχίων κ.λπ. Μόλις στο Νο 10 «φιγουράρει» η αναγκαιότητα προμήθειας νέου μαχητικού αεροσκάφους, που εσχάτως προσπέρασε το πρόγραμμα των φρεγατών, το οποίο έπεσε στο Νο 11.
(REAL NEWS 23/01/2011 – ΠΑΡΙΣ ΚΑΡΒΟΥΝΟΠΟΥΛΟΣ)