Η Πολεμική Αεροπορία, διαθέτει ένα στόλο πυροσβεστικών αεροσκαφών
αποτελούμενο από CL-415, CL-215 και PZL M-18B, τα οποία διατίθενται για
επιχειρήσεις αεροπυρόσβεσης μετά από αίτημα του Πυροσβεστικού Σώματος.
Από την έναρξη της πυροσβεστικής περιόδου την 1η Μαΐου μέχρι και το
πέρας της, την 31 Οκτωβρίου, τα πυροσβεστικά αεροσκάφη είναι
διασκορπισμένα σε διάφορα αεροδρόμια, ώστε να βρεθούν έγκαιρα σε εστίες
πυρκαγιών σε όλη την επικράτεια και σύμφωνα με το σχεδιασμό του
Πυροσβεστικού Σώματος. Τα πληρώματά τους βρίσκονται καθημερινά σε
ετοιμότητα από το πρώτο μέχρι το τελευταίο φως της ημέρας. Παράλληλα,
τα πυροσβεστικά αεροσκάφη εκτελούν πτήσεις περιπολίας και
δασοεπιτήρησης πάνω από όλη τη χώρα, για τον έγκαιρο εντοπισμό εστιών
πυρκαγιάς.
Στην Αεροπορική Βάση Ελευσίνας και σε πλήρη ετοιμότητα, βρίσκεται
κλιμάκιο της 383 Μοίρας Ειδικών Επιχειρήσεων & Αεροπυρόσβεσης, με τα
πιο σύγχρονα αεροσκάφη CL- 415.
Η 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων & Αεροπυρόσβεσης έχει ως κύρια
αποστολή την Αεροπυρόσβεση, μια πολύ απαιτητική αποστολή, ιδιαίτερα κατά
τις φάσεις της υδροληψίας, από τη θάλασσα και της ρίψης, η οποία
γίνεται με ελάχιστο ύψος τα 100 πόδια (30 μέτρα) πάνω από το φλεγόμενο
δάσος.
Τα διαθέσιμα μέσα
Για το φετινό καλοκαίρι, η Π.Α. για τις επιχειρήσεις εναερίας
δασοπυρόσβεσης έχει «έτοιμα» 7 ή 8 Καναντέρ CL-215, τα οποία
χρονολογούνται τη δεκαετία του 1970, και 4 Καναντέρ CL-415, πιο
σύγχρονα τα οποία έχουμε παραλάβει από το 1999. Σύνολο 11 με 12
αεροσκάφη Καναντέρ. Επίσης, επιχειρούν έξι ελικόπτερα (τρία Σούπερ
Πούμα) και 20 πολωνικά Πετζετέλ (PZL).
Την περίοδο 1974-1979, αποκτήσαμε 6 πυροσβεστικά αεροσκάφη τύπου
CL-215 , που εντάχθηκαν στην 112 ΠΜ/355 ΜΤΜ. Κατά την περίοδο
1986-1990 αποκτήσαμε ακόμη 4 αεροσκάφη τύπου CL-215, 4 ακόμη μέχρι το
1996, ενώ το 1997 αγοράσαμε άλλα 4 μεταχειρισμένα αεροσκάφη CL-215 από
Γιουγκοσλαβία.
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία άρχισε να παραλαμβάνει τα πρώτα
σύγχρονα πυροσβεστικά αεροσκάφη CL-415 τον Ιανουάριο του 1999. Η χώρα
μας αγόρασε από την Καναδική εταιρεία Bombardier δέκα σύγχρονα
πυροσβεστικά αεροσκάφη CL-415, προς 24 εκατ. ευρώ το καθένα, τα οποία
εντάχθηκαν στην 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων. Την περίοδο των
Ολυμπιακών αγώνων (2004) η Π.Α. διέθετε έναν αξιόπιστο στόλο 28
πυροσβεστικών αεροσκαφών.
Από αυτά έχουν καταπέσει 13 κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων αεροπυρόσβεσης, 10 αεροσκάφη CL-215 και 3 CL-415, ενώ 11 πιλότοι έχουν χάσει τη ζωή τους.
Να μνημονεύσουμε τα στελέχη της πολεμικής Αεροπορίας , που έχασαν τη
ζωή τους στο βωμό του καθήκοντος, στις επιχειρήσεις δασοπυρόσβεσης.
