Επιβεβαιώνοντας απόλυτα το σχετικό δημοσιεύμα του defencenet.gr της 18ης Ιανουαρίου, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε την έναρξη τ...
Επιβεβαιώνοντας απόλυτα το σχετικό δημοσιεύμα του defencenet.gr της 18ης Ιανουαρίου, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε την έναρξη των διαπραγματεύσεων συμβασιοποίησης μεταξύ της Επιτροπής Διαπραγματεύσεων της ΓΔΑΕΕ και της γαλλικής αντίστοιχης επιτροπής διαπραγματεύσεων για τη ναυπήγηση των φρεγατών FREMM μεσούσης της πολεμικής κατά του προγράμματος.
Συγκεκριμένα ανακοινώθηκε ότι «Την 18 Ιανουρίου 2011 διεξήχθησαν στις εγκαταστάσεις της ΓΔΑΕΕ προγραμματισμένες διαπραγματεύσεις για τη ναυπήγηση έξι Φρεγάτων Πολλαπλών Αποστολών μέσω Διακρατικής Συμφωνίας με τη Γαλλική Δημοκρατία, μεταξύ της Ελληνικής Επιτροπής Διαπραγματεύσεων και της Γαλλικής Αντιπροσωπείας».
Υπό άλλες προϋποθέσεις μια τέτοια ανακοίνωση θα αρκούσε για να παύσουν τα διάφορα σενάρια και η ακατάσχετη μπουρδολογία ασχέτων και αποστράτων ναυάρχων των ‘80ς. Όπως, όμως είδαμε σε μετέπειτα σημείωμα στο defencenet.gr, υπάρχουν κάποιες πολύ συγκεκριμένες δυνάμεις οι οποίες αντιστρατεύονται το πρόγραμμα, όπως συμβαίνει άλλωστε και με το πρόγραμμα των ρωσικών ΤΟΜΑ BMP-3HEL για το οποίο πολύ γρήγορα θα υπάρξουν επίσης εξελίξεις.
Κατ’αρχήν είναι η αντιπαλότητα των ναυπηγείων Ελευσίνας και ΕΝΑΕ. Τα δεύτερα θα κάνουν τα πάντα για να αποκτήσουν το «πάνω χέρι» στο πρόγραμμα και να μπούν «από το παράθυρο». Έχουν τις κυβερνητικές προσβάσεις για να πετύχουν κάτι τέτοιο και «αξιοποιούν» την επιλογή του υπουργού Εθνικής Άμυνας να σταθεί απέναντι από το Μαξίμου στο θέμα αυτό, αρνούμενος ρόλο διεκπεραιωτικό, όπως συνέβη στα υποβρύχια Type 214. Eπίσης η ομάδα των Λιβανέζων του Ισκαντάρ Σάφα έχουν το χρήμα από την σύμβαση που υπέγραψε για τα δύο νέα Type 214 ο Ε.Βενιζέλος, για να χρηματοδοτήσουν εκστρατείες lobbying τόσο μεταξύ πολιτικών όσο και δημοσιογράφων.
H αντιπαλότητα μεταξύ Μεσογείων και Μαξίμου, υποδαυλίζεται και από την κακή οικονομική συγκυρία. Το «χαρτί» των φρεγατών παίζεται - και ορθώς – ως διαπραγματευτικό ατού για μία σειρά εξελίξεων που ακούν στο όνομα επιμήκυνση, επαναγορά χρέους, ευρωομόλογο κλπ. Σίγουρα μέχρι να ληφθούν οριστικές αποφάσεις τον ερχόμενο Μάρτιο δεν θα υπάρξει κάποια δραματική εξέλιξη στην όλη υπόθεση.
