του Γιώργου Διονυσόπουλου Το θέμα των συνεχών περικοπών στις Ένοπλες Δυνάμεις και το κατά πόσο αυτές θίγουν την αξιοπιστία και την ικ...
του Γιώργου Διονυσόπουλου
μεταξύ του «ανθρώπινου παράγοντα» και της «αστοχίας υλικού» για τα απανωτά ατυχήματα στην Πολεμική Αεροπορία, οι πληροφορίες θέλουν το «μαχαίρι» που έχει πέσει στις δαπάνες να αγγίζει πλέον ακόμη και τον τομέα που κάνει την Αεροπορία μας παντού να «δρέπει δάφνες» και τους πιλότους της να ξεχωρίζουν μεταξύ όλων των υπολοίπων στο ΝΑΤΟ –και όχι μόνο–, τον τομέα της εκπαίδευσης.
Το θέμα των συνεχών περικοπών στις Ένοπλες Δυνάμεις και το κατά πόσο αυτές θίγουν την αξιοπιστία και την ικανότητά τους να
συντηρούν το πολεμικό υλικό τους έφερε εκ νέου στην επικαιρότητα η πτώση
του διθέσιου μαχητικού αεροσκάφους Mirage 2000 BGM, στα τέλη της
προηγούμενης εβδομάδας. Την ίδια στιγμή που η πολιτική ηγεσία του
υπουργείου Εθνικής Άμυνας, διά στόματος αναπληρωτή υπουργού Εθνικής
Άμυνας κ. Πάνου Μπεγλίτη, επιχειρεί να επιμερίσει τις ευθύνες...
μεταξύ του «ανθρώπινου παράγοντα» και της «αστοχίας υλικού» για τα απανωτά ατυχήματα στην Πολεμική Αεροπορία, οι πληροφορίες θέλουν το «μαχαίρι» που έχει πέσει στις δαπάνες να αγγίζει πλέον ακόμη και τον τομέα που κάνει την Αεροπορία μας παντού να «δρέπει δάφνες» και τους πιλότους της να ξεχωρίζουν μεταξύ όλων των υπολοίπων στο ΝΑΤΟ –και όχι μόνο–, τον τομέα της εκπαίδευσης.
Όσο και να υποστηρίζει η
πολιτική ηγεσία του Πενταγώνου το οξύμωρο σχήμα ότι «σε καμία περίπτωση η
μείωση των λειτουργικών δαπανών και η μείωση του αμυντικού
προϋπολογισμού δεν επιβάρυνε ούτε πρόκειται να επιβαρύνει την
επιχειρησιακή ετοιμότητα των Ενόπλων Δυνάμεων», εντούτοις εκείνο που
παραμένει αμετάβλητο είναι το φιλότιμο και το θάρρος των Ελλήνων
πιλότων, οι οποίοι κάθε μήνα που περνά βλέπουν να καταγράφουν ολοένα και
λιγότερες ώρες πτήσης στα μαχητικά.
Εκπαίδευση και απόδοση
«Είναι
σαν κάποιος, εκεί που έκανε προπόνηση δέκα ώρες την εβδομάδα, τώρα να
κάνει πέντε. Είναι δυνατόν να έχει την ίδια απόδοση με πριν;»
αναρωτιόταν κορυφαίος αξιωματικός του ΓΕΑ σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις,
σπεύδοντας παράλληλα να διευκρινίσει ότι το υψηλό επίπεδο που έχουν
κατακτήσει οι Έλληνες πιλότοι δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο, χωρίς
συνεχή εκπαίδευση και χωρίς να προσθέτουν ώρες πτήσης στο ενεργητικό
τους.
Ενδεικτικά να σημειώσουμε ότι έχουν
σταματήσει σχεδόν εξολοκλήρου να πετούν για λόγους οικονομίας όλοι όσοι
κρίνονται ιδιαίτερα έμπειροι πιλότοι και δεν έχουν άμεση ανάγκη να
βάλουν ώρες πτήσης στο ενεργητικό τους, όπως επίσης και οι λεγόμενοι
«προσκολλώμενοι», οι οποίοι έχουν φύγει από τις Μοίρες και διοικητικά
υπάγονται πλέον στις Πτέρυγες. Ένας επιπλέον λόγος που συμβαίνει,
βέβαια, αυτό σχετίζεται και με τα μειωμένα κονδύλια για το λεγόμενο
πτητικό επίδομα, το οποίο πλέον λαμβάνουν αποκλειστικά οι μάχιμοι
ιπτάμενοι.