Πεσόντες Αεροπόροι CL-215
- ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ του Ανδρέου – 26/05/1977
- ΕΠΙΤΡΟΠΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ του Αντωνίου – 09/03/1984
- ΖΙΩΤΑΣ ΜΙΧΑΗΛ του Νικολάου – 26/05/1977
- ΚΑΡΑΣΑΒΒΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ του Γεωργίου – 15/07/2000
- ΚΕΛΕΤΣΕΚΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ του Ιωάννη – 22/08/1993
- ΛΙΑΣΚΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ του Γεωργίου – 26/05/1977
- ΜΥΛΩΝΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ του Γεωργίου – 15/07/2000
- ΠΑΛΑΜΙΩΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ του Αθανασίου – 22/08/1993
- ΣΚΑΜΑΓΚΟΥΛΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ του Κωνσταντίνου – 09/03/1984
Πεσόντες Αεροπόροι CL-415
- ΣΤΟΪΛΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – 23/07/2007
- ΧΑΤΖΟΥΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ – 23/07/2007
Στις επιχειρήσεις αεροπυρόσβεσης χρησιμοποιούνται και τα PZL. Τα
πολωνικά αεροσκάφη PZL αποκτήθηκαν την περίοδο 1983-85 σε ένα φιλόδοξο
πρόγραμμα για την αγορά 100 συνολικά αεροσκαφών με την αποπληρωμή να
γίνεται με αγροτικά προϊόντα. Τελικά αποκτήθηκαν γύρω στα 25 και σήμερα
έχουν απομείνει 20. Τα αεροσκάφη αυτά τα είχαμε πάρει αρχικά για
ψεκαστικά. Επειδή όμως αποδείχτηκαν ακατάλληλα για αεροψεκασμούς,
μετατράπηκαν σε πυροσβεστικά.
Μία ουσιώδεις «λεπτομέρεια για τα παλαιά ΚΑΝΑΝΤΕΡ τα CL-215 .
Αυτά δεν μπορούν να απογειωθούν, όταν η θερμοκρασία εδάφους είναι 38ο
Κελσίου, θερμοκρασία συνηθισμένη το καλοκαίρι στην Ελλάδα. Τα CL-215 θα
έπρεπε να έχουν αποσυρθεί εδώ και χρόνια, κυρίως διότι είναι επικίνδυνα ,
αλλά και διότι η συντήρησή τους κοστίζει περισσότερο και από την αγορά
νέων και σύγχρονων Canadair. Σήμερα η δασοπυρόσβεση με τα CL-215 μοιάζει με «αποστολή αυτοκτονίας».
Υπάρχει αίτημα της Πολεμικής Αεροπορίας προς το ΚΥΣΕΑ από το
2003, για την αντικατάσταση του γερασμένου στόλου πυροσβεστικών
αεροσκαφών των CL-215 και των PZL. Στην έκθεσή του, το ΓΕΑ αναφέρει,
ότι τα παλιά ΚΑΝΑΝΤΕΡ είναι αναξιόπιστα, έχουν μεγάλο κόστος συντήρησης
και κυρίως, είναι επικίνδυνα και θα πρέπει να αποσυρθούν άμεσα.
Το 2010 η καναδική κατασκευάστρια εταιρεία Bombardier είχε προτείνει
ένα πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών CL-215 και παράλληλα είχε
προτείνει και την αγορά 10 νέων CL-415 προς 23 εκατ. δολάρια το καθένα.
Το πρόγραμμα δεν προχώρησε για οικονομικούς λόγους (το Μάιο του 2010
είχαμε την ένταξη της χώρας στο ΔΝΤ).
Είμαστε στο 2016 και η αντικατάσταση του στόλου με αγορά νέων
πυροσβεστικών αεροσκαφών, δεν είναι εφικτή, λόγω οικονομικής
συγκυρίας, υποστηρίζουν οι συναρμόδιοι υπουργοί Ν. Τόσκας, Δ. Βίτσας
και Π. Καμμένος. Από το έτος 2009 ο Προϋπολογισμούς (Π/Υ) του ΥΠΕΘΑ έχει
υποστεί μείωση σε ποσοστό 51,75% ή σε απόλυτες τιμές μείωση κατά
3.375.450.000 ευρώ!
Εκτός από τα παραπάνω, προκύπτει εκ των πραγμάτων και θέμα που έχει
ηθική και πολιτική διάσταση , δηλαδή να υποχρεώνει η εκτελεστική
εξουσία (Κυβέρνηση, αρμόδιοι υπουργοί) τα στελέχη της Π.Α. να μετέχουν
σε αποστολές αεροπυρόσβεσης με απαρχαιωμένα πυροσβεστικά αεροσκάφη,
χωρίς να υπάρχουν αντικειμενικά, οι στοιχειώδεις εγγυήσεις για την
ασφάλεια των πιλότων.
Χρήστος Καπούτσης