Επίσης υπάρχουν και οι ΗΠΑ, οι οποίες θέλουν να δούν πάση θυσία να καταρρέει το πρόγραμμα των FREMM. Δεν τους ενδιαφέρει να αγοραστούν ακόμα και ... ελικοπτεροφόρα Mistral από την Γαλλία ή ακόμα και αεροπλανοφόρα, πόσο μάλλον οι επίσης γαλλικές φρεγάτες FM400 για τις οποίες αποκάλυψε το defencenet.gr, ότι εκφράστηκε «εναλλακτικό» ενδιαφέρον από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας προς την γαλλική αντιπροσωπεία. Αλλά όχι οι FREMM με τους SCALP Naval. Ή τουλάχιστον, όχι έξι σκάφη.
Σαρανταοκτώ βλήματα cruise με ακτίνα δράσης 1000 χλμ, σε θαλάσσια πλατφόρμα έτοιμοι για εκτόξευση είναι ένα στρατηγικό «χαρτί» που στην Μεσόγειο, μόνο οι ΗΠΑ, η Ρωσία και η Γαλλία διαθέτουν. Και αν σήμερα υπάρχει η συγκεκριμένη κυβέρνηση και η ευνουχισμένη εθνική στρατηγική της δεν σημαίνει ότι σε πέντε-δέκα χρόνια δεν θα υπάρχει μια κυβέρνηση εμπνευσμένη από τα δόγματα Κονδύλη-Μαρκεζίνη, αποφασισμένη να προωθήσει τα εθνικά στρατηγικά συμφέροντα και να είναι διατεθειμένη να «πατήσει το κουμπί», όπως δεν έπραξε η κυβέρνηση Σημίτη το 1996 στα Ίμια. Στα SCALP Naval παίζεται όλο το παιχνίδι.
Το ότι βγήκε στον αέρα πρόταση για 4 FM400 και 2 FREMM «μιλάει» από μόνη της: Τα λεφτά είναι σχεδόν ίδια (3-3,5 δις. ευρώ), αλλά οι δύο FREMM εύκολα στοχοποιούνται και εξουδερώνονται σαφώς πιο εύκολα από τις έξι...
Πάντως η γαλλική πλευρά δεν φαίνεται να "μασάει" με τα περί FM400 και αναμένεται σκλήρυνση της διαπραγματευτικής της γραμμής, αφού το θέμα έφτασε μέχρι επιπέδου Νικολά Σαρκοζί.
Και σε τέλική ανάλυση να πούμε και αυτό που αποτελεί την επίσημη θέση του defencenet.gr: Αν δεν πάμε σε FREMM που μας δίνουν το στρατηγικό πλεονέκτημα μέσω των SCALP Naval, δεν έχουμε κανένα λόγο να επιμείνουμε σε γαλλική σχεδίαση. Μπορούμε να πάμε σε ανοικτό διεθνή διαγωνισμό, όπου υπάρχουν εξαιρετικές σχεδιάσεις, όπως η "Ιντιπέντενς" της Austal, η ολλανδική LCF κλπ. Αν επιμείνουμε όμως σε γαλλική σχεδίαση ο συνδυασμός FREMM/SCALP Naval είναι μονόδρομος και οτιδήποτε άλλο είναι μειοδοσία σε βάρος των συμφερόντων της χώρας.
Από εκεί και πέρα τα όσα γράφονται περί «παγώματος» των εξοπλισμών αφορούν αυτούς που τα διοχετεύουν, δηλαδή το περιβάλλον του υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου ή και τον ίδιο που δείχνει πλέον να μην θέλει να παράξει έργο στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αλλά να προετοιμάσει την παρουσία του για την επόμενη ημέρα στο ΠΑΣΟΚ. Όπως ακριβώς είχε πράξει και ο Γεράσιμος Αρσένης.
Την κατάληξη την είδαμε στα Ίμια, έστω και αν αυτή την φορά οι Τούρκοι δεν δείχνουν διατεθειμένοι να επαναλάβουν το στρατηγικό σφάλμα του 1996 και να «ξυπνήσουν» την ελληνική πλευρά. Με την μέθοδο της «διάβρωσης» της θέλησης της πολιτικής ηγεσίας να αντιπαρατεθεί μαζί τους πετυχαίνουν πολύ περισσότερα.
Tμήμα ειδήσεων defencenet.gr