Προβλήματα, όμως, δεν υπάρχουν μόνο
στον τομέα της εκπαίδευσης. Όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα, μέσα
και από συνεχείς ερωτήσεις βουλευτών της αντιπολίτευσης, είχε τεθεί
ζήτημα διαθεσιμότητας των μαχητικών αεροσκαφών και ιδιαίτερα των
αμερικανικής κατασκευής, λόγω ανεπάρκειας ανταλλακτικών. Τελικά, το θέμα
αυτό λύθηκε, έστω και με καθυστέρηση έξι μηνών, όταν, στα τέλη
Απριλίου, εγκρίθηκε από την υποεπιτροπή της Βουλής για θέματα Άμυνας το
ποσό των 160 εκατ. ευρώ, για την αγορά των αναγκαίων ανταλλακτικών για
τα μαχητικά αεροσκάφη F-16, F-4, A-7, με τη χρήση αμερικανικών
στρατιωτικών πιστώσεων FΜS.
Η «αγορά του αιώνα»
Σε
ό,τι αφορά στο Mirage 2000 BGM –αξίας άνω των 50 εκατ. δολαρίων–, που
κατέπεσε και συνετρίβη κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής αποστολής χαμηλής
ναυτιλίας μεταξύ των νησιών Σάμου και Φούρνων, οι δύο χειριστές του
πρόλαβαν και έκαναν χρήση του συστήματος εκτίναξης για να περισυλλεγούν
λίγο αργότερα από ταχύπλοο σκάφος των Ειδικών Δυνάμεων του Ελληνικού
Στρατού, που εκτελούσε άσκηση στην περιοχή του Μαραθόκαμπου.
Η
πτώση του αεροσκάφους οφείλεται σε απώλεια ώσης του κινητήρα, ενώ είναι
το δεύτερο τέτοιου τύπου διθέσιο που χάνει η Πολεμική μας Αεροπορία,
από τα τέσσερα που διέθετε συνολικά. Να σημειώσουμε ότι το συγκεκριμένο
μαχητικό προέρχεται από την παρτίδα των σαράντα Mirage 2000 της «αγοράς
του αιώνα» που εξήγγειλε ο Ανδρέας Παπανδρέου το Μάρτιο του 1985 και
ολοκληρώθηκε το 1992. Από αυτά η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει πλέον
είκοσι εννιά αεροσκάφη, τα δέκα εκ των οποίων αναβαθμίστηκαν πρόσφατα σε
Mirage 2000-5. Στις προθέσεις, πάντως, του ΓΕΑ είναι να προχωρήσει η
αναβάθμιση σε όλα τα Mirage 2000, κάτι, όμως, που επί του παρόντος και
εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και της σχετικής έλλειψης κονδυλίων
κρίνεται εξαιρετικά δύσκολο να υλοποιηθεί.
Το
συγκεκριμένο Mirage 2000 ήταν το ενδέκατο που χάνει η Πολεμική
Αεροπορία, ενώ πρόκειται και για το τρίτο ατύχημα που συνέβη σε διάστημα
μόλις ενός μήνα. Είχε προηγηθεί η ανάφλεξη ενός κινητήρα F-16 Block 52+
πριν από δέκα περίπου ημέρες στη Σούδα, καθώς και η απώλεια του
μπροστινού τροχού ενός άλλου, επίσης τύπου F-16 μαχητικού, κατά τη
δια δικασία της απογείωσης. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις η εκπαίδευση
και η ψυχραιμία των πιλότων αποσόβησαν τα χειρότερα.
Σε μια
προσπάθειά του, πάντως, να διασκεδάσει τις ανησυχίες, το ΓΕΑ, μετά τα
συνεχή ατυχήματα μαχητικών αεροσκαφών, επισημαίνει ότι ο δείκτης
αεροπορικών ατυχημάτων της Πολεμικής Αεροπορίας την τελευταία δεκαετία
βαίνει σταθερά μειούμενος και πως ο μέσος όρος («1.36») της τελευταίας
τριετίας είναι ο καλύτερος της εικοσαετίας 1991-2011. Ο δείκτης
αεροπορικών ατυχημάτων της Πολεμικής Αεροπορίας για τη δεκαετία
2000-2010, σύμφωνα με το ΓΕΑ, είναι από τους χαμηλότερους των πιο
προηγμένων Αεροποριών του κόσμου. Συγκεκριμένα, μεταξύ δεκατεσσάρων
Αεροποριών, η Πολεμική Αεροπορία, με μεγάλη πυκνότητα δραστηριοτήτων,
βρίσκεται στην όγδοη θέση, με δείκτη «2.9», με την πρώτη χώρα να έχει
δείκτη «1» και την τελευταία «5.8». Σε σχέση με το 2010, στο σύνολο των
πάσης φύσεως αεροπορικών ατυχημάτων, η φετινή χρονιά παρουσιάζει μείωση
κατά 30%. Να σημειώσουμε, πάντως, ότι τα μαχητικά μας το τελευταίο
χρονικό διάστημα καταγράφουν λιγότερες ώρες πτήσης σε σχέση με
παλαιότερα, ενώ έχουν πάψει να εμπλέκονται με τα αντίστοιχα τουρκικά,
στο πλαίσιο των αναχαιτίσεων που γίνονται καθημερινά στους ουρανούς του
Αιγαίου.
Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Επίκαιρα: 16/06/2011
http://www.epikaira.gr/epikairo.php?id=23013&category_id=0